Imkercursussen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Lesley
Berichten:2
Lid geworden op:do 19 feb 2015, 12:49
Contacteer:
Imkercursussen

Bericht door Lesley » do 19 feb 2015, 13:00

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me aangemeld vanwege een groeiende interesse in het bijenleven. Ik ben 25 jaar, werkzaam als kunstdocente op een middelbare school en studeer daarnaast momenteel verloskunde. Daarnaast zou ik heel graag meer willen leren over bijen houden en de bijen zelf.

Ik ben opzoek gegaan naar een aantal cursussen en wordt daar helemaal blij van, alleen kan ik ivm tentamenweken niet elke bijeenkomst bijwonen. Nu viel mijn oog op de cursus 'Bijenhouden in Frankrijk' (op deze site aangeboden), die plaatsvindt in de zomervakantie (ideaal voor een docente) en waarin je in een week alle ins en outs gaat leren die een normale beginnerscursus ook heeft.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met deze cursus. Is het inderdaad voldoende, of is het toch beter om van februari tot de winter met een imker mee te lopen?

Hoop op jullie advies! :)

Groetjes,

Lesley

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Imkercursussen

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 19 feb 2015, 16:22

Het grote voordeel van een cursus waarbij je langere tijd meeloopt met een imker is dat je de handelingen gaat doen als het moet. De voorjaarsinspectie kan niet in de zomer en ook de varroabestrijding moet op het juiste moment. Wanneer geef je ruimte? Hoe herken je rijpe honing. Dat lijken mij zaken die niet in 1 week te leren zijn. Sterker nog: 1 jaar meelopen is niet genoeg. De eerste jaren als "zelfstandig" imker is het fijn om een mentor te hebben waar je vragen aan kunt stellen en die je kan helpen als je het even niet meer weet.
Dit forum is wat dat aangaat ook geweldig! Er is altijd hulp.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Imkercursussen

Bericht door Hein5689 » do 19 feb 2015, 17:00

Een cursus van een week kan wel, echter is het dan -denk ik- cruciaal dat je een mentor hebt met wie je gaat imkeren. Het zou zonde zijn als je door opstartmissers een volk zou verliezen.

Lesley
Berichten:2
Lid geworden op:do 19 feb 2015, 12:49
Contacteer:

Re: Imkercursussen

Bericht door Lesley » vr 20 feb 2015, 20:52

Dank jullie:). Dat dacht ik ook. Mocht ik het in een week doen dan is dat vooral als eerste kennismaking en zou ik denk ik volgend jaar alsnog een reguliere cursus doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten