Narrig volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » wo 18 jun 2014, 10:33

ainanc schreef:Advies is: behandel je volken zonder handschoenen, vooral géén leren handschoenen waar propolis, dus ook reuk, van alle kasten op blijven hangen.
Makkelijker gezegd dan gedaan als je lichaam overgevoelig reageert op bijensteken - langdurig en zeer pijnlijk opzwelt :(
ainanc schreef:Wat je eventueel zou kunnen gebruiken kan, zijn de latex handschoenen. Begin daarmee, komen ook geen bijen in de knel, je voelt alles en makkelijk.
Laat ik nu net zelf gestopt zijn met die latex ondingen.
Ze gaan te gemakkelijk stuk, sluiten slecht af bij de armen en blijven overal aan haken.
Bovendien steken bijen gemakkelijker door de dunne latex.
Leren bijenhoudershandschoenen kun je goed afsluiten bij de armen, en na gebruik ook even afspoelen en/of schoonmaken met alcohol en daarna even buiten uithangen om te luchten.
Ik vind het nu erg prettig werken met leren bijenhoudershandschoenen vergeleken met latex handschoenen.
ainanc schreef:Volgende keer zonder handschoenen, daarna zonder kap. NIet te veel rook.
Is mooi als je dat als bijenhouder lukt, maar geen voorwaarde voor het hebben van rustige volken.
Mijn bijenvolken zijn vrijwel altijd rustig als ik ze met een passende werkwijze en onder de juiste (weers-) omstandigheden benader.
En ik kan ook rustig en onbeschermd in een bijenwolk rondlopen zonder dat er ook maar een bij tegen mij aanvliegt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » wo 18 jun 2014, 10:40

Hans van der Post. schreef:Als mijn bijen tegen mij opbotsen zeggen ze "sorrie" en vliegen weer verder. :be2:
:D :D

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door ainanc » wo 18 jun 2014, 10:43

Bij overgevoelig reactie van het lichaam, of mensen die allergisch zijn moeten sowieso de risico's niet nemen. Eerste jaar gebruikte ik ook leren hadnschoenen, dat is zo'n 7/8 jaar terug. Maar ook daar kunnen ze doorheen steken. Tweede jaar ben ik overgegaan op latex handschoenen, daar ben ik een enkel keer door gestoken. Beste is dan ook zonder handschoenen, mouwen. Zo min mogelijk geur van je kleding. Als je sigaar rookt, heb je niet eens een beroker nodig om in de bijen te zitten.
Maar hoe vaker je gestoken wordt in begin, hoe minder de reactie wordt. Beste is natuurlijk al wennen aan de bijen in het voorjaar. Begin je inspectie met een kap, zonder handschoenen, daarmee wen je, de volgende keren, kan je makkelijk zonder kap. In het voorjaar steken de bijen het minst of niet. Een bij steekt ook niet zomaar, als een volk zomaar gaat steken, terwijl je alleen de kast open hebt en je inspecteert, dan zou ik de moer snel vervangen. Meestal gaat dat goed met de volgende genaraties.
De bijen zijn in het najaar lastiger, vooral door roverij en beschermen van de kasten. Sommige volken zijn ook narrig als ze 2 weken geen moer hebben gehad en je moet de doppen breken.
Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » wo 18 jun 2014, 11:47

ainanc schreef:Beste is dan ook zonder handschoenen, mouwen. Zo min mogelijk geur van je kleding. Als je sigaar rookt, heb je niet eens een beroker nodig om in de bijen te zitten.
Maar hoe vaker je gestoken wordt in begin, hoe minder de reactie wordt. Beste is natuurlijk al wennen aan de bijen in het voorjaar.
Wie kan zeggen wat het beste is om te doen?
Wat voor jou goed werkt, werkt goed voor jou.
Vaak is het een samenspel van persoonlijke voorkeuren en omstandigheden wat de meest passende werkwijze voor iedere bijenhouder individueel is.
Dat maakt het ook zo boeiend: bijna iedere bijenhouder doet het bijenhouden weer net iets of totaal anders.

En bijen..?
..die trekken gewoon hun eigen plan :D

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door ainanc » wo 18 jun 2014, 14:54

Ja beste is voor iedereen inderdaad anders. Maar het is meer een advies, wat geprobeerd zou kunnen worden. Dit zijn mijn eigen ervaringen en het lukt niet altijd iedereen. Je moet er ook geduld voor hebben.
Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 jun 2014, 20:19

Inderdaad geduld! Gemiddeld duur het vier seizoenen voordat je lijf gewent is aan bijensteken.
In het nieuwe seizoen is de reactie van de eerste steek in het voorjaar na vier jaar een paar uur zichtbaar.
Maar als je altijd ingepakt blijft kom je nooit aan de 50 steken die nodig zijn om je enigszins immuun te maken.
Dus laat je af en toe een keer steken bij voorkeur niet aan je ringvinger!
!Hans.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door renske » wo 18 jun 2014, 22:25

Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat het aan de imker ligt. Dat zou het geval kunnen zijn als FrancA alleen maar lastige volken heeft. Als het 1 volk is en de rest niet, zal het toch aan het volk liggen. Ik heb dat ook, 1 volk is al kwaad als ik de deksel open doe. De rest zit rustig op de raat. Een andere keer is het dan weer beter en dan denk ik dat ze toch wel meevallen, maar de volgende keer is het weer raak. Ik ga nu de moer vervangen, maar moet die eerst zien te vinden. Dat is bij zulke draakjes niet zo makkelijk.
Ik stop wel met dat volk als ze erg kwaad zijn, dan heb ik zeker het verkeerde moment gekozen. Mijn ervaring is dat roken ze alleen maar kwader maakt. Goed inpakken en dan rustig blijven is de enige mogelijkheid.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 jun 2014, 23:17

Begrijp het niet, als een volk je elke keer de angels laat "zien" als je dit moet bekijken dan moet je toch de moer vervangen!
Je hebt rustig volken daar kun je toch gemakkelijk een raat broed (brias) overhangen nadat je de "steek moer" weggestuurd hebt en tien dagen later alle :!: doppen heb gebroken? Zo simpel is dit. Als je de steek eigenschap van je bijenstand niet verband= "wegstuurt" heb je kans dat binnen een aantal jaren als je volken narrig worden.
!Hans.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Teake de Jong » do 19 jun 2014, 00:09

Hallo Hans,

Even een vraagje van een beginneling:
Je zegt, de oude moer verwijderen, vervolgens een raam met brias van een vriendelijk volk in de bak hangen en na 10 dagen alle doppen breken.
Bedoel je alle doppen van alle ramen, behalve de doppen van het "vriendelijke" raam?
Van dat nieuwe raam moet toch de nieuwe moer afkomen?
En wat als er meerdere doppen op het nieuwe raam zitten?
Moet je er dan één heel laten en de rest breken, of gaan de nieuwe moeren onderling de strijd aan?
Alvast bedankt voor je antwoord.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » do 19 jun 2014, 00:59

Denk dat ik het niet goed heb uitgelegt.
- Bij een stekerig volk haal je de moer weg.
- Na tiendagen breek je alle doppen die zijn aangezet - zeer goed kijken ramen afschudden -
- dan heeft dit volk geen mogelijkheid meer om van de "steekmoer" opnieuw doppen aan te zetten, immers er is geen openbroed meer van de steekmoer.
- je hangt dan van het beste volk van je bijenstand een raam met eitjes en larve ( brias) in dit volk.
- Na dertiendagen heb je een jonge moer van een andere afkomst en dan is al het broed van de steekmoer uitgelopen.

Vaak is het dan niet nodig om nogmaals doppen te breken ter voorkoming van het zwermen van dit volk.
Als er meer doppen op het ingehangen raam zijn aangezet worden deze door het volk afgebroken.
"Het volk" heeft zijn doppen afgebeten, is vaak de kreet.

nog vragen stel ze!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten