Oude moer aan vervanging toe.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Mong » wo 18 jun 2014, 12:29

Ik zou graag tegen eind augustus mijn ki moer willen vervangen.
Het dier heeft hare beste tijd gehad.
Graag had ik uit haar nog een f1 moertje willen kweken om ze rond eind augustus te vervangen.
Dit volk zit nu op broedbeperking en er staan 2 hz op.
Mijn ervaring met koninginnekweek is 0,0.
Vandaar mijn vraag of er iemand een idee heeft hoe ik dit zou kunnen doen en liefst op een zo simpel mogelijke manier aub?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 jun 2014, 13:53

Mong eind augustus is wel wat laat.
Als je je bijenvolk in twee delen deelt krijg je in dat deel waar de moer niet in zit redcellen.
Op de dertiende dag - na het delen - breek je de doppen( na 16 uur) en laat een of twee moeren in lopen.
Als de nieuwe moer (F1 ) gesloten broed heeft verenigd je deze met het oude volk met de krant.
Voor dat je dit doet - verenigen - stuur je de oude ki moer naar de eeuwige Drachtvelden.
!Hans.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Mong » do 19 jun 2014, 10:30

Hans ,je bent een man met keiveel ervaring en juist daarom vergeet je ongetwijfeld wel eens dat beginners niet meteen mee zijn met de voor jou voor de hand liggende uitleg. Het is ook allemaal zo simpel en logisch voor jou.
Daarom analyseer ik even jou antwoord.

Mong eind augustus is wel wat laat. Als eind augustus te laat is dan geloof ik je graag maar wat zou dan een betere periode zijn?

Als je je bijenvolk in twee delen deelt Wat bedoel je precies met splits je volk in twee? Hoe moet ik dan precies tewerk gaan?
krijg je in dat deel waar de moer niet in zit redcellen. ok
Op de dertiende dag - na het delen - breek je de doppen( na 16 uur waarom na 16 uur?Alle dopen ?dan heb ik geen kans meer op een nieuwe koningin. en laat een of twee moeren in lopen. sorry maar dit begrijp ik al helemaal niet waar moet ik die 2 moeren vandaan halen?
Als de nieuwe moer (F1 ) gesloten broed heeft verenigd je deze met het oude volk met de krant. ok
Voor dat je dit doet - verenigen - stuur je de oude ki moer naar de eeuwige Drachtvelden.ok
Sorry Hans dat ik dit niet meteen begrijp het ligt echt niet aan jou want jij bent een mega bijen man.
Maar graag wat meer uitleg aub waarvoor mijn dank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Hans van der Post. » do 19 jun 2014, 13:31

Dit wordt moeilijk blijkbaar is de achtergrond kennis (basiscursus bijenhouden) aan je voorbij gegaan.
Om enige kennis op te doen hier een digitaal boek lees en verbaas.

- ei = 3 dagen
- larf = 6 dagen
- pop werkbij = 12
- pop dar = 15 dagen
- pop moer - 7 dagen

Als je een volk haar moer ontneemt gaat het bijenvolk op larfjes van 1 a 1. 1/2 dag oud "red cellen" aan maken.

Eind augustus moeten de bijen volken al 3/4 van hun wintervoedsel hebben opgeslagen.
Darren zijn er grotendeels niet meer hoe kun je dan verwachten dat je nog een volwaardige bevruchte moer kunt kweken.

vanavond de rest van de uitleg.
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door maartenkleijne » do 19 jun 2014, 14:13

Leuk boek Hans! En nog leuker dat iemand de moeite genomen heeft het te vertalen en online te zetten. Weet jij wie?
gr,
m

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door TvdB » do 19 jun 2014, 19:36

Mong schrijft dat hij in augustus zijn moer wil vervangen, niet dat hij er dan pas een gaat kweken.

Mong, ik denk dat het een goed idee is om volgend jaar bij een beginnerscursus aan te sluiten en dit jaar onder begeleiding van een ervaren imker je volken in te winteren. Wat Hans schrijft wordt allemaal behandeld in een basiscursus en een cursus geeft je de benodigde achtergrond om in ieder geval met andere imkers te kunnen communiceren. Bijenhouden is niet en hobby waar je van de ene op de andere dag zo aan begint (zoals postzegels sparen dat wellicht wel is). Je werkt met levende wezens en er is simpelweg te veel dat mis kan gaan: volken gaan zwermen en dat dien je te voorkomen (in ieder geval als je niet in je uppie ergens op het platteland woont). Een volk dient ingewinterd te worden en je moet varroa bestrijden (ook daar komt een hoop bij kijken: omgang met organische zuren etc.). Als je dat alles niet doet voorspel ik je dat de lol er snel vanaf zal gaan en dat je het komende voorjaar enkel dode volken gaat uitwinteren. Daarom: zoek en begeleider en volg het komende jaar een cursus; er zijn te veel dingen die je moet weten en kunnen en dat zijn vaak dingen die je niet zo even "googled" om het onder de knie te krijgen.

Als je nu een koningin wil kweken stel ik voor dat je het volgende gaat doen: uit je volk zoek je:
1 raam met voer
1 raam met gesloten broed EN eitjes
1 raam met gesloten broed

Dat alleshang je (met bijen er op) aan één kant in een kast en je verkleint het vlieggat zodat er maar een paar bijen tegelijk uit kunnen (1 a 2 cm). Verder laat je de kast leeg. De ramen hang je als volgt in de kast: direct aan de zijkant hang je beide ramen met broed en daarnaast hang je het raam voer. Nu wacht je 5 weken, dan ga je kijken of je een leggende koningin kan vinden en als je geluk hebt heb je dan een kernvolkje dat je met het volk van je oude moer gaat verenigen (zoals Hans aangeeft: de moer die je niet wil hebben dood knijpen).

Belangrijk: de koningin blijft in de andere kast!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Hans van der Post. » do 19 jun 2014, 20:04

maartenkleijne schreef:Leuk boek Hans! En nog leuker dat iemand de moeite genomen heeft het te vertalen en online te zetten. Weet jij wie?
Nee Maarten ik weet niet wie dit heeft gedaan. Google heeft duizenden boeken online staan waaronder dit bijenboek.
!Hans.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door hermani » do 19 jun 2014, 20:33

Ik kijk uit naar het vervolg van deze rubriek waarin ik heel wat opsteek..
Is het nu een goed moment om een volk te splitsen ?..
Ik heb een heel sterk volk maar o zo nukkig.
m.v.g.
hermani

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 jun 2014, 00:09

hermani schreef:Ik kijk uit naar het vervolg van deze rubriek waarin ik heel wat opsteek..
Is het nu een goed moment om een volk te splitsen ?..
Ik heb een heel sterk volk maar o zo nukkig.
m.v.g. hermani
Als je nog wat van de zomerdracht wil mee nemen zou ik - als je in midden Nederland imkert - nog tot juli wachten met het volk te delen.
Wat je wel nu kunt doen is een moerrooster tussen de twee broedbakken leggen. Dan heb je tenminste over tien dagen in een van de twee broedbakken uitsluitend gesloten broed. Als je dan die bak op een bodem zet en een raam met -brias - van een rustig volk inhangt kunnen de bijen in die moerloze bak op het raam redcellen aanzetten. Je kunt om dat nieuw gemaakte "volk" wat te helpen om een week wat (1liter per dag) te voeren.

Als de nieuw gemaakte / geboren moer uitlopend broed heeft kun je het - nadat je de moer van het nukkige volk hebt weggehaald - verenigen met de nieuwe rustige moer. Gebruik dan wel de krant, moerloze onder, moergoede boven.
Let wel dat je tegen die tijd varroa moet bestrijden en daarna moet inwinteren.
Zou het niet verstandig zijn om niet dit jaar te verenigen, maar volgend voorjaar.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Ewout » vr 20 jun 2014, 08:19

Hans van der Post. schreef:Als je nog wat van de zomerdracht wil mee nemen zou ik - als je in midden Nederland imkert - nog tot juli wachten met het volk te delen.
Of je maakt nu een vlieger, zodat je daarmee extra profijt hebt van de dracht?

Vraag aan Mong: je schrijft "Het dier heeft hare beste tijd gehad" over een KI moer (die zijn meestal niet goedkoop, toch?). Tegelijkertijd maak ik uit de reacties op dat je nog niet zo lang imkert. Hoe oud is de KI moer? Gebruik je haar in een productievolk, of hou je haar klein voor de nateelt? Welke gebreken vertoont ze?

Je zou kunnen overwegen om haar niet te vervangen maar gewoon met een mooi volkje klein te zetten, bijvoorbeeld op Miniplus of anders een zesramer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten