Verzegelen & haaldrift

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sdewit
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Verzegelen & haaldrift

Bericht door sdewit » ma 09 jun 2014, 18:08

het blijft leuk en leerrijk maar telkens weer borrelt er een nieuw topic op :-) en we geven niet op!!

Bij het begin van het seizoen (vér voor de acacia - die hier prachtig maar spijtig genoeg uitgeregend is) merkte ik dat de haaldrift goed zat bij de dames. Vandaag (bij het openen van de linde - die ook goed te doen heeft met regen en onweer) merk ik dat het lijkt of sinds de acacia die prachtige haaldrift niet meer opnieuw op gang komt, alhoewel ze wel vlot op en neer vliegen. Aan zich vermoed ik dat dat wel met de dracht aan zich te maken heeft of evt. koningin die mss niet al te veel stuurt om te halen.

Nu heb ik hierbij 2 bijvragen:
- enerzijds het verzegelen is daarbij ook gestopt. Wat zijn de regels voor onze beestjes om al dan niet te verzegelen (wetende dat niet volle cellen in principe open blijven)? Is dit iets dat automatisch goed komt of moet ik me daar zorgen bij maken? heeft mss een teveel aan raten hiermee te maken? andere zaken??

- anderzijds heeft iemand me in de cursus vermeld dat als bijen vinden dat ze voldoende nectar hebben ze dan ook stoppen met halen. Is dit zo? en indien ja, moet ik dan halfverzegelde bakken eraf halen om ze evt. te stimuleren meer op pad te sturen tijdens de lindebloei.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Verzegelen & haaldrift

Bericht door dineke » di 10 jun 2014, 18:49

Voor zover ik weet, stoppen de bijen met verzegelen als er niet veel dracht (meer) is. Verzegelde cellen worden niet zo gauw weer open gemaakt, dus als de bijen denken dat ze de honing binnenkort gaan gebruiken, verzegelen ze niet.

Wat haaldrift betreft: die loopt terug als er niet genoeg ruimte meer is om de nectar op te slaan. Nectar die nog niet voldoende is ingedampt, heeft veel ruimte nodig. Als de honingkamer half gevuld is, kun je het beste een tweede HK eronder zetten.

Er zijn vast wel meer ervaren imkers dan ik, die hier nog wat over kunnen vertellen?

Groetjes, Dineke.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Verzegelen & haaldrift

Bericht door johan » wo 11 jun 2014, 00:34

ik zet de volgende honingzolder altijd boven de half gevulde honingzolder. bijen slaan hun honing op zo ver mogelijk van het vlieggat. bovendien doen ze dat in een pyramidevorm. als je wil dat ze zo snel mogelijk gaan verzegelen, kun je dus volgens mij best zorgen dat ze de reeds half gevulde honingzolder eerst helemaal volsteken.
just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzegelen & haaldrift

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 jun 2014, 09:30

dineke schreef:Voor zover ik weet, stoppen de bijen met verzegelen als er niet veel dracht (meer) is. Verzegelde cellen worden niet zo gauw weer open gemaakt, dus als de bijen denken dat ze de honing binnenkort gaan gebruiken, verzegelen ze niet..
dat is juist!
dineke schreef: Wat haaldrift betreft: die loopt terug als er niet genoeg ruimte meer is om de nectar op te slaan. Nectar die nog niet voldoende is ingedampt, heeft veel ruimte nodig. Als de honingkamer half gevuld is, kun je het beste een tweede HK eronder zetten.
Er zijn vast wel meer ervaren imkers dan ik, die hier nog wat over kunnen vertellen?
Groetjes, Dineke.
Bijen zijn verzamelaars blijven voedsel opslaan. Wachten niet totdat de imker een bak erbij zet om dan weer met grote ijver die bak weer te vullen. Nee het gaat anders, honingbijen "verzuipen" liever hun broednest stoppen alles vol.
Ja en dan het eeuwige strijd honingbak er boven of er onder.
De honingkrans zakt naar onder tegen het broednest aan.
Dus al je een lege ruimte boven op het volk zet is onnatuurlijk. Maar soms werk het wel. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten