Bijen naar een combikast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:
Bijen naar een combikast

Bericht door Imker&Co » zo 07 dec 2014, 16:22

Goedemiddag, ik ben enthousiast over een combikast geworden. Mijn vraag is hoe krijg ik mijn bijen van twee broedkamers naar een combinatiekamer.
Zelf zit ik te denken om van het volk een schudzwerm te maken tijdens de voorjaars inspectie en deze bijen in een nieuwe combinatie kast te plaatsen.
Ze voorzien van apifonda en nieuwe raat. Kan ik ze gelijk goed behandelen voor varoa.

Graag kritiek positie en/of negatief, alvast bedankt!

Mvrgr

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 dec 2014, 17:37

Even wat ter verduidelijking; wat versta je onder "combinatiekamer" is dit de hoogte van broed en honingkamer of honingkamer twee honingkamer als hoogte??

In alle twee gevallen kun je een schudzwerm = kunstzwerm maken.
Ongetwijfeld zijn er nog meer mogelijkheden zie hier onder. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Imker&Co » zo 07 dec 2014, 17:51

Dag Hans

Bedankt voor je reactie!
Onder een combinatie kast versta ik broed en honingkamerraat ineen.
Ik zie daar veel voordelen in, een aan en gesloten broednest, bij controle maar een kamer te controleren en niet twee broedkamers.
Vrgr

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Imker&Co » zo 07 dec 2014, 18:16

Wat bedoel je met zie hieronder Hans?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door A.A. Staals » zo 07 dec 2014, 19:35

Imker&Co schreef: Zelf zit ik te denken om van het volk een schudzwerm te maken tijdens de voorjaars inspectie en deze bijen in een nieuwe combinatie kast te plaatsen.
Schudzwerm maken tijdens de voorjaarsinspectie? Is dat niet een beetje te vroeg?
Ik denk dat er dan nog niet voldoende jonge bijen zijn en bovendien nog heel wat winterbijen snel zullen verdwijnen.

ad staals

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 dec 2014, 20:07

Schudzwerm, of gewone zwerm, kan natuurlijk beide (maar de voorjaarsinspectie lijkt me veel te vroeg). Zelf ben ik afgelopen seizoen grotendeels overgeschakeld naar combi. Het gemakkelijkst gaat dat overschakelen door het huisvesten op combi van kunst, schud- of gewone zwermen. Een paar simplexramen, aangevuld met (en hangend tussen) combi-ramen, werkt heel goed. Aan de simplexramen wordt wel onder aangebouwd, maar zodra het combi-formaat is bereikt, stopt dat vanzelf. Na verloop van tijd kun je die ramen naar de buitenkant werken.
Als je snel wilt overschakelen, moet je accepteren dat je nogal wat ramen moet opofferen. Ik kan je aanraden om er de tijd voor te nemen, in een jaar tijd maak je best grote stappen. Het is trouwens altijd handig om nog wat volken op "gewone" raammaat te hebben, kun je in geval van nood uitwisselen.

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten:46
Lid geworden op:ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds:2008
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Smilde
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Imker&Co » zo 07 dec 2014, 20:17

Bedankt voor de reacties!

Ik zal inderdaad rustig aan doen, ik zat ook al te denken om een honingraam aan de bestaande broedramen te binden met tribs. Waar koop jij je ramen Ed? Het liefst koop ik ze kant en klaar.

Vrgr

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 dec 2014, 20:56

De ramen heb ik bij de Werkbij gekocht, pas even op dat je geen bovenlatten met zaagspleet hebt, dat geeft alleen maar zwakke ramen. Ik bespan de ramen met vier draden horizontaal en vier draden verticaal. Twee vellen kunstraat broedkamer snij ik op maat. Bij het insmelten zorg ik ervoor dat de diagonale "ratenstraten" (ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen) in elkaars verlengde liggen. De bijen zullen de naad dan "naadloos" volbouwen. Als je hier niet op let, zullen er pascelletjes gemaakt moeten worden, dat is jammer van zo'n mooi combiraam.
De kunstraat schuif ik tussen de horizontale en de verticale draden in, waarna ik beide zijden insmelt. Dit is voor mij winterwerk, ik bewaar de ingesmolten ramen aan pakken van 10 stuks, met daartussen tempexplaatjes van 2 centimeter dik (formaat binnenwerkse maat combiraam). Een paar grote elastieken eromheen, of een touwtje, en je kunt ze gerust bewaren tot je ze nodig hebt, ze trekken niet krom en de kunstraat beschadigd niet.
Ik zou me de moeite besparen om onder de broedkamerramen nog weer wat aan te prutsen, dan kun je dat beter aan de bijen zelf overlaten (dat is toch maar tijdelijk).

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door FerryB » zo 07 dec 2014, 22:46

Je kunt ze ook kopen bij de imkershop.
Ik ben vorig jaar met een aantal kasten over gegaan op combi ramen.

Begonnen met een volk op broedramen om en om met combiramen in de kast te zetten.
Met wat sluitramen 4.
En er elke keer een nieuw combiraam in te hangen en simplex raam eruit dat gaat in mei als een speer en dan ben je eind juni helemaal over en heb je je nog reserve uitgebouwde combiramen ook.
Die gebruik ik aan het eind van het seizoen weer om donkere combiramen te vervangen.
Het volk heeft op de Lindedracht uiteindelijk nog 30 kg honing opgebracht ook.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen naar een combikast

Bericht door henkwim » zo 07 dec 2014, 22:48

Ik zou er voor kiezen om in het voorjaar de volken op 1 bak te zetten. Op het moment dat ze er aan toe zijn plaats je de combibak onder je volk. Deze groeit nu in de loop van het voorjaar naar beneden. Als je eitjes in de onderbak vind leg je er een rooster tussen. Lekker makkelijk en geen gepruts met tyrips.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten