2 straten maar bezet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » zo 18 jan 2015, 12:58

in de week heb ik mijn bijen met oxaalzuur behandel, allemaal goed in de winter gegaan, maar ik heb carnica, is dat normaal dat ze ineens zo klein geworden zijn, ik heb mij laten vertellen dat carnica klein overwintert of moet ik mij zorgen maken, en zijn ze nog te redden het is bij 4 kasten

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door johan » zo 18 jan 2015, 15:48

Als ze er eind maart nog zijn, verenigen. 2 straatjes is wel erg weinig om nog op tijd uit te groeien tot productievolk.

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » zo 18 jan 2015, 19:49

oke, maar als ik ze op tyd prikkel, anders heb ik te weinig productievolken, het zijn jonge koningingen

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door willem » ma 19 jan 2015, 00:06

peter34 schreef:oke, maar als ik ze op tyd prikkel, anders heb ik te weinig productievolken, het zijn jonge koningingen
Prikkelen is zinloos, kijk hier eens naar de onderstaande mogelijkheid :
Bijlagen
Afbeelding.jpg
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door semar » ma 19 jan 2015, 08:05

wat is wijsheid?

je kunt zo'n volkje tot productievolk laten groeien maar dat zal zeker tot eind july duren voor ze groot genoeg zijn om op honinggebied iets te betekenen.

je kunt ook in mrt/april samenvoegn, dan kun je de voor en zomerdracht met het combi volk doen, en waarschijnlijk in juni nog een schudzwerm maken om het aantal productie volken ini 2016 weer op pijl te hebben.
Productiewijs lood om oud ijzer volgens mij, in somige jaren zal je het aantal productievolken moeten inboeten of je nu wilt of niet.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door Primus » ma 19 jan 2015, 11:56

peter34 schreef:in de week heb ik mijn bijen met oxaalzuur behandel, allemaal goed in de winter gegaan, maar ik heb carnica, is dat normaal dat ze ineens zo klein geworden zijn, ik heb mij laten vertellen dat carnica klein overwintert of moet ik mij zorgen maken, en zijn ze nog te redden het is bij 4 kasten
Een volkje dat nu maar 2 raampjes bijen heeft zal vermoedelijk de lente niet halen. Vanaf half januari dient er water gehaald te worden en een beetje later nog is stuifmeel en dan nog het volk op 37° houden zal wat veel zijn.Vermoedelijk zijn ze tegen Maart dood. Verenigen zoiu ik precies niet doen als je de juiste oorzaak niet kent van een veel te klein volk. Met te verenigen zou je wel is een groot volk mee in de dieperik kunnen trekken als je volkje verzwakt zou zijn door ziektes.
Mijn advies zou zijn gewoon opruimen, hou geen ongezonde volken op je stand.

MVG CP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door A.A. Staals » ma 19 jan 2015, 11:59

Het lijkt mij nu nog te vroeg om hier iets over te zeggen. Dat kun je pas als je straks de volken goed gezien hebt. Wat zijn twee straatjes bijen? Je kunt van boven niet zien hoe diep ze zitten. Misschien is het nog erger dan nu gedacht want als deze volken met een goede sterkte zijn ingewinterd zou dit wel eens kunnen wijze op een flinke varroa besmetting. Als er twee flinke ramen bijen in blijken te zitten kunnen die best doorgroeien tot een volk voor de zomer dracht, eventueel een gebruiken om andere te versterken met een raam broed.

ad staals

A.J.Bus
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 12:46
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door A.J.Bus » ma 19 jan 2015, 12:44

was dit een levens vatbaar volkje heb je aan varoa bestrijding gedaan
indien dit een klein gezond volkje is hoef dit niet verloren te gaan
neem plank met de afmeting van de kast in de midden een opening van 20 bij20 cm daarop aan bijde zijden gaas
zodat de bijen niet bij elkaar kunnen komen en dan op een goed volk plaatsen
op deze manier krijgen ze warmte van het onderstaande volk en kunnen ze overleven

succes

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door peter34 » ma 19 jan 2015, 17:59

ik heb het gezien toen ik oxaalzuurbehandeling deed, ik heb het maar in de vlucht gezien, als ik ga luisteren hoor ik en kalm gezoem dus gaan ik afwachten, ik ruim niet zo gauw bijen op, ik geef het niet rap op heb al teveel pech gehad, desnoods hang ik er in de lente broed van sterkere volken bij, ik ga alles eraan doen om ze sterk terug te krijgen

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: 2 straten maar bezet

Bericht door Imker&Co » vr 23 jan 2015, 16:47

Niet ingrijpen nu, rustig de voorjaarsinspectie afwachten. Het kan alles mee vallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten