Van korf naar Top Bar Kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Van korf naar Top Bar Kast

Bericht door Warre » wo 02 jul 2014, 15:38

Onverwacht kreeg ik een 10-tal dagen geleden een oproep om een zwerm te halen. Die staat nu al die tijd in een korf bij mij op de hal. Ik wou deze zwerm in een Top Bar Kast inbrengen maar door omstandigheden was deze kast nog niet af. Nu dus wel. Hoe zou ik deze overbrenging het best doen? De korf afschudden in de nieuwe kast en proberen de reeds aangemaakte bouwsels te verhangen. Of plaats ik de korf zodanig op de kast dat ze via deze nieuwe kast moeten om naar buiten te gaan in de hoop dat ze zelf zich gaan verplaatsen in de ruimere Top Bar Kast. Suggesties?

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Van korf naar Top Bar Kast

Bericht door Freek » do 03 jul 2014, 23:24

Warre,

Je kunt die korf het beste gaan jagen (mooiste is, de bijen eruit trommelen door met korfkrammen een andere lege korf aan de korf vast te maken anders 'm in een emmer afjagen/schudden). Hang de raten voor zo ver mogelijk in de top bar hive door ze vast te maken met raffia. Bots dan tenslotte de bijen uit die korf in de top bar hive. Eventueel kun je de afgejaagde bijen besproeien met oxaalzuur pak je er ook nog een flink deel van de varroa af (maar dan is het misschien slimmer het broed uit de korf aan de kippen te voeren in plaats van inhangen met raffia omdat je dan al die varroa die in dat broed zit ook kwijt raakt).
Eenmaal in de TBH, het volk wat bijvoeren met elke dag een jampotje suikerwateroplossing omdat ze veel moeten bouwen.

Succes!

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten