Lokale zwelling na een steek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Lokale zwelling na een steek

Bericht door edwins » di 03 jun 2014, 09:04

Hallo,
vorig jaar ben ik begonnen met bijen houden. Vorig jaar ben ik rustig begonnen en ben ik een keer gestoken in mijn hand. Een lichte zwelling op de rug van mijn hand, die met een dag of 2 weer weg was.

Nu ben ik de afgelopen weken weer een paar keer gestoken, en de zwellingen lijken steeds heftiger te worden. Ik gebruik dikke handschoenen en een imkerhemd met kap, maar op de een of andere manier weten ze me toch nog te pakken te krijgen.

Zo werd ik een week of 3 door mijn spijkerbroek heen gestoken in mijn bovenbeen. 24 uur later was mijn hele bovenbeen rood en opgezwollen. 48 uur later liep ik zo mank dat mijn collega's zich afvroegen wat ik in vredesnaam had gedaan en de zwelling en roodheid heeft zeker 5-6 dagen geduurd.

Afgelopen zondag ben ik weer gestoken, ditmaal door mijn sok heen, in mijn enkel. We zijn nu iets meer dan een dag verder en ik kan wederom niet lopen. Tenen bewegen gaat niet, een schoen kan ik niet aantrekken en ik strompel door de kamer heen als een 90 jarige (no offense overigens). De jeuk is wel te doen, maar ik kan gewoon niet normaal lopen, wat erg vervelend is.

Opvallend is dat alle steken van hetzelfde volk komen. Dit volk is een zwerm dat ik vorig jaar samen met mijn leraar heb geschept. Ze doen het goed, maar zijn erg agressief en vliegen bij het minste of geringste op mijn kap af. En steken van dit volk zijn heel erg vervelend, dus vraag ik me af of het mogelijk is dat het gif van de ene soort heftiger is dan het gif van een andere bijensoort?

Op deze manier is de lol er wel een beetje af, als ik bij elke steek een paar dagen uit de running ben. Het is nog niet zover dat ik er mee wil stoppen, maar er moet echt wel wat veranderen. Ik zit eraan te denken over te stappen op Buckfast, want daar lees ik over dat ze een stuk zachtaardiger zijn.

Tips en trucs om het imkeren weer leuk te maken zijn van harte welkom :)

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door imker Marinus » di 03 jun 2014, 10:16

Ha Edwin,

Ik ben vorig jaar begonnen met het houden van bijen. Ik merkte toen dat ik op de opeenvolgende steken steeds wat heftiger reageerde. Dit jaar is het anders, de reactie wordt juist minder heftig. Gisteren werd ik in mijn kin gestoken, het zwol wel op, maar later in de avond was de zwelling al weer weg. Wanneer het bij jou zo door blijft gaan, die heftige reacties, dan moet je je bedenken wat te doen. Je zult altijd steken blijven oplopen.

Wat betreft je bijen, raszuivere bijen zijn over het algemeen zachtaardiger. Dat is natuurlijk plezieriger imkeren.

Groetjes,
MP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door Erik Konijn » di 03 jun 2014, 12:43

Koningin vervangen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door FrancA » di 03 jun 2014, 15:47

Ik heb dezelfde lichamelijk reacties als jij gehad en helaas heb ik die reacties nog steeds :|

Wat bij mij helpt is een aantal dagen (2 x daags) Tavegyl slikken - op recept van de huisarts - en daarmee direct na de steek of steken beginnen.
Helaas even beter niet autorijden tijdens het gebruik van Tavegyl - je merkt vanzelf waarom - maar dat is minder erg dan die lichamelijke reacties die anders minstens een week bij mij aanhouden.
Met gebruik van Tavegyl zijn de lichamelijke reacties bij mij veel minder sterk en de - minder heftige - zwellingen na 2-4 dagen weg :)

Een paar weken terug weer eens bij een aantal steken een keer zonder Tavegyl slikken geprobeerd en toen heb ik weer dezelfde lichamelijk reacties gehad als die jij beschrijft.

Andere familieleden hebben overigens nergens last van na een steekje.
Daarom betwijfel ik of het vervangen van de moer zal helpen.
Bij verschillende moeren heb ik nl. dezelfde lichamelijke reacties bij bijensteken.
En ik heb Buckfast bijen.

Ik blijf het hobbijen met bijen leuk vinden, maar dan wel voorlopig - hoelang? - met gebruik van Tavegyl bij steken :D

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door petro » di 03 jun 2014, 16:10

Het vervangen van je moer is niet omdat de steken van haar nazaten minder erge reaktie's zou veroorzaken.
Maar om een rustiger volk te verkrijgen!
Petro

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door FrancA » di 03 jun 2014, 16:26

Okee, duidelijk.
Hebben bijen trouwens allemaal exact hetzelfde gif qua samenstelling?

En een nog rustiger volk dan F1 Buckfast??? :D

Een ongelukje - bijensteekje - zit in een klein hoekje :)
Een bijtje hier of daar een beetje klem tussen de vingers, in een broekspijp of onder een arm en het is al zo weer gebeurd.. :|

En dan helpt het weinig of je een rustiger volkje hebt als je lichamelijk heftig op bijensteken reageert..

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door johan » di 03 jun 2014, 17:16

De reacties die je omschrijf zijn allemaal lokale reacties. Op zich niets om je zorgen over te maken, wel ongemakkelijk.
Ik had zulke reacties ook: voet gezwollen dat je je schoen niet meer aan kan doen, dat soort zaken.
maar zoals gezegd; op voorwaarde dat de reactie lokaal blijft (ja een opgewollen been zodat je als een 90-jarige loopt is lokaal)
Op een dag werd ik in men kin gestoken (ik had 1 glas wijn op bij men eten) en onmiddelijk begon het overal te jeuken,
Ik kreeg overal rode uitslag; een systemische reactie. En toen was ik dus allergisch. Inmiddels behandeling gestart en de steken leveren hoogstens nog een reactie zoals een muggenbeet op. Je zorgt best dat je steedseen adrenalinespuit bij je hebt en je vraagt aan je dokter een antihistaminicum. Dat gaat de zwelling tegen. En inderdaad, koningin vervangen. Zo wordt je misschien nog maar half zo vaak gestoken. :-)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door FrancA » di 03 jun 2014, 17:47

johan schreef:De reacties die je omschrijf zijn allemaal lokale reacties. Op zich niets om je zorgen over te maken, wel ongemakkelijk.
Johan, nu ben je onverantwoord aan het bagetaliseren.

Een gezwollen voet waardoor je hinkt en/of een gezwollen kuit waardoor je niet meer kunt lopen en/of autorijden voor een dag of 6 a 7 zijn wel degelijk iets meer dan ongemakkelijke lichamelijke reacties en wel zeker iets om je zorgen over te maken.

Een bijensteek op de verkeerde plek, in de keel bijv., kan namelijk op deze manier en met deze heftige lichamelijk reacties tot ernstige problemen lijden.
Ik had laast een steek in mijn schoudergebied waarbij de zwelling tot in het keelgebied doorzette.

Dus beter niet bagetaliseren bij dit soort lichamelijke reacties op bijensteken.

En inderdaad zoals ik eerder al noemde voorzorgsmaatregelen nemen zoals met zoals ik eerder noemde bijv. Tavegyl (antihistaminicum) en de door jouw genoemde Epipen (adrenalinespuit) voor eventueel mogelijk uit de hand lopende lichamelijke reacties op steken op een erg verkeerde plek.
Beide middelen heb ik nu steeds paraat.

Rode uitslag met wat jeuk lijkt mij nu net iets om je geen zorgen over te maken. Puur cosmetisch.
Maar ja, je zult maar van je uiterlijk moeten leven.
Kun je maar zo een paar dagen niet werken.. ;)

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door JackC » di 03 jun 2014, 18:13

Voor wat het waard is: zelf reageerde ik het eerste jaar heftig op steken, heb enkele dagen met dichte ogen rond gelopen door enorme zwellingen. Daarna eigenlijk nooit meer last van gehad.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door maartenkleijne » di 03 jun 2014, 18:41

Wat er gebeuren kan nadat je voor het eerst gestoken wordt met 'ernstige' reacties heeft twee routes:
-na elke volgende steek wordt de reactie heftiger tot je tenslotte echt in gevaar bent met de eerstvolgende steek, tenzij je genoeg epipen en antihistaminica bij de hand hebt.
-na elke steek wordt je beter resistent en uiteindelijk heb je haast geen last meer.
Ik was zelf van de tweede soort: ooit was ik 2 dagen zo goed als dood na meer dan vijftig steken (toe er nog geen epipen en antihistaminica bestonden), en nu wordt mijn hand ietsje dik als ik meer dan 20 steken in heb.

En makke bijen maken wel iets uit. Ik had een paar jaar 4-8 makke volken en 2 of 3 jaar achtereen kreeg ik nul steken per jaar.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 62 gasten