Wanneer verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:
Wanneer verenigen

Bericht door imker Marinus » ma 06 okt 2014, 13:08

Ik heb 2 kleine volkjes, 1 op 2 ramen en 1 raampje dat voor nog geen kwart met wildbouw is gevuld, 1 op 4 ramen. Ik wilde ze vanochtend verenigen in een 6 ramer, met een krant om de 6-ramer op te delen. Eerst natuurlijk het moertje verwijderen dat ik niet meer wil, en daar ging het fout. Ik dacht haar te pakken te hebben met zo'n knijper waarmee ze dan in een kluisje komt. Er zaten ook wat bijtjes bij, die wilde ik er uit (hoe meer bijen voor de winter, hoe beter). Kijk ik weer in dat kluisje, zie ik de moer niet meer! :o

Ik durf de volkjes nu niet meer te verenigen. Ik kan het moertje niet meer op die raampjes vinden, maar ben bang dat ze er toch nog is. Het kan ook zijn dat ze op de grond gevallen is. Wat kan ik het beste doen? Negen dagen wachten, eventuele doppen breken en dan verenigen. Of toch nog eens goed gaan zoeken en als ik haar niet vind toch verenigen?

Bij voorbaat dank,

MP

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door Freek » ma 06 okt 2014, 13:19

Marinus,

Nog een keer zoeken, dik kans dat het moertje naast de kast was en teruggelopen of gevlogen is de kast weer in.
Je kan dit beter eerder in het seizoen doen, nu moet je nadat het geheel in de zesramer zit de boel nog invoeren...

Freek

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door imker Marinus » ma 06 okt 2014, 13:26

Freek schreef:Marinus,

Nog een keer zoeken, dik kans dat het moertje naast de kast was en teruggelopen of gevlogen is de kast weer in.
Je kan dit beter eerder in het seizoen doen, nu moet je nadat het geheel in de zesramer zit de boel nog invoeren...

Freek
Je hebt natuurlijk gelijk Freek , ik ben laat. Maar ik kreeg dat volkje op 2 ramen en een beetje wildbouw gisteravond pas. Dat maakt dat ik ook niet weet of de koningin zelf het zesramertje weer in is gekropen, ze staat er nu nog geen 24 uur.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door ndj » ma 06 okt 2014, 13:29

Heel veel "natuurzaken"gaan voor de langste dag. van kuikens uitbroeden tot het verenigen van bijen. En meer bijzaken natuurlijk.
Hoewel de temperaturen anders zeggen, worden de dagen wel korter.Al gaat het heel langzaam. Voor je het weet zit je onder de kerstboom en meteen in de problemen. 1 Oktober is ook zo'n dag. net als 1 april. Maar dit is dan geen grapje.
Wat je voor de langste dag kunt doe, DOEN!

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door Freek » ma 06 okt 2014, 13:33

Marinus,

Dik kans van dat ze er weer in is gekropen koninginnen weten om een of andere reden goed de weg terug te vinden.
Als er geen koningin in zit hoef je ook niet 9 dagen te wachten je vind dan na 1 a 2 dagen al kleine dopjes als bewijs dat ze weg is. Verenigen kun je ook best later in het seizoen doen, augustus is een mooie maand gaat er wat fout kun je nog iets repareren. Repareren lukt je nu niet makkelijk meer.

Freek

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door imker Marinus » ma 06 okt 2014, 16:11

Zou het ook kunnen dat ze nog in de buurt van de kast is? Zouden er dan wat bijen bij haar te vinden moeten zijn?

Ik begrijp best dat ik laat ben, maar het is niet anders, ik kreeg gisteren pas de beschikking over het kleine volkje en had zelf eerder geen andere mogelijkheden. Het volkje op 4 ramen heeft wel al aardig wat voer gekregen.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door Freek » ma 06 okt 2014, 17:06

Hoi Marinus,

Dat zou kunnen denk ik.
Als de moer definitief niet meer in het kastje zit, gaan ze na een a twee dagen al dopjes trekken als er BRIAS is.
Ik lees nu dat je o.a. buckfast bijen hebt.
Ik weet niet wat voor ras het andere volkje is.
Ik weet niet hoe het verenigen van bijv. een paar ramen bastaarden met een buckfast verloopt.
Als dat zo is zou ik eerst het antwoord van iemand die hier ervaring mee heeft afwachten.
Want als je dat bijv de buckfast de kop kan kosten zou ik het niet doen en die 2 ramen bijen weggeven of afzonderlijk inwinteren en de 4 ramen buckfast gewoon inwinteren.

Freek

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door imker Marinus » ma 06 okt 2014, 19:17

Nog een keer gekeken, moertje niet gevonden terwijl ik normaal moeren wel snel vind. Nu het raam met broed afgeslagen en dat bij het 4-raamsvolk gehangen (sluitblok er uit). Moerrooster op 6-ramer gelegd (6-raams moerroostertje), daarop een krantje en een honingkamertje erop gezet. Bijen uit 3-ramertje afgeslagen in honingkamer en voerbak bovenop honingkamertje gezet (mommersbak voor 6-ramer). Volkje op 2 ramen is ook buckfast. Vrijdag maar eens kijken of het gelukt is.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door Freek » ma 06 okt 2014, 22:18

Marinus,

Kan ook i.d.d. als je zo'n rooster hebt is het een mooie oplossing.
Omdat het kleinste volkje waarschijnlijk geen moertje meer heeft had het anders morgen ook wel dopjes gehad denk ik, dat doen ze heel snel.
Nou maar afwachten.

Freek

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen

Bericht door rostohar » di 07 okt 2014, 23:14

Marinus, een moertje verwijderen dat je niet meer wilt doe je toch niet met een knijper. Die pak je gewoon met de hand heel erg stevig vast. Dan heb je ook het probleem niet dat ze ontsnapt want dat kan niet meer.
Die knijpers moet je gelijk weg doen want daar gebeuren wel meer dingen mee die je niet wilt.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten