Narrig volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Brrt
Berichten:23
Lid geworden op:za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Narrig volk

Bericht door Brrt » za 14 jun 2014, 12:18

Toen ik vandaag mijn bijenvolk (f2 carnica) inspecteerde viel het me op dat de bijen enorm geprikkeld waren. Ik wilde een paar dingen doen: controleren van het broednest en eventueel uitbreiden door het vervangen van een blokraam door kunstraat en een extra honingkamer plaatsen. Daarnaast wilde ik ook graag de koningin vinden om haar te merken. Om die reden wilde ik alleen wat water gebruikt en geen rook. Echter bij het openen van de kast vlogen er direct heel erg veel bijen op en bleven er tientallen om me heen vliegen. Daarnaast probeerden ze me ook te steken bij de manchettes van mijn pak.
Om het volk wat rustiger te krijgen en het werk af te maken heb ik wat rook gemaakt, maar dit had slechts gedeeltelijk succes. Uiteindelijk heb ik in etappes kunnen doen wat ik wilde.. Behalve de koningin merken dan. Een feest was het niet.. Bijen bleven om me heen vliegen en staken me voortdurend in de mouwen van mijn pak. Ik ben een flink aantal keren gestoken in mijn handen en polsen en heb uiteindelijk wel 30 angels geteld in de stof van mijn pak. Wat ik erg opvallend vond is dat de bijen zo lang om me heen bleven vliegen. Zelfs bij de tussenpauzen en ook lang nadat ik de kast had dicht gemaakt bleven bleven ze om me heen vliegen.
Dit was duidelijk niet goed en ik vraag me af wat er aan de hand zou kunnen zijn waardoor het volk nu zo narrig was. Het weer was redelijk, droog - zeker geen onweer- een graad of 18, bewolkt en lichte tot matige wind. Mijn kast staat onder een boom in een weiland. Qua dracht zou je zeggen dat het ook wel okee zou zijn; veel bloeiende linde. De hoeveelheid voer ro nd het broednest niet overweldigend, maar de eerste honingkamer voelde flink zwaar.
Misschien zijn er ervaren imkers die een idee hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn, hoe ik dit kan voorkomen en hoe ik me een volk in zo'n narrige stemming kan omgaan.
Bart

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FerryB » za 14 jun 2014, 14:09

Waarom ga je toch door als de bijen duidelijk aan geven dat het ze vandaag helemaal niet uitkomt?
beter is om de kast gelijk weer te sluiten en een andere keer terug te komen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Imkerij Witharen » za 14 jun 2014, 17:01

Hier ook soms. Maar het komt niet altijd uit om terug te komen.
Ik heb 2 stalletjes. éen thuis en éen bij een boerderij 8KM van huis. Die laatste stal is altijd prikkelbaar en haalt het dubbele van thuis...
Zeg t maar. Inmiddels net weer moertjes F1 CT1075 op uitkomen, die gaan maar weer in die volken. Hopelijk gaat het dan weer beter.

Jannes

H Aydin
Berichten:9
Lid geworden op:zo 11 aug 2013, 22:20
Imker sinds:2013
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica buckfast
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door H Aydin » za 14 jun 2014, 20:38

Heb dat ook bij mijn F2 volken carnica heb toch maar p moeren bestelt een F1 gaat nog wel prima

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Samuel Murray » za 14 jun 2014, 21:24

Brrt schreef:Zelfs bij de tussenpauzen en ook lang nadat ik de kast had dicht gemaakt bleven bleven ze om me heen vliegen.
Even wegrennen? Als mijn bijen zo chagerijig raken en me probeer steken dan ren ik een aantal meter verder en wacht een minuut of zo dat de bijen mij niet meer kunnen vinden, en dan probeer ik het weer.

Gebruik je suikerwater of gewoon water? Wat was de temperatuur van de water...?

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door frank27 » za 14 jun 2014, 21:51

Wegrennen lijkt me niet zo'n goed idee: bijen houden niet van snelle bewegingen. Daarnaast hebben mijn bijen zeker een geheugen. Als ik korte tijd nadat ik ze heb geïrriteerd werd terugkom, zijn ze me zeker niet vergeten en bovendien extra waaks. Ik heb zelfs het idee dat hun irritatie en geheugen wel tot 3 dagen duurt.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door petro » za 14 jun 2014, 23:07

Over je laatste zin kan ik zeker meepraten.Het was voor mij al een probleem om in de volken er naast te werken,zonder dat ik de kast met het"agressieve"volk nog aanraakte.
Ik heb het volk dermate kunnen behandelen dat ik er niet meer in hoef te zijn tijdens de Lindebloei.
Enigste remedie is om daarna de moer te vervangen.Dat raad ik jou ook aan.
Petro
frank27 schreef:Wegrennen lijkt me niet zo'n goed idee: bijen houden niet van snelle bewegingen. Daarnaast hebben mijn bijen zeker een geheugen. Als ik korte tijd nadat ik ze heb geïrriteerd werd terugkom, zijn ze me zeker niet vergeten en bovendien extra waaks. Ik heb zelfs het idee dat hun irritatie en geheugen wel tot 3 dagen duurt.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door beehotel » zo 15 jun 2014, 13:29

Ik had in het voorjaar ook een carnica volk er bij gekocht met F1 moer. Ze stonden op mijn dakterras maar na een paar weken werd dit volk er prikkelbaar. Zelfs zo erg dat ik een paar dagen niet meer op het terras kon en ze ook de buren lastig begonnen te vallen. Dus voor mij maar een oplossing weg ermee want je wilt je buren wel te vriend houden.
Gelukkig kon ik ze weer terug brengen, alleen geen idee waarom dit volk zo prikkelbaar was. :be5:

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door JackC » zo 15 jun 2014, 14:55

Mijn bijen heb ik in opeenvolgende generaties sinds 2010 steeds standbevrucht. Dit jaar hebben mijn productievolken dus allemaal een koningin van 2013. Ik heb nog nooit zo'n zachtaardige bijen gehad als nu. f4? f5?

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Primus » zo 15 jun 2014, 15:30

Agressie bij bijenvolken is niet alleen de F ... zoveel. Dikwijls ligt het ook aan de imker zelf. Sommige imkers stellen hun bijen ( het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling) vrij op en dan gaan ze met een beetje water proberen de bijen kalm te krijgen. Ja er zullen vast wel kleine volkjes zijn waar dit bij lukt maar geloof me een productievolk op 3 of meerder bakken is niet altijd zo braafjes.
Tot een paar decennia terug werd er puur tabaksrook gebruikt om de bijen te kalmeren zelfs een pufje van sigaar of sigaret was al voldoende om ze te kalmeren.
Ik gebruik pas vanaf dit jaar (door omstandigheden) geen Danthepijp met tabak meer maar een beroker, geloof me de bijen zijn alleen al door de warmte van de rook niet goed gezind. Ik wil dan nog niets zeggen over de weersomstandigheden zoals de laatste weken broeierig en warm geven de bijen agressie. Dat was 40 jaar geleden zo en nu nog.
Ik wil nog steeds de imker met vele productiekasten zien werken zonder beschermkledij en rook en niet gestoken worden. Bij mij gaat dat niet en een tiental steken bij nazicht van de bijen hoort er toch bij anders ben je toch geen echte imker zeker.
Voila, laat de reacties komen, niet te agressief hoor :be5:

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten