Afzwavelen van gezonde bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:
Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Wilfred » do 29 mei 2014, 16:54

Net las ik een forumdiscussie over agressieve bijen.
Ik wil mijn recente ervaring graag met jullie delen omdat ik dit in deze tijd niet kan plaatsen.

Een beginnend imker belt mij of ik een agressief volk wil hebben omdat hij er niet mee kan werken.
Ik woon slechts op 1 km afstand dus kan onmogelijk de bijenkast bij mij plaatsen en bovendien ging ik de volgende morgen met het vliegtuig naar Marokko en kon geen andere aktie ondernemen.
Als tip gaf ik nog om de koningin te (laten) vervangen maar hij zou het verder nog gaan proberen en informeren over mogelijke oplossingen.

Twee weken later de bewuste "imker"' gesproken en nieuwsgierig wat er van het volk was geworden. Dit is op advies van zijn bijenteeltleraar afgezwaveld was het antwoord. Het vervangen van de moer was volgens de leraar geen optie omdat de darren zouden blijven leven en het agressieve gedrag zouden kunnen blijven doorgeven aan het nageslacht.

Heel erg jammer dat er dit soort adviezen worden gegeven in een tijd dat we het allemaal hebben over voorkomen van bijensterfte.
Het lijkt mij hier de omgekeerde wereld, maar misschien imker ik te lang om niet meer te weten wat agressieve bijen zijn. Volgens mij zetten wij beginnende imkers op deze manier geheel op het verkeerde been.

Jammer dat afzwavelen in deze tijd een advies kan zijn.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door jjmvaningen » do 29 mei 2014, 17:07

Als je uitgaat van aangeleerd gedrag (in tegenstelling tot genetisch vastliggend gedrag) is de handelswijze van de begeleider te verklaren. Anders totaal niet. Jammer van het volk, dit had niet gehoeven. Groet, Jacques

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Hein5689 » do 29 mei 2014, 18:55

Ik vind het afzwavelen van een volk iets wat -gevoelsmatig- uit de Middeleeuwen stamt. Nu imkeren wij ook nog niet zo lang, maar dit komt mij niet echt goed voor.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Jaap v.Popering » do 29 mei 2014, 19:33

Ik heb in heel mijn loopbaan nog nooit volken afgezwaveld uitgezonderd een ziek volk . Jammer dat er zulke personen welke zich Leeraar noemen rondlopen in de imkerij.

Jaap v P

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door petro » do 29 mei 2014, 20:16

Ik heb op het punt gestaan zo drastisch op het agressieve te reageren(mede door het grote aantal kinderen op het complex)Aangezien ik me met de handeling niet kon"verenigen"gekozen voor een andere behandeling.
Daar het volk een jonge moer heeft kon ik het zoveel ruimte geven dat ik er pas na de honingoogst naar om hoef te kijken,dan wil ik er een andere moer in plaatsen.
Petro

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 31 mei 2014, 00:36

Inderdaad niet nodig! Ik heb anderhalf jaar geleden bij een erg aggresief volk de moer gezocht (volk was plots vriendelijk...) en vervolgend een Buckfastvolkje in een apidea verenigd met dit volk. Was in het najaar, maar is wel goed gegaan. Volk was vervolgens erg rustig.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 31 mei 2014, 00:59

Ik vind het walgelijk dat een bijenteelt leraar vind dat een bijenvolk moet worden afgezwaveld omdat het volk nogal prikkelig is.
Deze leraar ...... ja zou zijn leraarschap aan de wilgen moeten hangen! :?
Gewoon moer zoeken, naar de eeuwigen drachtvelden sturen, tiendagen later doppen breken raat van een goede moer inhangen en.... ja rustig volk.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Afzwavelen van gezonde bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 31 mei 2014, 09:26

Onnodig!
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten