Oxaalzuurbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door hansjochem » zo 04 jan 2015, 23:25

Verdampen schijnt ook nog een behoorlijk na ijl effect te hebben
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door bee-tree » do 08 jan 2015, 14:56

Oxaalzuurvrees

Imker Toon uit Coolen's "Dorp aan de rivier" ..Megen,
zag elk jaar op tegen de winterse oxaalzuurzegen.

Hij vreesde dat 3 % van de bijen na de zure 'regen' niet meer fatsoenlijk kon huppelen,
daarom isoleerde hij de moer in een kluisje en onttrok haar even aan het druppelen.

Helaas, nog vóór haar, heeft hijzelf door STRESS en FLAUWVALLEN het begeven.

P.S. Advies: laat niemand dit nadoen.
Volg de adviezen op van ervaren imkers. Zjef :b10: :b10: :b10:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 jan 2015, 19:03

Hallo,

Toch had de goede man gelijk want we weten allemaal dat oxaalzuur maar één keer per generatie bijen gebruikt mag worden maar hoe zit dat dan met een twee jarige moer.
Lang niet alle imkers vervangen elk jaar hun moeren die krijgen dan wel twee keer oxaalzuur.
Maar het is ondoenlijk en onzin om midden in de winter moeren te gaan zoeken.

Beter is om na de honingoogst de volken via schudzwermen( oxaalzuur behandeling in de emmer en de koninginnen apart bijv. in een drieramer zetten met een raam met wat open broed ) op schone raat te zetten en al het broed te verwijderen wat in broedschuren gaat zodat het broed kan uitlopen kan uitlopen en daarna ook een schudzwerm (met oxaalzuur) wordt gemaakt.
De schudzwermen krijgen dan een jonge liefst al een 4 á 5 weken leggende koningin of de oude koningin.
Daarna zijn de volken bijna zonder mijten en staan op bijna volledig schone raat.
Die volken ontwikkelen zich prima en worden gezonde wintervolken.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Femke1 » vr 09 jan 2015, 22:27

Dank jullie wel allemaal voor je reacties en het delen van ervaringen!

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door petro » zo 11 jan 2015, 08:36

Hoi Dirk,
Rondt welke datum doe jij dat?
Petro
Dirk Blanken schreef:Hallo,
Beter is om na de honingoogst de volken via schudzwermen( oxaalzuur behandeling in de emmer en de koninginnen apart bijv. in een drieramer zetten met een raam met wat open broed ) op schone raat te zetten en al het broed te verwijderen wat in broedschuren gaat zodat het broed kan uitlopen kan uitlopen en daarna ook een schudzwerm (met oxaalzuur) wordt gemaakt.
De schudzwermen krijgen dan een jonge liefst al een 4 á 5 weken leggende koningin of de oude koningin.
Daarna zijn de volken bijna zonder mijten en staan op bijna volledig schone raat.
Die volken ontwikkelen zich prima en worden gezonde wintervolken.
Dirk.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Dirk Blanken » di 13 jan 2015, 19:31

Hallo Petro,

Ik maak bijna totale schudzwermen na de voorjaarsdracht dat is ergens in juni en ik probeer dat per stand te doen zodat er geen of zeer weinig her besmetting ontstaat.
Ook de bijen voor de bevruchtingskastjes en andere afleggers (om jonge volken op te zetten) dus eerder dan juni komen tot stand via schudzwermen behandeld met oxaalzuur in de emmer dus bij alles wat je doet consequent zijn en de volkjes varroamijtarm opzetten.
De broedschuren kunnen raten met broed bevatten van drie of vier volken en moeten natuurlijk voldoende bijen hebben om het broed warm te houden daarom sla ik alleen de bijen af van de broedraten.
De broedschuren kan je het beste op een andere stand zetten i.v.m. her besmetting.
Je moet het helemaal uitdokteren op papier en consequent uitvoeren maar dan heb je bijna schone volken en voor een late dracht kan je ev. 2 volken verenigen.
Gezonde volken kunnen veel aan en daar moeten we mee bezig dus niet die maximale honingoogst bovendien brengt een gezond volk veel voorjaarshoning en dat compenseert deze methode rijkelijk dus die honing komt wel.

Als er in een volk geen koningin (schudzwerm of broedschuur) zit krijgen ze een ramen met open broed( 1 of 2) mee daar kunnen ze doppen op aanzetten en dan blijft het volk rustig welke na negen dagen vervangen worden of er wordt dan een leggende koningin ingevoerd.
Deze raten met open broed zijn dan mijtenvangraten die zonder meer de wassmelter ingaan hoe mooi ze er ook uitzien ( bevatten veel van de laatste mijten) ook de oude broedraten van de broedschuren gaan bijna allemaal in de stoomwassmelter.
De volken zien er dan op bijna volledige schone raat prachtig uit maar natuurlijk moet je eerder gaan voeren nadat je de schudzwerm op veel kunstraat gezet hebt om de vele kunstraten uit te kunnen bouwen ev. met honing.
Honingraten open gekrabt kan ook maar daarbij ook wat suiker of verdunde honing voeren.

Dirk.
dertiende

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Freek » di 13 jan 2015, 22:31

Hansjochem,

In de afgelopen zondag behandelde volken vielen per volk vandaag nog zo'n tien mijten (geteld na werktijd met de bril op en de zaklamp functie van mijn GSM).
Ik denk dat die mijtval nog van de behandeling komt, want die mijtval van tien/dag is hoger dan wat de dagelijkse mijtval in die volken was voor de behandeling (4 voor de eenbakker en 8 voor de dubbelbakker carnica).

Dirk Blanken,

Ik heb afgelopen zomer ook enige schudzwermen gemaakt door bijen af te kloppen in een 30L emmer. Dit heb ik gedaan omdat je in een schudzwerm een moer van een ander ras "kan" invoeren, het "kan" maar gaat niet echt heel gemakkelijk, je hebt eigenlijk een soort "kortsluiting" in zo'n volkje tot de koningin ruim tussen haar eigen bijtjes zit. Ik had carnica bijen met buckfast koninginnen. Passant heb ik natuurlijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid de varroa mijt te bestrijden, en oxaalzuur op die bijen in die emmer gesproeid.
Je krijgt dan, wanneer je die schudzwermen op nieuwe kunstraat zet, heel fijne mijt arme volken. Ik heb die moertjes ingevoerd in die schudzwermen met nicot kooitjes afgesloten met suikerdeeg. Soms werd het deeg hard en zat het moertje na drie dagen nog in het kooitje dan krabde ik een flink deel van het deeg weg zodat de bijen bijna bij de moer konden en dan werd ze "uitkgeknaagd". Schudzwermen maken luistert wel nauw. Ze moeten "2 dagen" harmoniseren binnen met bodemventilatie in de kast en liefst ook nog een reisraam anders willen ze bij warm weer wel warm lopen, en dan gaan er nogal wat bijen dood, helaas met een schudzwerm meegemaakt, niet leuk! Dus af en toe, om de zes uur, klein beetje water geven met de bloemenspuit en de dag van het maken van de schudzwerm en de eerste nacht na het maken binnen op koele plek harmoniseren, dag na het maken van de schudzwerm ook nog binnen laten staan... En je moet ze echt in het schemerdonker, dus het laatste licht van die dag na het maken van de schudzwerm buiten zetten (in het donker mag ook, maar in elk geval niet bij zonsondergang dan is het nog te licht en gaan de bijen uit het kastje weg vliegen) op de dag na het maken van de schudzwerm, ze harmoniseren dan die 2e nacht dus op de plek waar ze komen te staan. Dan vliegen er de dag daarop nog wel bijen terug naar de oude kast als ze op dezelfde stand staan, staan ze verderop gebeurt dat natuurlijk niet. Dan goed voeren met een jampot en je krijgt echt hele fijne mijtarme bijenvolkjes.

Freek

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Dirk Blanken » za 17 jan 2015, 19:04

Hallo Freek,
Ja zodra je buckfast hebt wordt alles een stuk makkelijker.
Vaak heb je bij Buckfast stille moerswisselingen wat je pas merkt als je je koninginnen merkt of knipt.

Maar ik verkoop in het voorjaar 2/3 van mijn varroa arme volken dat is mijn honing want de honing in de raten gaat direct naar de jong opgezette volken(via schudzwemen).

Maar het schudzwermgebeuren moet je eigenlijk niet alleen doen voor het afleggers maken maar voor alle volken op je stand en de broedschuren ergens anders neerzetten dan pas heb je geen directe herbesmetting een km is al enigszins doeltreffend maar een grotere afstand nog beter en heb je een gezonde bijenstand in het voorjaar zodat je probleemloos de belangrijke drachten kan benutten vaak kan je dan 1/2 juli al je totale schudzwermen maken zodat ze tijdig een gezond wintervolk op kunnen zetten.
Dan heb je allemaal van die varroa arme volken en kan je 's winters lekker slapen ev na toch nog even oxaal te druppelen in december maar meestal niet nodig.

Het is even werk maar het voelt een stuk beter aan dan al die bestrijdingsmiddelen nu alleen maar een beetje oxaalzuur en dan moet je maar afwachten of het gewerkt heeft en schudzwermen werkt zeker, ik ken een imker in Duitsland die van z'n bijen moet rondkomen en die doet dat nu voor het 2e jaar en de volken zijn groot nu, gewoon doen.
Geef me je adres en ik stuur je een paar stenciltjes toe waarin alles goed uitgelegd staat dat moet jij dan weer uittrekken tot een werkbaar werkschema met data en al.
Ev. bel je me op 0595 423315
Groeten Dirk.
dertiende

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door De moerasimker » za 17 jan 2015, 19:55

Dirk,

Misschien een methode om hier even op te schrijven zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.

De moerasimker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten