Ik snap het niet meer...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Ik snap het niet meer...

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 21 jul 2014, 10:58

of snappen zij het niet meer?

Van het voorjaar had ik een uitgewinterd volk op 20 ramen.
Toen ik de onderbak wilde verwijderen bleek dat de koningin daar al aan de leg was. (Te laat dus)
Om toch een nieuwe BK uit te laten bouwen heb ik op het fruit een BK met nieuwe ramen er opgezet.

Toen ik een veger wilde maken kon ik de koningin niet vinden. Ik heb toen de middelste bak met ramen verdeeld over 2 10 raamskasten en de bijen uit de bovenste bak ook afgeslagen en verdeeld over de twee kasten.
De kasten gelijk meegenomen naar de stal. In één van de twee bleek de oude moer te zitten.

De kast op het fruit heb ik op 2e paasdag (21 april) twee jonge moeren in laten lopen en de rest van de doppen verwijderd.
Na twee weken was het boeltje weer netjes aan de leg en stond de kast op zijn oude plek. In een tuin waar verder geen volken staan.

Op 31 mei was er een zwerm. De jonge moer had het wel gezien in de kast en hing in een perenboom.
’s Avonds de zwerm in een zesramer gezet en 10-11 juni weer twee jonge moeren laten uitlopen n het oude volk.
Na 14 dagen nog geen eitjes. Een paar dagen later, 1-juli zag ik op de middelste ramen nog steeds geen eitjes en heb toen een raam met eitjes uit een ander volk ingehangen.
Of er worden doppen aangezet of de moer heeft een goed voorbeeld en gaat aan de leg.

11 juli. Een zwerm? En een redelijke ook. Na de zwerm te hebben geschept in de kast gekeken.
Op het ingehangen raam geen doppen. Aan de linkerkant 3 ramen met broed en twee doppen.
Nog geen uitlopend broed. Alleen verzegeld broed, larven en eitjes.

De geschepte zwerm na 4 dagen gecontroleerd en de moer was goed aan de leg.
Waarom zwermt een moer die net goed aan de leg is?

Gisteren 20 juli was het tijd om weer een moertje te laten uitlopen.
De ene dop was reeds uitgelopen (Niet weg geknaagd maar het dekseltje netjes open gemaakt.). De andere moer was nog niet goed. De dop verwijderd.
En wat schetst mijn verbazing. 6 ramen broed, Volop nieuwe eitjes larven en gesloten broed.

Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is.

Jaap

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ik snap het niet meer...

Bericht door bee-tree » ma 21 jul 2014, 11:15

Jaap even geduld. Jouw wonderlijke belevenis moet ik nog een paar keer overlezen,
Ik zit al de hele morgen achter de lap. Begin woordblind te worden. En.. de koffie wordt koud.
Buiten gutst het maar door. Daardoor kan ik misschien snel 'n antwoord geven, maar ik hoop
dat anderen me vóór zijn. :b10: :b10: :b10:

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Ik snap het niet meer...

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 21 jul 2014, 11:27

Snap ik,

Kort samengevat:
- Op on orthodoxe manier een veger gemaakt.
- Jonge moer in laten lopen half april (Alles nog normaal)
- Jonge moer zwermt na ruim een maand. (Vreemd maar kan)
- Jonge moer inlaten lopen en na twee weken nog niet aan de leg.
- Kleine week later eitjes ingehangen in het midden (Verder niet gecontroleerd en dat was fout)
- Na 10 dagen een zwerm. Moer zat links in de kast en had doppen aangezet.
- - Volk niet tevreden met deze moer?
- - Waarom dan wel een zwerm en geen moerwissel?
- - Wat is er mis met een moer die na 4 dagen op nieuwe ramen al weer 2 ramen heeft belegd?
- Bij het laten inlopen van de jonge moer blijkt dat er gewoon is door gelegd. Van 3 naar 6 ramen broed.
- - Er zit dus nog een leggende moer in!?
- - Ten tijde van de zwerm zat er dus nog een moer in het volk!?
- - Als er een goede moer is waarom mogen die doppen dan uitlopen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten