Wat brengen de bijen binnen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:
Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door peter-koi » za 23 aug 2014, 13:07

Misschien een rare vraag,maar ik kijk elke dag naar de vliegplank en dan zie ik bij goed weer meestal een stroom van bijen binnen komen en ook veel bijen die de kast weer verlaten.
De bijen die stuifmeel bij zich hebben verraden al wat ze binnen brengen,dat zie je aan hun pootjes.
Maar al die andere bijen waar je niets aan ziet,brengen die ook wat binnen (water of nectar)
Of gaan ze zo maar naar binnen?
Een rare vraag ,maar ik vroeg het me af.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Samuel Murray » za 23 aug 2014, 19:08

peter-koi schreef:Maar al die andere bijen waar je niets aan ziet,brengen die ook wat binnen (water of nectar)?
Je zult inderdaad/uiteraard niet kan zien als bijen met nectar of water naar binnen gaan.
Of gaan ze zo maar naar binnen?
Ja, dat is een interessante vraag -- of bijen soms gewoon naar de kast terugkeren zonder dat ze iets meenemen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Alex Mönch » za 23 aug 2014, 19:33

Als de bijen aan het einde van de dag stoppen met vliegen en ze staan te ventileren bij de vliegopening en je ruikt nectar,dan is er dus een bepaalde dracht. :D

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Freek » za 23 aug 2014, 20:03

Yep Alex, en datbis altijd een mooi gezicht. Vooral in het voorjaar bijv. Mei kan een goede kast mooi tot laat in de nacht luid staan te brommen... :D
Freek

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Primus » za 23 aug 2014, 20:17

Laag aanvliegende slome bijen halen nectar, je kan dit goed waarnemen als er zware dracht is van bv. Linde. Propolis kun je ook zien in hun mandjes aan de pootjes. Water zou ik niet weten waar je dat aan ziet. Misschien iemand anders die dat wel ziet aan zijn bijen.
MVG CP

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door ndj » za 23 aug 2014, 20:35

Primus schreef:Laag aanvliegende slome bijen halen nectar, je kan dit goed waarnemen als er zware dracht is van bv. Linde. Propolis kun je ook zien in hun mandjes aan de pootjes. Water zou ik niet weten waar je dat aan ziet. Misschien iemand anders die dat wel ziet aan zijn bijen.
MVG CP
Bijen met honing hebben de pootjes omlaag. Waterhaalsters vliegen met opgetrokken pootjes.
Althans zo staat het in het grote bijen boek van R.P. Groenveld.

Tilanus
Berichten:33
Lid geworden op:za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds:2014
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Tilanus » za 23 aug 2014, 20:37

Er zijn ook bijen die geen nectar hebben kunnen vinden, die komen ook met lege handen thuis. Of jonge bijen die nog niet eerder buiten zijn geweest, die doen eerst een verkenningsrondje. En ja als er een grote meneer voor de vliegplank staat, komen er ook een paar bijen alleen maar even kijken.
Of bijen speciaal voor de grote boodschap de deur uitgaan of dat ze dat combineren met een haalvlucht weet ik niet. Maar je hebt ook nog rovers die naar binnen proberen te komen. En darren, die wandelen overal gratis in en uit. En wat hadden we laatst nog op het forum; bijen die de vliegplank schoonmaken. Best wel druk eigenlijk met bijen die niets mee naar binnen brengen :be1: .

grtn
Tilanus

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door semar » za 23 aug 2014, 20:38

wat verwacht je ook met het weer van de laatste weken!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door peter-koi » zo 24 aug 2014, 15:37

Allemaal bedankt voor het meedenken,zo zie dat de vliegplank heel belangrijk is naar mijn idee.

Groet Peter.

Philip71
Berichten:8
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 18:24
Contacteer:

Re: Wat brengen de bijen binnen ?

Bericht door Philip71 » di 02 sep 2014, 11:50

Bijen halen nectar en water door middel van opzuigenin hun honingmaag. Ze slikken het dus door. Ze geven de nectar af aan andere bijen dmv mond op mond overdracht. Andere (jongere) bijen brengen het naar de cellen dichtbij het broednest. Daar wordt het ingedikt dmv warmte en bijen die het wederom tot zich nemen. Zodra de nectar is ingedikt gaat het naar de honing opslag, meestal de honing kamer. Bijen die niets bij zich hebben zijn vaak rovers en worden geweerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten