Nieuwe dop inhangen of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Nieuwe dop inhangen of niet?

Bericht door Hans van der Post. » di 27 mei 2014, 21:48

Samuel Murray schreef:
Hans van der Post. schreef:Samuel zoals je weet duur het zes weken als een bijenvolk zonder moer een aantal bijen gaan leggen.
Nee, dat wist ik niet.
Imkerpedia zegt 6-30 dagen: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _werksters

Een aantal van mijn boeken spreken ze ook uit over hoe lang het duurt:
2011, John Whitaker, - On the Keeping of Bees = vier weken
2010, Norman Gary, 176 pages - Honey Bee Hobbyist = een maand
2005, Warhurst and Goebel, 295 pages - The Bee Book, Beekeeping in Australia (2nd ed) = 20 dagen
2004, Penn State, 100 pages - Beekeeping Basics = een aantal weken
2001, Johannsmeier, 288 pages - Beekeeping in South Africa (3rd ed) = 15 dagen (5%), 30 dagen (50%)
1988, Friedrich Ruttner, 291 pages - Biogeography and Taxonomy of Honeybees = carnica 30 dagen, ligustica 27 dagen, mellifera 22 dagen (gemiddeld)
Toch raar mijn bijen hebben de opgesomde de boeken schijnbaar niet gelezen. :be3:
Zou toch leuk zijn om zo'n proefje te doen. :be2:
!Hans.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: Nieuwe dop inhangen of niet?

Bericht door aukesch » do 29 mei 2014, 20:16

Voor de geïnteresseerden (na in de kasten gekeken te hebben):
- 3ramer: leeg, geen eitjes, geen koningin... (helaas)
- hoofdvolk: 3 uitgelopen doppen (aangezet op nieuwe eitjes van de nieuwe koningin), geen eitjes, oudere larfjes, ook geen broed wat je wel zou verwachten als er niet uitgelopen doppen zijn. Ik kan 3 scenario's bedenken
1) ingevoerde koningin heeft gezwermd en er is een onbevruchte koningin in de kast
2) Er is niet gezwermd (ivm het slechte weer) en de ingevoerde koningin heeft de uitgelopen koninginnen afgestoken en legt momenteel geen eitjes omdat er geen nectar binnenkomt
3) Er is niet gezwermd (ivm het slechte weer) en ingevoerde koningin is ingebald. er is dus een onbevruchte koningin actief

De natuurlijk heeft het in ieder geval van me gewonnen ;). Grote vraag is nu: wanneer ga ik weer in de volken kijken....?

gr Auke

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuwe dop inhangen of niet?

Bericht door Hans van der Post. » do 29 mei 2014, 23:50

Je schrijft in het begin van deze topic het volgende:
aukesch schreef:Beste Imkers,
4 weken geleden een volk van 10 ramen opgesplits in
- aflegger 2 ramen + Koningin (in 6 ramer met 4 nieuwe ramen)
- hoofdvolk 7 ramen (aangevuld met 3 nieuwe ramen)
- klein volkje 1 raam met suiker/stuifmeel zonder broed (in 3 ramer, met 2 nieuwe ramen)

In de laatste 2 volken een koningin ingehangen en na een aantal dagen laten uitlopen (en doppen gebroken in het hoofdvolk)
[...............] gr Auke
Als je koninginnen hebt ingevoerd lijkt het er op - gezien nu je laatste reactie - dat de ingevoerde moeren zijn afgestoken.
Waren het carnica bijen waar je de moeren invoerde? Bij niet carnica bijen moet je meer voorzorgen nemen om deze in te voeren. Overigens geldt dit elk soort bijen. Als je de mogelijkheid hebt om aangeblazen doppen in te hangen zullen de bijen deze verzorgen en de moeren lopen uit in de "pleegvolken"(jes). Dan heb je op dat moment geen last van invoerproblemen.
!Hans.

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: Nieuwe dop inhangen of niet?

Bericht door aukesch » vr 30 mei 2014, 00:38

Hoi Hans,

Het was een zuivere (onbevruchte) Carnica Koningin die in een F1 Carnica hoofdvolk is ingevoerd (nadat daar de koningin via een aflegger is afgehaald).
Al met al wordt het nu gewoon afwachten voor me. Leer een hoop. Vorige bericht was vooral bedoeld voor diegene die hebben meegelezen en geinteresseerd zijn in de afloop.
Bedankt voor het meedenken en je reakties!

gr Auke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten