Alternatief voor het krantje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 jul 2014, 13:40

Ik vergis mij even met metylalcohol, maar ook jij .

De samenstelling van brandspiritus is geen methanol maar;
samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof

Jaap v P

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door bee-tree » di 08 jul 2014, 15:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:kruidenolie, bijv. muntolie. Je bespuit de twee volken een paar uur ervoor en dan verenigen.
De methode van Jelte lijkt me de meest oecologische, indien de aromatische oliën die te koop zijn,
geen toevoegingen hebben die schadelijk zijn. We moeten er van uit gaan dat de kruidenolie verdund is met olie van
zonnebloemen of koolzaad o.i.d, want pure kruidenolie is te duur en niet nodig om effect te hebben.

Ik vraag me al lang af of de zonnebloemenolie uit.....(?) subliminale doses bestrijdingsmiddelen bevat.
Om verschillende redenen vraag ik me dat af. Ik beperk me tot de samenstelling van kruidenoliën die
ik wil gebruiken om volken te verenigen.
Ik gebruik etherische ofwel aromatische kruidenolie ook om de vliegplank en de vliegspleetrand mee in te strijken als
roverij begint in de komende drachtarme periode en dagen, zoals vandaag, met wind en regen. De roofzuchtigen
ruiken hun zwakke zustervolken dan niet meer. Op grond van dit verschijnsel kun je er van uit gaan dat twee of meer
te verenigen volken elkaars nestgeur niet meer ruiken tijdens de verdamping van de kruidenolie, zodat ze in elkaar kunnen opgaan zonder moord en doodslag. :angry-boxing: Ik ga er vanuit dat de kruidengeur lang blijft hangen.

Jelte, je zou me een groot plezier doen als je me kunt vertellen met wat voor apparaat je olie kunt VERNEVELEN.
Dit in verband met de Varroabestrijding. Jij hebt het over de bijen met kruidenolie BESPUITEN. Dat doe je toch zeker niet
met een of ander gewoon oliespuitje ? Of bedoel je dat je blanco keukenpapier bespuit. Zj.

P.S. Vroeger besprenkelden we het krantenpapier met jonge jenever ( 30 % .....alcohol). Ik ben na het geharrewar in de war
welke alcohol in jenever zit. Dat komt tevens omdat naast m'n laptop de tour aan de gang is. De eerste dag op Frans gebied.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 15:55

Jaap v.Popering schreef:Ik vergis mij even met metylalcohol, maar ook jij .

De samenstelling van brandspiritus is geen methanol maar;
samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof

Jaap v P
Volgens mij heb ik nergens beweerd dat spiritus pure methanol zou zijn, eerder dat het vanwege de methanol zeer giftig is.
Maar ik wist niet dat er maar zo weinig methanol in spiritus zit en dat het dan dus al zo smerig is.
Kun je nagaan, hoe giftig methanol is, als 3% in een fles spiritus al dodelijk kan zijn voor een mens!

Spiritus is dus in combinatie met alcohol en aceton - ook al niet zo'n fijn stofje - gewoon een goedkope en smerige, doch effectieve ontvetter.

Daar maak ik mijn handen dus niet mee schoon en voor bijen gebruik ik het maar beter ook niet.
Voor het welzijn van mens en dier ga ik zelf niet voor goedkoop.
Maar dat blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 15:59

bee-tree schreef:P.S. Vroeger besprenkelden we het krantenpapier met jonge jenever ( 30 % .....alcohol). Ik ben na het geharrewar in de war welke alcohol in jenever zit. Dat komt tevens omdat naast m'n laptop de tour aan de gang is. De eerste dag op Frans gebied.
Jenever! :D
Dat weten bijen vast te waarderen :lol:
Wellicht vliegen ze dan wel even wat meer zigzaggend op weg naar de dracht?

Er kan maar beter geen methanol inzitten bee-tree, anders is het illegaal gestookte jenever ;)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 jul 2014, 16:15

Heel vroeger gebruikten wij ( en dat deed elke imker ) Carbol ook wel carbolzuur genoemd . Later ben ik door de toenmalige bijenteeltvoorlichter op de mogelijkheid van brandspiritus gewezen .

En over stoken gesproken ..Met een kolf van niet meer dan een halve liter is dit wettelijk toegestaan . :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 16:31

Jaap v.Popering schreef:Heel vroeger gebruikten wij ( en dat deed elke imker ) Carbol ook wel carbolzuur genoemd . Later ben ik door de toenmalige bijenteeltvoorlichter op de mogelijkheid van brandspiritus gewezen .

En over stoken gesproken ..Met een kolf van niet meer dan een halve liter is dit wettelijk toegestaan . :whistle:

Jaap v P
Nee hè, lees ik net over carbolzuur dat ze daarmee in concentratiekampen in de 2e wereldoorlog mensen mee vermoorden dmv een dodelijke injectie.

En wat zat er vroeger dan wel niet allemaal in die honing van die carbolzuur gebruikende bijenhouders? :shock:

Wellicht dan toch spiritus?
Nee, dan ga ik liever voor de jenever! :violin: :dance:

Bijenhouden en smerige giffen toepassen gaat in mijn beleving niet samen, ook niet ivm mijn eigen welbevinden en gezondheid en die van de mensen waar de honing naartoe gaat.

Jaap, hoeveel liter jenever kan je met zo'n kolf per dag produceren?

Helaas, ik lees net:

"In Nederland is het in bezit hebben van een destilleerketel met een inhoud van meer dan 1 liter verboden. Wel is toegestaan om met een kleine destillatie-opstelling alcohol te scheiden van een gekochte fles sterkedrank. Hiermee kan dan bijvoorbeeld likeur gemaakt worden."

Wel eens gezien in een brouwerijartikelenwinkel dat mensen een grotere destilatieketel kochten - zogenaamd om er zuiverder water mee te maken :lol:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 jul 2014, 17:07

FrancA schreef:
Nee hè, lees ik net over carbolzuur dat ze daarmee in concentratiekampen in de 2e wereldoorlog mensen mee vermoorden dmv een dodelijke injectie.

Jaap, hoeveel liter jenever kan je met zo'n kolf per dag produceren?
Ik weet natuurlijk niet wat jij gelezen hebt , maar carbol wat wij gebruikten was een ontsmettingsmiddel . :think:

Een kolf van een halve liter zal natuurlijk niet zo veel zijn maar er komt niet elke dag een controleur langs :dance: En stoken tot 93 % gaat gemakkelijk , maar voor jenever moeten er wel jeneverbessen boven in de kolom zitten .

Maar volgens mij dwalen wij wat af :o

Jaap v P

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door marianvoor » di 08 jul 2014, 19:27

Van mijn praktijkleraar heb ik geleerd dat een krant ook helpt tegen varroa, omdat het 't poetsgedrag bevordert.
Een paar weken geleden hoorde ik op de lokale tv een imker zeggen: "We hebben in het verleden geselecteerd op zachtaardigheid, we hebben geselecteerd op honingproductie, nu zouden we moeten selecteren op poetsgedrag".
Ik hou het maar bij een krantje.
Marian Voorneman
marian voorneman

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 20:50

Boeiend dat een krant zou helpen het poetsgedrag te versterken :)
Waardoor komt dat dan precies?

Worden bijen soms slimmer door krantlezen? (Grapje.. :D )

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door JackC » di 08 jul 2014, 20:57

Waar poetsen ze die mijten eigenlijk naartoe?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten