Oxaalzuurbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Femke1 » ma 29 dec 2014, 21:18

Hallo imkers,

Vandaag hebben wij de oxaalzuurbehandeling gedaan tegen varroa. Het was 5-6 graden Celcius. Toch vlogen de bijen van 1 volk op toen wij de kasten openden, deze bijen werden zelfs agressief en ik werd gestoken (door mijn broek heen). Is dit normaal? Ik dacht dat de bijen bij deze temperatuur rustig zouden blijven zitten.

Fijn als jullie je ervaring met mij willen delen.
Femke

reynaersalbert
Berichten: 15
Lid geworden op: za 16 nov 2013, 17:01
Imker sinds: 1971
Aantal volken: 23
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Genk
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door reynaersalbert » ma 29 dec 2014, 21:56

Hallo Femke,
Je schrijft varroa behandeling vandaag uitgevoerd bij 5 a 6°C. Ook ik heb gisteren mijn 24 volken behandeld en dit bij een temperatuur van - 5°C . Waarom bij -5°C ;bedoeling is dat de bijen goed in tros moeten zitten zodat het oxaalzuur met alle bijen in aanraking komt. Hier en daar vloog wel eens een enkele bij op maar dat was in deze te verwaarlozen. Ik wil je nog dit meegeven, binnen 3 dagen de varroa schuif even controleren je weet wel (meten is weten).
Mvg.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Femke1 » ma 29 dec 2014, 23:38

Hoi Albert,
Ja gisteren (zondag) was een goede dag maar toen kwam ik er niet aan toe helaas.
Femke

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » di 30 dec 2014, 01:13

Tussen -5 en +5 wordt aanbevolen voor het druppelen.
Ik zit liever onder de 0 graden.
Maar je kan het beter niet op een heldere dag doen als vandaag en gisteren, maar zoek een grijze dag uit.
Of anders tegen schemer gaan behandelen.Niet bij felle zon, dan komen er te veel bijen los van de tros, en vliegen op.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door johanwichink » di 30 dec 2014, 10:16

Liever -10 dan +5, de bijen die uit de kast vliegen zijn ten dode opgeschreven zij vliegen zich in op de bovenkant van de kast en/of ze verkleumen van de kou, doe de behandeling vroeg in de morgen dan heb je nog de nacht temperatuur en blijven ze beter op de tros zitten.
Alle forum lezers een prettige jaarwisseling en een bijzonder goed 2015 gewenst.

Groeten, Johan Wichink

Roeland Segers
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:04
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast, bastaard
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Roeland Segers » di 30 dec 2014, 10:37

Beste Femke,

Het is heel normaal dat er een keer een bij opvliegt als je de kast opent bij wintertemperaturen. Bijen hebben het vermogen om zichzelf op te warmen tot een temperatuur dat ze kunnen vliegen. Dat deze je dan steekt is ook niet ongewoon. Ze zijn nu eenmaal niet blij dat ze gestoord worden en het ene bijenvolk reageert daar agressiever op dan het andere. Bij lagere temperaturen is er minder beweging door de bijen maar vijf graden is een prima temperatuur om te behandelen.

groet,

Roeland

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Luuk » wo 31 dec 2014, 00:12

Bijen die bij koude temperatuur op de tros gestoord worden zijn wel vaker not amused, maar gestoken ben ik nog nooit bij oxaalzuurbehandeling. Wel vind ik het nog wat vroeg: het was nog zo warm (tussen 5 en 10 graden) vlak er voor, ik denk dan dat de bijen nog veel broed hebben. Ik wacht liever tot het een week of wat echt koud geweest is, dan denk ik dat ze minder broed hebben en dan is de behandeling effectiever. Als ik behandel doe ik het vaak bij wat hogere temperatuur (tussen 0 en 5 graden) en geen wind. Dan maar één bij niet behandeld.

Groeten, Luuk

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Luuk » wo 31 dec 2014, 00:12

Bijen die bij koude temperatuur op de tros gestoord worden zijn wel vaker not amused, maar gestoken ben ik nog nooit bij oxaalzuurbehandeling. Wel vind ik het nog wat vroeg: het was nog zo warm (tussen 5 en 10 graden) vlak er voor, ik denk dan dat de bijen nog veel broed hebben. Ik wacht liever tot het een week of wat echt koud geweest is, dan denk ik dat ze minder broed hebben en dan is de behandeling effectiever. Als ik behandel doe ik het vaak bij wat hogere temperatuur (tussen 0 en 5 graden) en geen wind. Dan maar één bij niet behandeld.

Groeten, Luuk

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Primus » wo 31 dec 2014, 10:32

Goede morgen,

Bijen die gestoord worden op -5 temperatuur kunnen evengoed opvliegen, meestal zijn er dat maar enkele, dat is een normale reactie. Maar nu nog uitstellen om oxaal te druppelen is volgens mij niet goed, binnen enkele dagen stijgt de temperatuur en dan moogt ge zeker zijn dat er weer nieuwe broedaanzet zal zijn, dit is normaal de kortste dag is éénmaal voorbij en de cyclus begint opnieuw.

MVG CP

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door frank27 » zo 04 jan 2015, 16:37

Voordeel van oxaal verdampen: de kast hoeft niet open en er vliegt dus nooit een bij op. Je raakt geen bijen kwijt aan onderkoeling en je wordt gegarandeerd niet gestoken (vlieggat zit dicht). Daarnaast zijn de hoge temperaturen van deze dagen geen probleem: de bijen hoeven niet op een tros te zitten om de behandeling effectief te laten zijn. De enige voorwaarde is eigenlijk dat er geen broed is, wat betekent dat 3 weken na een (nacht)vorst periode een goed moment is. Voor verdampen is het weer en ook het moment van de dag niet belangrijk. Je kunt het ook heel makkelijk in je eentje doen. Ik vind kiepen en druppelen tegelijkertijd best een vervelende combinatie. Frank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten