Ervaring met "i bee kast"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » za 14 feb 2015, 18:32

Nick,

Dat niet alleen maar het scheelt ook een boel gedoe met allerlei zwermen waar je niet op zit te wachten.

Freek

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door nick » za 14 feb 2015, 18:46

Freek schreef:Nick,

Dat niet alleen maar het scheelt ook een boel gedoe met allerlei zwermen waar je niet op zit te wachten.

Freek
Hallo freek
Klopt helemaal . Ze komen helemaal niet snel in zwermstemming dan. gebeurt dat toch . De moer kan niet weg .Ik werk heel graag op deze manier .Je kan altijd langst komen als ik de kasten op renson ga zetten .Er komen nog een 3 tal imkers kijken . Of eens bij marc langst gaan .Die legt je het ook perfect uit .
Mvg

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Freek » zo 15 feb 2015, 10:14

Hoi Nick

Komend seizoen wordt mijn eerste volle seizoen met buckfast bijen allen schudzwermen van vorig jaar een carnica waar in oktober een buckfast f1 moer in gedropt is en een gekocht volk omdat dit een P moer was en de prijs ervan me aanstond :D.
Afwachten maar eerst maar een jaartje ermee imkeren zo denk ik en kijken hoe de buckfast bijen voldoen, daanra maar eens verder kijken. Of het moet enorm mee zitten en dat ik buckfast bijen over heb dan kan ik natuurlijk een hele dikke schudzwerm via Dadant 6 raams in zo'n kast doen. Ik zit ook met de honingslinger, ben bang dat die ramen er niet in passen.

Freek

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » zo 15 mar 2015, 20:33

Hallo,

Vorige week een volk op een onderbak Ibee gezet en meteen een vochtprobleem, bijen nat in de kast tegen de dekplaat. Als noodmaatregel de kast achter 5 cm hoger gezet om het vocht vanaf de dekplank naar de voorkant weg te laten lopen.
De kast eens goed aangekeken en mijn hersens eindelijk eens aangezet. In principe is in de Ibee kast de temperatuur in de deksel vrijwel gelijk aan de temperatuur buiten door de ventilatieopeningen en de spleet van de overkragende deksel. De dekplaat heeft de volle temperatuursprong. De dekplaat krijgt een lage temperatuur, als ik voel zelfs richting de 10 graden, en dit zou handwarm moeten zijn bij een broednest van het formaat als in de kast. Het dauwpunt is duidelijk binnen bereik in de kast.

Op de dekplaat een passende plaat PUR schuim gelegd en het vocht probleem is meteen fors gereduceerd. De Ibee kast, met zijn geventileerde deksel, lijkt op het punt vocht en binnenklimaat niet voldoende doordacht .

mvg

Erik.

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door beehotel » do 19 mar 2015, 12:04

Ik had inderdaad het zelfde vocht probleem in deze kast, veel schimmel dode bijen vocht in de kast enz. Voor mij weer gewoon de houten kast.

Gebruikersavatar
Buckfastliefhebber
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 11:16
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Panningen
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Buckfastliefhebber » wo 25 mar 2015, 11:25

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forem, allen hartelijk welkom :wink:
Vorig najaar 5 I-Bee kasten aangeschaft. Deze volken tegelijk en net zo ingewinterd met 24 volken in houten spaarkasten van redceder.
Bij mij geen verschillen met de volken in houten kasten. Wel is er aan de transparante dekplank vocht te zien, maar dat constateer ik ook aan op de doorzichtige dekplanken op mijn houten kasten.
Persoonlijk ben ik van mening dat zichtbaar vocht (druppels) geen schimmel vormt, maar een hoge luchtvochtigheid voor schimmel zorgt.

Tot nog toe vind ik het een lekker lichte kast, strak van maat. Afwachten hoe de bijen het de rest van het jaar gaan doen...

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door ErikS » di 12 mei 2015, 13:27

Hallo Buckfastliefhebber,

Hoe zijn je ervaringen met de I-bee kast tot heden?

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Buckfastliefhebber
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 11:16
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Panningen
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door Buckfastliefhebber » di 28 jul 2015, 08:03

Hallo Erik,

Mijn ervaringen zijn uitstekend! Ik heb dit jaar weer 10 van die kasten gekocht :)
Het model is inmiddels nog wat aangepast, zodat de kast nog gebruiksvriendelijker is. Mijn plan is alle 30 volken in i-bee's te gaan huisvesten.

Zelf had ik ook 1 kast waar de strips loslieten. Ben ermee bij De Valksche Bijenhof geweest, waar het keurig gemaakt werd. Ik begreep dat er per abuis bij een twintigtal kasten verkeerde lijm gebruikt is bij montage van de strippen.

Het nieuwe model heeft overigens een dergelijke strip niet meer nodig. :be9:

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door G.B. » di 28 jul 2015, 08:55

Inmiddels gebruiken wij deze kasten al 4 jaar zonder problemen :) Onze ervaringen zijn dan ook super positief :be8:
Zoals Buckfastliefhebber al schrijft: Het nieuwste model pakt wat kleine verbeterpuntjes aan, zodat de kast nog prettiger geworden is om mee te werken.

Overigens, wij hebben afgelopen winter tenminste 100 volken in I-Bee's uitgewinterd, probleemloos. Wij zien geen verschillen met spaarkasten qua volkensterfte, raambeschimmeling en zo meer. Van groot belang is of het volk goed is en met niet teveel ruimte wordt ingewinterd.

Schimmels willen een hoge relatieve luchtvochtigheid en temperatuur. Condens is vocht wat uit de luchtgehaald is, dus zal de luchtvochtigheid eerder verlagen dan verhogen

Check het nieuwe model op de website!
http://www.bijenbestuiving.nl
Laatst gewijzigd door G.B. op di 28 jul 2015, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ervaring met "i bee kast"

Bericht door joselito » di 28 jul 2015, 09:22

Het is wel fijn als je hier een beetje gratis reclame mag maken :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten