Uitlopen jonge koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Uitlopen jonge koningin

Bericht door 82dt » ma 02 jun 2014, 09:33

Hallo,

Een week of 2 terug heb ik m'n bijenkast gesplitst naar een 2de kast. Nu heb ik gisteren een controle gedaan en heb ik gezien dat er verschillende moerdoppen uitgelopen waren. Ik ben dan op zoek gegaan naar de nieuwe koningin en ik vermoed dat ik ze gevonden heb. Alleen viel het me op dat deze aanzienlijk kleiner is dan een gewone koningin.
Is dit normaal? Ik vermoed van wel, maar toen begon ik te twijfelen of het geen werkster was die zich ontwikkeld heeft tot eierleggende werkster. Maar wat dan met de koninginnen waarvoor er doppen getrokken werden... :?:

Er waren nog enkele doppen aanwezig die dra zullen uitlopen, dus ik laat de natuur z'n gang gaan en veronderstel dat ze zelf wel zullen uitmaken wie zal regeren en wie zal sneuvelen ;)

Ik ben startend imker dus ik moet nog heel veel leren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 jun 2014, 09:50

Pas geboren koninginnen zijn kleiner dan de oude . Het is niet verstandig om naar zulke jonge koninginnen op zoek te gaan omdat deze vrij snel ingebald zullen worden .
Dat je nog moercellen hebt laten staan zal betekenen dat er vandaag waarschijnlijk een zwerm af zal komen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door 82dt » ma 02 jun 2014, 09:56

Zwermen...oei. Ik dacht dat de jonge koninginnen elkaar gingen opzoeken tot er maar één meer overbleef. Dus ik had beter die andere overgebleven doppen vernietigd??
Betekent dit nu dat ze zullen zwermen voor iedere overgebleven koningin. Dit zou betekenen dat er bijna niks meer zal overblijven van m'n volk. Of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door Erik Konijn » ma 02 jun 2014, 10:28

Dat gebeurd alleen als je de doppen s' avonds openmaak en laat inlopen dan vechten ze het die nacht nog uit. Maar dan moet je geen doppen vergeten zijn. Luisteren naar tuuters en kwakers dan na 1800 uur doppen breken.

Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door 82dt » ma 02 jun 2014, 10:50

Kan ik nu nog iets doen? of niks en met rust laten?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door bee-tree » ma 02 jun 2014, 11:58

Hallo 82dt, je doet er het beste aan om het volgende te doen als je in de gelegenheid bent van af nu
je picknicktafeltje bij de kast te zetten en in een niet te luie stoel te gaan zitten en zalig niets te doen
dan alleen maar naar je volk te kijken en je oren te spitsen of je tuter en kwakers hoort.
Je kunt dan het genoegen smaken dat je het zwermgebeuren mag beleven. Na tot rust gekomen te zijn
en genoten te hebben van een niet te calorierijk noenmaaltje, doe je er goed aan slaapaanvallen te onderdrukken
die desondanks kunnen ontstaan als de nazwerm op zich laat wachten en het zonnetje je koestert.
Je mag hopen dat de zwerm gemakkelijk te bereiken gaat zitten. Helaas kan 'n onbevruchte koningin die nog niet
gebukt gaat onder een vracht eitjes, hoog in een boom gaan zitten.
Ben je zelf nog in de bloei van je leven en hou je van het beklimmen van een drietraps.....ladder,
dan kun je je aan een spannend avontuur wijden. Enz enz.
Ik hoop voor je dat het zwermen vandaag achterwege blijft, dan kun je na 4 uur vanmiddag de doppen verwijderen.
Doe je dat eerder en maak je als beginner het zwermgebeuren graag mee, ga dan maar meteen aan het werk.

P.S. 82 dt, wat betekent dt. Mag ik oe tussen de d en de t zetten ? Er zijn nog meer adviezen te geven, maar ik naar buiten;
ik verkeer ongeveer in dezelfde situatie als jij. Gister heb ik een aflegger gemaakt met rijpe dop, maar helaas is
de tuter er ook in terechtgekomen. Nog tijdens het vervoer naar huis klonk het getuut en gekwaak in de auto.
Ik moet nu naar buiten want een aflegger met twee door bijen bezette raten kan een zwermpje geven. Enz.enz.
Je hoort nog wel van me. Zj.

Gebruikersavatar
82dt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:15
Contacteer:

Re: Uitlopen jonge koningin

Bericht door 82dt » ma 02 jun 2014, 12:29

Ik kan geen zinnige beschrijving meer geven aan de nickname '8dt'. Het is een overblijfsel uit m'n studententijd...maar ik ben vergeten wat het precies wou zeggen :? Ik ben het wel blijven gebruiken...
Ik ben niet in staat om er lekker te gaan bijzitten...aan het werk. Ik zal dus vanavond wel zien wat er nog overblijft...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 73 gasten