honing slingeren een riskante onderneming :P

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 06 jul 2014, 19:52

Vol verzegelde ramen zijn goed af te slaan. Gebruik geen veger, maar een ganzenveer om de resterende bijen af te vegen. De veger wordt irritant gevonden door de dames, de veer strijkt ze weg zonder te rollen. En een beetje rook om te beginnen, daar doe ik niet zo moeilijk over. Honing vroeg in de morgen afnemen, meestal geen problemen....

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door peter34 » zo 06 jul 2014, 20:09

ik gebruik ook de bijenuitlaat en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ik plaats ze de avond op en smorgens neem ik de honingraten af, een 30tal bijen zitten er nog in en volk blijft heel rustig :)

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door woutDR » zo 06 jul 2014, 20:11

frank27 schreef:Met de verkeerde kant boven gelegd misschien ...?

Nogmaals, bij mij werkt het werkelijk prima.
als je ze met de verkeerde kant naar boven legt heb je inderdaad prijs, ook 1 maal gedaan, dat doe je maar 1 keer hoor

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Freek » zo 06 jul 2014, 20:20

Hallo allemaal,

Ik sla de bijen ook gewoon af, zo gebeurt. Wel de volle kamer zo snel mogelijk op een plek zetten waar de bijen niet bij kunnen bijv in de auto, anders zitten er snel rovende bijen in.
Heb een keer een bijenuitlaat gebruikt, lang geleden, werkte toen op zich wel.

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 07 jul 2014, 08:27

Ik heb gisteren ook honing afgenomen door de bijen af te slaan. Vaak zorgde dit voor nogal wat onrust met steken als gevolg. Gisteren waren ze heel zachtaardig, ik had dit zelfs zonder bescherming kunnen doen. Wat ik wel anders heb gedaan is de bijen afslaan in een grote emmer, i.p.v. de kast. Misschien geeft dat ook wel minder onrust. Toen ik klaar was de bijen terug in de kast en de kast dicht. Geen probleem.
Met de uitlaten heb ik de bak nog niet leeg gekregen, dus moet je uiteindelijk alsnog bijen afslaan/-vegen.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door petro » ma 07 jul 2014, 09:01

Dat is een perfecte manier!! Zelf sla/veeg ik de bijen voor de kast.
Hoewel ik indien mogelijk ook met een uitlaat werk,is deze manier daarna mijn favoriet.
Petro
Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb gisteren ook honing afgenomen door de bijen af te slaan. Vaak zorgde dit voor nogal wat onrust met steken als gevolg. Gisteren waren ze heel zachtaardig, ik had dit zelfs zonder bescherming kunnen doen. Wat ik wel anders heb gedaan is de bijen afslaan in een grote emmer, i.p.v. de kast. Misschien geeft dat ook wel minder onrust. Toen ik klaar was de bijen terug in de kast en de kast dicht. Geen probleem.
Met de uitlaten heb ik de bak nog niet leeg gekregen, dus moet je uiteindelijk alsnog bijen afslaan/-vegen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door bee-tree » ma 07 jul 2014, 09:15

Eddy Geurtsen schreef:Vol verzegelde ramen zijn goed af te slaan. Gebruik geen veger, maar een ganzenveer om de resterende bijen af te vegen. De veger wordt irritant gevonden door de dames, de veer strijkt ze weg zonder te rollen. En een beetje rook om te beginnen, daar doe ik niet zo moeilijk over. Honing vroeg in de morgen afnemen, meestal geen problemen....
Eddy heeft me de woorden uit de mond genomen. Krek zo als hij 't doet, doe ik 't ook. Ik hoef zijn duidelijk en bescheiden
advies niet te herhalen. Heb het pas vanmorgen onder ogen gekregen omdat ik een week geen tijd had voor het forum.
De bijen eisen alle tjd op; heb er te veel. Eigenlijk geen tijd om het onderstaande te schrijven.

Bij het nog mooieRE drachtweer (dan voorheen),dat een paar dagen geleden is begonnen, constateer ik dat er geen roofzucht is.
Ik neem de volle honingkamer met bijen er af en plaats die 'n beetje bedekt naast het volk. Terwijl ik even controleer hoe
het in de broedkamer is gesteld, vliegen al heel wat bijen uit de honingkamer. Zolang als het daar rustig blijft, kan ik alvast
'n ander volk onder handen nemen. Wat er na een uur nog in de honingkamer zit, schud en veeg ik met de ganzenveer af.
Ook de slagpennen van stootvogels en reigers laat ik niet liggen ten tijde dat deze vogels in de rui zijn.

Dat bijen bij goede dracht geen of nauwelijks belangstelling hebben voor honing doordat ze te druk aan het werk zijn met nectar halen, maakt het me elk jaar mogelijk, om na het slingeren en late rijpen bij keldertemperatuur van 10 graden,
het roestvrijstalen vat met de visceuze, zalvige honing een paar uur buiten in de zon te zetten, waardoor de honing
20 graden wordt en daardoor minder stroperig . Op 30 meter van een rij volken af, kan ik lekker met de zon op de rug
de potten vullen. Dat is dubbel genieten van het bijenhouden.
Nogmaals, er moet overvloedige dracht zijn, wil niet alleen mij maar ook anderen dit lukken. Wie heeft dezelfde ervaring ? Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 jul 2014, 09:19

Jaap v.Popering schreef:
Ik gebruik deze ondingen NOOIT. en sla de ramen net als vroeger gewoon even af .
Jaap v P
Ja Jaap maar jij bent ook van vroeger. :be2:

Ik gebruik uitlaten al jaren! Soms zitten er nog zo'n 30 bijen in de HK.
De uitlaat verkeert om gebruiken loopt de HK warm!
Wat ik wel heb uitlaatboorden - waar de uitlaat in zit - waar aan beide zijde een lat van 1 1/2 cm bijen hebben dan meer ruimte om er uit te kunnen komen. Als er net een waspropje zit waar de bijen de uitlaat uitkruipen heb je "de poppen aan het dansen". :?
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 07 jul 2014, 11:34

Hans van der Post schreef:Ja Jaap maar jij bent ook van vroeger. :be2:
:lol:

17101961
Berichten:39
Lid geworden op:di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door 17101961 » ma 07 jul 2014, 18:11

Vandaag nogmaals een poging gedaan om bij het agressieve volk 1 van de drie honingkamers af te slaan ....... ze kenden me nog van gisteren :P
Weet niet wat er aan de hand is maar aan het weer kan het nu niet liggen. Heb uiteindelijk 1 kamer geslingerd van dat volk .
Het volk er naast zat bijna niet in de volle honingkamer en was een makkie :)
Toch maar proberen een uitlaat te plaatsen en er achter zien te komen wat ze toch hebben. Misschien iets met de koningin ?
Bijen worden de imker de baas ha ha.

Groetjes mieke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten