Doppen breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:
Doppen breken

Bericht door Abeille tourbiere » di 03 jun 2014, 22:34

Beste allen,
Als beginnend imker heb ik waarschijnlijk een vraag met een eenvoudig antwoord. Als je bij een volkje steeds opnieuw alle doppen weghaalt, en dat de gehele zwermtijd doet, wat gebeurd er dan? Zwermt de aanwezige koningin dan alsnog gewoon zonder dat er doppen zijn?
Using Tapatalk

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Doppen breken

Bericht door jjmvaningen » za 02 aug 2014, 18:21

Zonder aanzet van doppen geen zwermgedrag (denk ik).

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Doppen breken

Bericht door Primus » za 02 aug 2014, 18:32

Abeille tourbiere schreef:Beste allen,
Als beginnend imker heb ik waarschijnlijk een vraag met een eenvoudig antwoord. Als je bij een volkje steeds opnieuw alle doppen weghaalt, en dat de gehele zwermtijd doet, wat gebeurd er dan? Zwermt de aanwezige koningin dan alsnog gewoon zonder dat er doppen zijn?
Als men steeds de doppen in de volken wegdoet gaan de bijen op een gegeven moment stoppen met doppen trekken en gaat het volk zich opnieuw inzetten om nectar te halen. Let wel: dit telt alleen als het zwermdoppen zijn en niet voor redcellen. Dan heb je nog een soort cel die dient om de koningin te vervangen bij stille moerwisseling maar dan zwermd een volk zo al niet, hier wordt pas als de jonge koningin aan de leg gaat de oude verwijderd, soms zelfs ook dat niet en mag oma gewoon op de raat blijven rondlopen.
Ge ziet om doppen weg te doen heb je toch wel wat kennis van bijenhouden nodig anders zou het wel is verkeerd kunnen gaan. Daarom is de praktische opleiding bij een ervaren imker van groot belang.

MVG CP

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Doppen breken

Bericht door Abeille tourbiere » za 02 aug 2014, 18:43

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik snap het. Heb bij mijn volkjes dit jaar gewoon afleggers gemaakt en toen was het doppen trekken direct over. Maar als zwermverhindering werd steeds opnieuw doppen breken niet genoemd (hooguit één keer op een volk) maar nergens stond waarom dat niet werkt.
Using Tapatalk

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Doppen breken

Bericht door TvdB » zo 03 aug 2014, 22:38

Wil hier wel even opmerken dat ik nooit doppen zou blijven breken puur voor de zwermverhindering. Ik weet niet hoe lang het duurt voor de zwermneiging over gaat maar ik heb daar geen trek in. Ik denk dat de meeste imkers het meer gebruiken als een middel om even tijd mee te rekken (tot het einde van een dracht of tot begin drachtvrije periode of tot er jonge gekweekte moertjes beschikbaar worden).
Ik denk dat je weinig imkers tegen zal komen die stelselmatig bij hun volken week na week doppen zullen blijven breken. Als je niet méér volken wil hebben neem je gewoon je oude moer weg en volg je het stappenplan van de het hoofdvolk.

Verder: waarom staakt een volk zn zwermplannen na herhaald doppen breken? Het zwermen steekt de kop op door een te lage concentratie aan koninginnen feromoon in de kast. De productie daarvan verhoogt zich niet en de kast word met het herhaald breken ook niet minder vol.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten