bevruchtingskastje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sdewit
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

bevruchtingskastje

Bericht door sdewit » ma 23 feb 2015, 13:27

Eigenlijk nog een beginnersvraag: is het uberhaupt mogelijk om, of heeft er ooit al eens iemand een volwaardig volk uit een apidea (of andere kleine bevruchtingskast) opgekweekt? Hoe gaat dit in zen werk, hoeveel tijd hebben ze nodig om volledig uit te groeien, etc.? Wat zijn voor- en nadelen? Waarop te letten? Wat heb je hiervoor nodig? ...

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: bevruchtingskastje

Bericht door KaraBela » ma 23 feb 2015, 20:04

Goeie vraag.
Ik ga dit jaar vanuit een 10-tal miniplusjes volken opkweken. Ik verwacht ze tegen de linde volwaardig te hebben. Ik weet niet of het lukt, maar ik denk het wel. Volgens mij moet ik blijven voeren ook in drachtloze perioden.
ERKAN KARA

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: bevruchtingskastje

Bericht door Luuk » ma 23 feb 2015, 20:21

Volgens mij kan je het best af en toe broed bijgeven of een ander volk op dit volk af laten vliegen. Het is best riskant, want kleine volkjes hebben gewoon niet zoveel reserve. Als het dan drie weken slecht weer is dan zijn ze weg, of er zit een ziekte in of zo.

Bijvoeren kan wel maar waarom niet afvliegen of broed bijgeven? Dat is veel minder arbeidsintensief en gaat veel sneller. Dan weet je ook eerder welke koningin goed is en welke niet. Want nieuwe koninginnen zijn lang niet altijd goed.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: bevruchtingskastje

Bericht door LWPisa » di 24 feb 2015, 15:33

Zeker. Voorwaarden zijn warm weer en dracht (of voer) en een goed minivolk. Met koud weer zou ik het niet doen.

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=10614

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten