Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
XavierDK
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 14:33
Contacteer:

Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door XavierDK » za 13 sep 2014, 14:37

Hallo
Ik ben een beginnende imker en kocht oude versleten kasten en heb nu nieuwe kasten gemaakt en vroeg me af wanneer ik ze best verplaats. Ook graag tips.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door buzzer » za 13 sep 2014, 20:17

Verplaats of overplaats...... overplaatsen kun je volgens mij nu doen als je maar niet verplaatst. ( tenzij je ze 6 km verderop verplaatst).
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door Imker&Co » za 13 sep 2014, 22:08

Het beste als het lekker weer is, dan zijn er veel bijen buiten en koelt het broednest niet te veel af. Eerst de oude kast wegzetten, nieuwe kast op de oude plaats zetten en de raten overhangen.
Succes!

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door ndj » zo 14 sep 2014, 00:30

Kleine aan vulling. De raten moet op de zelfde plaats zitten als in de oude kast. Eventueel aangevuld met sluitblokken.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door A.A. Staals » zo 14 sep 2014, 07:58

Ik zou nu niet meer overhangen als de kast waar ze in zitten nog goed is. Pas in het voorjaar overhangen. Als er nu iets met de moer gebeurd is het waarschijnlijk einde verhaal.

ad staals

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door bee-tree » zo 14 sep 2014, 16:01

XavierDK schreef:Hallo
Ik ben een beginnende imker en kocht oude versleten kasten en heb nu nieuwe kasten gemaakt en vroeg me af wanneer ik ze best verplaats. Ook graag tips.

Alvast bedankt
Beste Xavier, ik ga er van uit dat je elders kasten MET VOLKEN ER IN HEBT gekocht en naar jullie huis hebt vervoerd.
Zijn er geen bijen ontsnapt tijdens de reis ? Dan zijn de kasten dus NIET LEK. Wat is er eigelijk versleten aan ?
Is alleen de verf bladderend dan noem ik de kasten niet versleten maar sleets.

De volken zijn gewend aan de nestgeur die in de planken zit en ook aan de vliegplank en de voorkant van de kast.
Is het goed invliegweer dan hebben de bijen weinig problemen met het betreden van je nieuwe kasten waar
'n vreemd luchtje aan zit; aan de buitenkant de verflucht en aan de binnenkant de houtlucht.
Ruige imkers staan daar niet bij stil. Die kiepen bij wijze van spreken de raampjes met bijen snel over
alsof het een vrachtje zand is.

Als ik jou was zou ik vooral het advies van Ad Staals opvolgen. Heb je geen ervaren imker die je kan assisteren
of zijn die ook versleten ?

Succes en veel plezier met je bijen. Zjef :be5: :)

P.S. Het is momenteel nog vrij zacht weer 's nachts en overdag; 14 tot 20 graden. Een uurtje geleden is een lichte bui gevallen.
Er is nauwekijks wind uit het Noord=Oosten. Die brengt nauwelijks regen en kou in de huidige 'Indian Summer'
Ik moet nog 3 broedafleggers overhangen vanuit 6 -raamskastjes naar 10-raamskasten. Ik hoop dat de zon straks nog
doorbreekt. Wel aarzel ik omdat er kans op roverij is tijdens het overhangen. Houd jij daar ook maar rekening mee !

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door imker Marinus » zo 14 sep 2014, 16:14

bee-tree schreef: Als ik jou was zou ik vooral het advies van Ad Staals opvolgen. Heb je geen ervaren imker die je kan assisteren
of zijn die ook versleten ?

Succes en veel plezier met je bijen. Zjef :be5: :)

P.S.
Ik moet nog 3 broedafleggers overhangen vanuit 6 -raamskastjes naar 10-raamskasten. Ik hoop dat de zon straks nog
doorbreekt. Wel aarzel ik omdat er kans op roverij is tijdens het overhangen. Houd jij daar ook maar rekening mee !
Maar beste B3, dan loop je toch hetzelfde risico als Xavier zou lopen wanneer hij zijn bijtjes overhangt? Het advies van Ad was gebaseerd op angst dat er wat met de moer zou gebeuren, zo laat in het seizoen is een nieuwe bevruchte moer zeer moeilijk te vinden. Jouw bijtjes gaan toch ook naar een nieuwe kast met een andere geur? Of zie ik nog wat over het hoofd, heb ik geen goede neus?

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door Imker&Co » zo 14 sep 2014, 20:39

Xavier

Lees alle tips. Er zit overal waarheid in, lees de aanwijzingen maar ga je eigen weg. Doe wat goed voelt! Dit forum is geweldig juist door alle tips die je van iedereen krijg, maar een antwoord krijg je nooit. Imkers zijn eigenwijs :be1:

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door Freek » zo 14 sep 2014, 21:24

Xavier,

Je kunt ze op een mooie dag heel voorzichtig overzetten in de andere kast, maar omdat het laat in het seizoen is, heb je een risico dat je de koningin verspeelt zoals Ad Staals aangeeft is dat nu lastig te repareren.
Heb je de nieuwe kasten pas geschilderd en waarmee? Als dit met een niet bijvriendelijke verf is bijvoorbeeld gewone wijzonol verf die wel lekker lang mee gaat maar behoorlijk stinkt, zijn bijen daar niet echt heel blij mee. Zulke kasten kun je beter een tijdje (week) laten luchten, ik zou ze in dat geval nu niet meer overzetten als ze nog een winter in de oude kasten kunnen blijven zitten.
Bij wel overzetten voorzichtig te werk gaan, de oude kast een halve meter naar achteren verplaatsen bijv. en de nieuwe kast voor de oude bijv. en eerst een kantraam uitnemen, en dit in de nieuwe kast, zodat je ruimte hebt om de raampjes voorzichtig uit te nemen zonder bijen (bijv die koningin!) te pletten.
En inderdaad raampjes weer op dezelfde volgorde/plek in de nieuwe kast als ze in de oude zaten.
Het kan nog wel, maar het is inderdaad verstandig om te bepalen of het nog moet, ik had vorig jaar hetzelfde probleem mijn kasten waren 30 jaar oud en gaar en ik had toen nieuwe gemaakt en die in augustus pas af, maar heb toen wel net iets eerder (eind augustus) de bijtjes in de nieuwe kasten gezet. In dit geval: als het nog een winter kan, zonder al te veel tocht en als er geen gaten in zitten waar muizen door kunnen (muis kan door een gat zo groot als een potlood) dan mooi laten zitten, zitten er gaten in waar muizen door kunnen die voor het vervoer gedicht waren met ducktape o.i.d. zou ik de bijen toch maar voorzichtig over zetten.

Freek

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wanneer bijen in andere kast plaatsen?

Bericht door bee-tree » ma 15 sep 2014, 08:37

Xavier, dat kun je nou een een Hoge Schoolcollege noemen wat Freek je geeft. Petje af. Zo mag ik 't graag horen.

Nu ik ons Forum als een interactieve collegezaal beschouw, waarin je de vinger mag opsteken om vragen
te stellen of te laten merken dat je goed geluisterd hebt, zal ik even de vrijheid nemen om in jouw
huid te kruipen en aan de prof de vraag stellen die jou vóór op de lippen ligt.

"Professor misschien is mijn vraag een beetje dom, maar hoe dik is die potlood waar een muis nog door
heen kan ?
De prof zal meteen reageren met : "Domme vragen bestaan niet. Ik ben misschien een beetje kort van stof geweest.
Dus ik zal even uitweiden als meer mensen van het ge-acht gehoor dat wenselijk vinden.
Jullie hebben op school geleerd dat Echte muizen knaagdiertjes zijn. Ze hebben beitelvormige snijtandjes.
Dus, zit er een gaatje in de kastrand dat DOOR DE IMKER veroorzaakt is, door met een beitel twee kastdelen
van elkaar te wrikken, die door de bijen aan elkaar gekit zijn, dan vindt een Echte muis, zoals de Bosmuis,
dat een aangrijpingspunt om het gaatje groter te knagen enz. Even terzijde , de door tuiners en landbouwers als nuttig
benoemde insecten-etende Spitsmuizen kunnen gebruik maken van het knaagwerk van de Echte muizen.

Alleen Imkers noemen spitsmuizen schadelijke dieren omdat ze bijenvolken kunnen ruïneren, want spitsmuizen kunnen
geen onderscheid maken tussen schadelijke en nuttige insecten. Zo genoeg ? " :b10: :b10: :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten