Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Huub'81
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 21:43
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Locatie: Haarlo
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Huub'81 » di 07 apr 2015, 19:54

Nu je dit weet Johan; verenigen of kijken wat de koningin doet met 2 nieuwe wastafels en 1 uitgebouwd, fris, raam?
Dat kan inderdaad je punt betreffende behandelen verklaren.
Maar om een sterk volk te krijgen heb je broed nodig. Dat broed moet verzorgd en warm gehouden worden. En daar heb je bijen voor nodig. Maw: een klein volk ontwikkelt sowieso trager.
Aan jou om te kiezen maar ik zou verenigen. Sneller op sterkte en over 1 tot 2 maand kan je hier afleggers van beginnen maken. Geen waswafels inhangen, dat is nog te vroeg. ook voor het op ouwen van wasraten heb je jonge bijen nodig en doeheb je niet. Ongetwijfeld zijn er nog andere imkers die ook een mening hebben.

Bedankt Johan, je hebt een goed verhaal. Ik neig ook naar verenigen en niet naar ''afwachten'' en kijken wat er gebeurd. Ik zal het volk uit de 6-ramer boven het andere volk hangen middels de krantenmethode. Ik neem aan dat de sterkste koningin overleeft en broed zal gaan aanzetten. Ben van plan dit a.s. zaterdag te gaan doen; nog beter weer/temp. en kan ik eventueel nog een aantal reacties hierover afwachten :)

ps.; wat doe ik met het broed uit de 6-ramer?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door JackC » di 07 apr 2015, 22:36

Als je de 6ramer boven het andere volk hangt doe je dat natuurlijk met broed, of snap ik je vraag niet?

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jochenb » wo 08 apr 2015, 12:44

als je de kast op de andere wilt plaatsen en zodus verenigen
dan plaats je letterlijk het gehele volk over.

Maar jij haalt hier 2 opties naar boven
_______________________________________________________________________________________________
optie 1: De bakken op elkaar om warmte en voedsel te delen

Je kan 2 volken op elkaar zetten met koninginnerooster ertussen, het zwakke volk bovenaan. Het sterke volk zal hierdoor het zwakke volk van meer voedsel en warmte voorzien, de bijen splitsen zich op naar de plaatsen waar broed zit. De koninginnen trekken zich niks van elkaar aan en gaan gewoon verder aan de leg zoals ze bezig waren.
Eenmaal het volk wat op sterkte is kan het volk eraf gehaald worden en zo een bak bijgeplaatst worden als 2de broedbak bij de 2 kasten. Dit ging ik normaal doen met mijn bakken als ik er 2 had met een goede koningin. Maar er was 1 slechte darrenbroedige bij en heb het op manier 2 opgelost.
_______________________________________________________________________________________________
Optie 2: De bakken verenigen

Als je 2 bakken verenigd dan kan je dit doen door 2 zwakkere volken of 1 met een zwakkere koningin bij elkaar te "gooien".
Je haalt de zwakste koningin eruit en je behoud de sterkste zoiezo. Doe je dit niet dan kan het volk fataal eindigen, geen koningin = geen volk.
Dus je houd de beste bak met queen en die zette ik onderaan (liet ik kortom gewoon staan) hiervan het dak eraf en een krantenpapiertje op gelegd.

Daarna heb ik de slechte koningin weg gehaald, dus eerst opzoeken en wegvangen zodat deze niet meer in het volk zit. Zodra dit gebeurd is plaats je de kast op zijn gehele op het krantenpapier dat op dat andere volk ligt. Daarna kast afdekken met het dak en laat ze maar doen.
De geuren raken zo stelselmatig verspreid van de 2 verschillende nestgeuren en zo komen ze tot 1 geur en kruipen ze bij elkaar.

Kortom 2 nesten en 1 koningin met krantenpapier ertussen, na een paar dagen zitten er genoeg gaten in het papier en kan je dit weghalen.
_______________________________________________________________________________________________
Had je nu de 2 koninginnen gehouden kan dit (vermoedelijk) een emmer dode bijen opleveren, 2 verschillende geuren die bij elkaar worden gesmeten van de 2 koninginnen en die blijven beide hun geuren afgeven. Komt volgens mij niet goed.


Ik zou optie 1 aanraden als het gewoon kweek is voor wat lentehoning en zomerhoning dan kan je zelfs nog een honingzolder boven die 2 volken plaatsen, zo krijg je wat honing ook. (later dan weliswaar) wil je naar een vroege dracht trekken dan raad ik optie 2 aan en verenigen (slechte koningin weg en goeje laten zitten).

Laat zeker weten hoe het verliep. Bij mij is het verenigen zeer mooi gebeurd en heb nu een sterk volk dat goed vliegt voor
de tijd van het jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten