Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:
Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door Beeatrix » vr 20 jun 2014, 23:33

Dag allemaal, dit is mijn eerste bericht na al heel veel gelezen te hebben op dit forum.

Ik ga volgend jaar de beginnerscursus bijenhouden volgen en ik hoop dat ik dan ook snel mijn eerste volkje mag verwelkomen. Mijn eerste vraag hier is: waar ga ik die bijtjes houden? Ik kan waarschijnlijk begin volgend jaar een plek krijgen op een klein volkstuincomplex op twee kilometer afstand. Tot een paar jaar geleden hebben daar ook bijen gestaan tot die imker stopte en nu zijn ze daar bij-loos.

Liever zou ik een of twee kasten in mijn achtertuin zetten, op een mooi plekje lekker midden tussen de bloeiende planten, maar de APV stelt dan wel dat ik dan mijn schutting wat hoger moet maken. Is geen probleem, scheelt wellicht ook wat betreft vreemde katten in mijn tuin. :D

Ik zou ook - waarschijnlijk in combinatie met die schutting van 2 meter - de kasten in mijn schuur kunnen zetten. Zonder breekwerk zou ik een kast kunnen ophangen met een uitgang op ongeveer een meter hoog naar het noorden of een kast op de vloer kunnen zetten met een lage uitgang naar het zuidoosten. Het voordeel van de schuur lijkt mij dat de bijen prima beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en vandalisme (je weet maar nooit), en dat ik in de kasten kan kijken zonder de bijen bij het vlieggat te storen. De temperatuur in de schuur is tijdens een warme zomer (met de schuurdeur en ramen open) niet heel veel warmer dan de buitentemperatuur, 's winters met alles dicht is het er al snel een graad of vijf warmer.

Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van die drie opties?

berg
Berichten:76
Lid geworden op:vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds:1975
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door berg » za 21 jun 2014, 10:15

Het maakt niet uit welke plaats je kiest.
Belangrijk is wel dat de kast en vliegopening in de zon kunnen staan
Ik had zelf een paar jaar een kast in de schaduw staan met slechte resultaten bij de overwintering.
Veel nosema.
De BD imker Albert Muller adviseerde mij de kast te verplaatsen in een meer zonnige plek.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door frank27 » za 21 jun 2014, 17:32

Beeatrix, ik zou die kans op de volkstuin onmiddellijk pakken. Op de volkstuin hebben je bijen in de directe omgeving een grote variatie aan dracht en dat is het allerbelangrijkst, zeker op momenten van mindere dracht zoals in het vroege voorjaar. In je eigen tuin kan je daarna altijd nog besluiten een kast te zetten, bijvoorbeeld met een aflegger van je volk op de volkstuin. Succes!

PS. Katten trekken zich niets aan van bijenkasten (en ook niet van 2 mtr hoge schuttingen)

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door Beeatrix » zo 22 jun 2014, 00:52

Dank voor de reacties!

De volkstuin met later wellicht ook een kast in de tuin was een optie waar ik niet eens aan had gedacht, dat is wel een heel goed idee.

Wat dracht betreft zit het volgens mij in de wijde omgeving wel redelijk goed. Niet alleen veel tuinen met allerlei bloeiende planten, en een verlaten verwilderde kleine appelboomgaard op vliegafstand, maar ook een 'ecologisch' wandelpark in de buurt met heel veel wilde bloemen.

(Sinds ik ben gaan nadenken over bijen houden kijk ik opeens heel anders naar tuinen en plantsoentjes en paardenbloemen en alles. :D)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door semar » zo 22 jun 2014, 10:27

berg schreef:Het maakt niet uit welke plaats je kiest.
Belangrijk is wel dat de kast en vliegopening in de zon kunnen staan
Ik had zelf een paar jaar een kast in de schaduw staan met slechte resultaten bij de overwintering.
Veel nosema.
De BD imker Albert Muller adviseerde mij de kast te verplaatsen in een meer zonnige plek.

helaas verschillen de meningen hierover,
ik heb ze als het kan onder de kruin van een groote bladverliezende boom.
Koel in zomer, voor en najaar lekker warm (heeft de boom geen blad).
als het dan mogelijk is de opening naar het oosten,
maar ook dat is geen noodzaak, de bijen doen het op iedere windrichting goed.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door Ruinerweg » zo 22 jun 2014, 20:12

afbeeldingen 22 juni 2014 003.JPG
Kijk, zo staan ze bij mij, onder 2 grote lindebomen. In de zomer lekker in de schaduw en in de winter en het voorjaar lekker licht met de vliegopening op het zuidoosten!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door sailor1957 » zo 22 jun 2014, 21:03

Beeatrix schreef:Dag allemaal, dit is mijn eerste bericht na al heel veel gelezen te hebben op dit forum.

Ik ga volgend jaar de beginnerscursus bijenhouden volgen en ik hoop dat ik dan ook snel mijn eerste volkje mag verwelkomen. Mijn eerste vraag hier is: waar ga ik die bijtjes houden? Ik kan waarschijnlijk begin volgend jaar een plek krijgen op een klein volkstuincomplex op twee kilometer afstand. Tot een paar jaar geleden hebben daar ook bijen gestaan tot die imker stopte en nu zijn ze daar bij-loos.

Liever zou ik een of twee kasten in mijn achtertuin zetten, op een mooi plekje lekker midden tussen de bloeiende planten, maar de APV stelt dan wel dat ik dan mijn schutting wat hoger moet maken. Is geen probleem, scheelt wellicht ook wat betreft vreemde katten in mijn tuin. :D

Ik zou ook - waarschijnlijk in combinatie met die schutting van 2 meter - de kasten in mijn schuur kunnen zetten. Zonder breekwerk zou ik een kast kunnen ophangen met een uitgang op ongeveer een meter hoog naar het noorden of een kast op de vloer kunnen zetten met een lage uitgang naar het zuidoosten. Het voordeel van de schuur lijkt mij dat de bijen prima beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en vandalisme (je weet maar nooit), en dat ik in de kasten kan kijken zonder de bijen bij het vlieggat te storen. De temperatuur in de schuur is tijdens een warme zomer (met de schuurdeur en ramen open) niet heel veel warmer dan de buitentemperatuur, 's winters met alles dicht is het er al snel een graad of vijf warmer.

Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van die drie opties?
Beatrix,
Ik heb mijn bijen op een volkstuincomplex staan en men is daar zeer enthousiast.
Men heeft al meer fruit aan de bomen hangen dan in voorgaande jaren.
Ook heeft een groot deel van de tuinders daar een bijenweide aangelegd om de bijen naar hun tuin te lokken :dance:
De diversiteit is vrij hoog en ik heb ook al veel honing geslingerd.
Ik heb nu zelfs een bijenstal kunnen bouwen om de kasten toch wat beschermder neer te kunnen zetten.

Jos

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door Beeatrix » zo 22 jun 2014, 23:59

semar schreef:
berg schreef:Het maakt niet uit welke plaats je kiest.
Belangrijk is wel dat de kast en vliegopening in de zon kunnen staan
Ik had zelf een paar jaar een kast in de schaduw staan met slechte resultaten bij de overwintering.
Veel nosema.
De BD imker Albert Muller adviseerde mij de kast te verplaatsen in een meer zonnige plek.

helaas verschillen de meningen hierover,
ik heb ze als het kan onder de kruin van een groote bladverliezende boom.
Koel in zomer, voor en najaar lekker warm (heeft de boom geen blad).
als het dan mogelijk is de opening naar het oosten,
maar ook dat is geen noodzaak, de bijen doen het op iedere windrichting goed.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik las ergens dat de opening op het zuiden tot gevolg heeft dat de bijen 's ochtends eerder uitvliegen en ook langer doorvliegen, en dus langere 'werkdagen' maken, en dat zou meer productie betekenen. Het gaat mij helemaal niet om productie, dus jouw oplossing van schaduw in de zomer en zon als de bomen kaal zijn lijkt mij ook de beste optie.

@sailor1957: Ik ga zeker achter die volkstuin aan!

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door bee-tree » ma 23 jun 2014, 08:33

Hallo Trix, aan elke opstelling kleven voor- en nadelen. Je kunt er een half boek over schrijven.
Zoek de opvattingen sinds het begin van dit imkerforum maar eens op. Ik meen sinds 2000. Je kunt er op
promoveren.
Zelf zit ook in dubio wat de winteropstelling betreft. Ze staan nu op het Zuiden gericht met het gevaar dat ze
"s winters misleid worden, dus bijvoorbeeld uitvliegen als er sneeuw ligt. Dan had ik ze liever op het Noorden
gericht staan met de vliegopening. Ik huldig de opvatting van Semar dat de noordrichting te velde en thuis door de bijen
verdragen wordt.
Nu jouw mogelijkheden. Zet op beide plekken 'n volk, stelde iemand voor; goed idee; dan heb je meer sociaal contact,
meer stof tot nadenken over al die vragen van belangstellende tuinders. Wel moet je ze vragen of er op het
volkstuinencomplex gespoten mag worden op open bloemen enz. Waarom is die imker gestopt ? Toch niet om reden
dat bijen gingen drinken op bladeren waarop tegen slakken en rupsen en koolvliegen gespoten was ?

Nu je schuur. Is het 'n kapschuur, dus aan één of meer kanten open ? Of is het een donker schuurtje waarin je een gat in
de wand wil maken als bijenpassage. Hoe moet dat dan als je het volk aan 'n inwendige diagnose wilt onderwerpen in 'n
donkere schuur ? Maak in de noordwand een opklapbaar of draaibaar luik voor licht. Iets anders: Mocht er in het dak van de schuur
een groot dakvenster zitten, dan heb je kans dat de bijen daarheen vliegen als je de kast opent. Hopenlijk is het een kantelraam om ze
uit te laten. Beschrijf je schuur(tje ?) voor ons of maak een foto. :b10: :b10: :b10:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen in een achtertuin of schuur, of beter elders?

Bericht door semar » ma 23 jun 2014, 12:25

bee-tree schreef:
Nu je schuur. Is het 'n kapschuur, dus aan één of meer kanten open ? Of is het een donker schuurtje waarin je een gat in
de wand wil maken als bijenpassage. Hoe moet dat dan als je het volk aan 'n inwendige diagnose wilt onderwerpen in 'n
donkere schuur ? Maak in de noordwand een opklapbaar of draaibaar luik voor licht. Iets anders: Mocht er in het dak van de schuur
een groot dakvenster zitten, dan heb je kans dat de bijen daarheen vliegen als je de kast opent. Hopenlijk is het een kantelraam om ze
uit te laten. Beschrijf je schuur(tje ?) voor ons of maak een foto. :b10: :b10: :b10:
lees deze even

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ekt#p55867

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 146 gasten