Zelf raat laten bouwen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zelf raat laten bouwen?

Bericht door marianvoor » zo 03 aug 2014, 22:38

berg schreef:Jos,

Ik heb dit jaar broedramen gebruikt met 2 verticale sateprikkers als vervanger voor draad.
Je moet zorgen dat de raampjes exact verticaal hangen anders gaan ze buiten het raampje bouwen

Jaren geleden had ik hetzelfde lumineuze idee om 2 verticale sateprikkers te gebruiken i.p.v. draad. Hiervan ben ik afgestapt toen ik gelezen had dat raten belangrijk zijn bij de communicatie tussen bijen. Door die prikkers kunnen de raten minder goed trillen.
Ik heb het artikel op gezocht. Het staat in "Bijen" van oktober 1999.
De titel is: "De bijenraat als communicatienet"; auteurs: Prof. Dr. J. Tautz en Prof.Dr. M. Lindauer.
http://edepot.wur.nl/108868
Ik hoop dat je de tijd wil nemen om het artikel te lezen.
Met vriendelijke groeten,
Marian
marian voorneman

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zelf raat laten bouwen?

Bericht door jossmits » ma 04 aug 2014, 09:34

Nog een variant: latten met "pootjes".
Ik imer al een aantal jaren o.a. met warre-kasten. Ik ben daar begonnen met latten en de bijen zelf raat laten bouwen. Dat heeft een aantal nadelen.
Ik ben inmiddels overgestapt op raampjes. Ik heb ook nog twee kasten waar ik in de broedbakken latten met "pootjes" van 10 cm gebruik. Daar laat ik de raat door de bijen zelf bouwen. Voordeel is t.o.v. kale latten is dat de raat niet aan de zijkant wordt vastgemaakt. Als je niet al te wild bent kun je deze latten heel goed manipuleren. In de honingkamer gebruik ik alleen raampjes.

Jos

Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelf raat laten bouwen?

Bericht door Tilanus » ma 04 aug 2014, 16:08

marianvoor schreef: "Bijen" van oktober 1999. De titel is: "De bijenraat als communicatienet"; auteurs: Prof. Dr. J. Tautz en Prof.Dr. M. Lindauer. http://edepot.wur.nl/108868
Ik hoop dat je de tijd wil nemen om het artikel te lezen.
Met vriendelijke groeten,
Marian
Interessant artikel :be9: . Ik maak er eigenlijk uit op dat het voor de communicatie niet zo uit maakt of je kunstraampjes/kunstraat gebruikt A) voor de communicatie gebruiken de bijen niet alle raten maar een “dansvloer” van 100 cm² vlakbij de vliegopening B) de communicatietrillingen planten zich voort door de bovenranden van de cellen niet door de celwanden of de celbodems en C) zonodig maken de bijen gaten in de bevestiging van de raat aan het raam om de trillingen mogelijk te maken.

Tilanus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten