Windrichting vliegopening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

brg
Berichten:1
Lid geworden op:vr 23 jan 2015, 13:59
Imker sinds:2015
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Windrichting vliegopening

Bericht door brg » vr 23 jan 2015, 14:23

In het voorjaar van 2015 ga ik enthousiast starten als beginnende imker met een volk. In een tuin van een oude boerderij, een geweldige plek midden in de polder vlakbij grienden. Dus prima stuifmeel . Prima voorwaarde voor een goed volk is me verteld. Maar ik moet kijken waar en hoe ik de kast en dakje ga plaatsen. Wat moet de windrichting van de vliegopening zijn. Ik heb gelezen Zuidoost maar maakt de windrichting erg veel uit?
Moet de vliegopening in de vroege ochtend in de zon staan?
Tegen een muur met vliegopening op het Westen betekent dat de eerste uren de voorkant van de kast in de schaduw staat is dit een voorbeeld van een slechte plaatsing.
Waar moet ik rekening mee houden?
Alvast bedankt , Myriam

C H Schomaker
Berichten:7
Lid geworden op:wo 24 apr 2013, 11:15
Contacteer:

Re: Windrichting vliegopening

Bericht door C H Schomaker » vr 23 jan 2015, 14:38

Beste Myriam,

Het gaat er hierom dat de kasten als het kan met de kont in de regen staat, dus zuid-west daar komt de meeste wind dus ook regen vandaan. Plus de ochtend zon heb je dan op de vliegplank. Verder zou ik nog een volkje erbij nemen. Op onze cursus werd altijd gezegd, dan heb je een om dood te kijken (dus van te leren). Als beginnend imker heb je de neiging om te veel in kasten te kijken. Zorg dat je een mentor hebt die je begeleid en bellen kunt. Heb sinds 1996 heb ik bijen maar bel nog oude rotten in het vak! Veel succes! :wink: :!:

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Windrichting vliegopening

Bericht door Luuk » vr 23 jan 2015, 16:02

Volgens mij maakt het niet zo veel uit welke richting de vliegplank staat. Naar het noorden is niet zo handig, de bijen vliegen dan minder omdat het daglicht niet zo de kast binnendringt, en de zon op de vliegplank bij koude dagen helpt ze om op te starten. Maar ook met vliegrichting op het noorden overleven bijen prima. Als je de keuze hebt: ergens tussen oost, zuid en west in is prima. En let er op dat ze snel hoogte maken, dan hebben andere mensen er geen last van.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Windrichting vliegopening

Bericht door renske » vr 23 jan 2015, 16:07

Het maakt voor de bijen niet zoveel uit. Alles heeft zijn voor en nadelen.
Vliegopening naar het oosten: koud in de winter (oostenwind), naar het westen: staan in de regen, maar nog lang zon, dus vliegen ze laat door. Op het zuiden: te warm in de zomer, maar lekker in het voorjaar (vliegen ze eerder uit).
Belangrijker is dat ze beschut staan voor de wind. Ook al is het redelijk weer, als ze erg op de wind staan, kan je er niet in werken. En dat ze ergens staan waar de vliegopeningen niet in een looppad staan, daar zijn ze ook niet blij mee. Zorg ook voor voldoende ruimte achter de kasten, zodat je goed kan werken, zonder steeds overal tegen aan te stoten.
Op de cursus zal je nog wel meer tips krijgen.
Succes!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten