hopeloos moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
hopeloos moerloos

Bericht door beehotel » di 15 jul 2014, 12:21

Door een stomme beginners fout de redcellen weggebroken zonder eerst te kijken of er nog eitjes aanwezig waren niet dus.
Het volk was moerloos geworden. Dus nu hopeloos moerloos. Kan natuurlijk een ander raam inhangen met eitjes van een ander volk.
Er is nog een optie nu heb ik zaterdag nog een reserve Schiemoer over kan ik deze in een kooitje er inhangen zonder eerst een schudzwerm te maken.
En b.v. de moer een week in het kooitje te laten zitten zodat ze goed aan elkaar gewend zijn.
Het moerloos volk is Carnica en de moer natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Tieme » di 15 jul 2014, 12:30

Hi,

Als het een groot volk is zou ik dat denk ik niet op deze manier doen. Het kan goed gaan, net als het ook fout kan gaan.

Ik zou het volk tijdelijk splitsen. vier ramen met broed en bijen in een 6-ramer, voerramen er bij en even af laten vliegen. Hierin de Schiermoer. Goed voeren

De rest van het volk blijft op de plek staan en daarin hang je een paar ramen open broed. Deze zullen weer redcellen trekken, die je na 9 dagen breekt. Dan weer een raam open broed erin.

Als de moer na twee weken lekker rondloopt in de aflegger en flink eigen broed heeft kun je deze weer met het grote volk verenigen nadat je weer de redcellen hebt gebroken.

Groeten,

Tieme

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door jjmvaningen » za 26 jul 2014, 21:51

En?, hoe heb je het nu in de residentie opgelost?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 154 gasten