Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 09 mar 2015, 08:36

Ik heb ook gekeken, ook hier was het schitterend weer. Bij 1 volk een klein beetje gesloten broed, bij het andere volk heb ik geen gesloten broed gezien. Ik heb in beide volken de moer ziet lopen. Bij het eerste volk op het raam met een beetje gesloten broed, bij het andere volk zag ik geen broed op het raam waar ze liep. Bij het zien van de moer heb ik niet meer verder gekeken. Misschien heeft de nachtvorst van de laatste tijd ervoor gezorgd dat ze moer nog niet aan de leg is.

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jochenb » ma 09 mar 2015, 10:43

Ik heb zelfs eigenlijk geen open broed gezien, dus daarvanswege vond ik het raar, terwijl
ik vorig jaar heel vlot zelfs eitjes ontdekte.

Ik dacht ook van een raampje broed over te hangen, maar dan denkende dat er vermoedelijk nog geen darren geboren worden.
Daarbij komende dat het voor een dar langer duurt dan voor een werkster om te ontwikkelen. Dus is de kans op een bevruchting redelijk gering vermoed ik.

Heeft iemand daar ervaring mee om al rond deze periode een koningin op te laten groeien en bevruchten?

Zelf heb ik hare majesteit niet gezien, ze was vorig jaar al haal schildje kwijtgeraakt, een wrikkelaar vermoedelijk.
Dus liet ik ze zonder schildje lopen, vond ze altijd wel redelijk rap, van zodra je een broedraampje op neemt vind je vaak de moer direct.

Nuja ik hoor graag jullie bevindingen,
1. een raampje met broed en kijken voor redcellen
2. of 2 volken op elkaar (voor even) en koninginnerooster ertussen, voordeel hierbij is dat mijn minder sterke volk ook zal mee evolueren dacht ik vernomen te hebben

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 mar 2015, 10:50

Nee nu een koningin laten bevruchten gaat niet . Na een week is dan enkel te constateren of er een koningin in zit of niet , :think: Dan kun je naar je bevinding handelen .

Jaap v P

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door FerryB » ma 09 mar 2015, 22:51

Jaap v.Popering schreef:Wanneer je in je andere volk wel broed constateert , is een raampje met broed overhangen voorlopig al voldoende om deze te redden .
En dan volgende week even kijken of er redcellen getrokken zijn .

Jaap v P
Jaap en wie gaat die koningin dan bevruchten :whistle:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jochenb » wo 11 mar 2015, 09:37

FerryB ik snap jaap zijn reactie enigzins wel,

Hij zei dat je dan naar bevinding kan handelen, sommige vertelden me
dat er mogelijks toch hier en daar een dar de winter mee doorbrengt,
dat dat niet zo extreem uitzonderlijk is. Ook al worden ze afgestoten in de herst.

Dus er is altijd wel enige kans.

Volgend jaar zullen er bevruchtingskastjes mee de winter door gaan ter reserve in het voorjaar.

Nu mijn handeling zal zijn dat ik beide kasten ga samenvoegen en zo met 1 kast naar het koolzaad ga trekken.
Een sterk volk voor een sterke ontwikkeling.

Alvast bedankt, en ik laat nog weten hoe het verloopt

C H Schomaker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 11:15
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door C H Schomaker » do 12 mar 2015, 13:44

Beste collega's

jullie hadden het over de Renson methode. Als je een normaal volk in winterd op twee bakken. Dan gaat in de herfst de broedbak met bruine ramen naar onderen en de bak met stuifmeel gaat naar boven. Dan ga je voeren en behandelen. Het volgende voorjaar zo snel het kan haal je de onderste bak er onderuit en je hebt in een klap een derde van je raten bestand gewisseld. Daarna laat je de bijen met rust en laat die bak lekker volbouwen en zet er dan een kast onder met uitgebouwde raten van het vorig jaar en aan iedere kant twee voerramen. Je doen weer niks tot er 12 a 14 ramen broed in zitten. zoekt de koningin op en legt roosters. Na NEGEN dagen controleer je alle twee bakken op doppen. Daarna kom je niet eerder dan eind juli meer in de onderste bak. Bij mij krijgen de bijen als ze naar het fruit gaan de derde bak. Alles broedbak. Aan de kanten twee uitgebouwde ramen plus 9 was platen. Verder is de middelste bak waar madam zit opgebouwd uit twee voerramen aan de kanten plus een darrenraat die iedere keer voor de helft wordt weggesneden. Zodat de varroa altijd de kans heeft om ergens in te kruipen. Nog een tipje als de bijen niet te snel in de honing bak willen hang er maar een gesloten broed raat in en je zult zien dat de bijen naar boven gaan en dan moet je natuurlijk geluk hebben met het weer! Hoop dat jullie hier iets aan hebben. Succes met bijen houden als je net begint, of ga kijken bij iemand die met Renson werkt. Gr. Carl Heinz Schomaker

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jochenb » di 17 mar 2015, 10:16

Zeer interessante korte en beknopte samenvatting, bedankt voor de inbreng.
Daar ga ik komend bijenjaar zeker iets mee doen.
Ben je zelf tevreden over de renson methode? Ze spreken veel
over de voordelen ervan, heb je die zelf al ervaren?

Mvg Jochen

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door jochenb » wo 18 mar 2015, 09:42

Hier zijn we terug,

De bijen zijn allemaal in de bijenstal geplaatst.
Check bijenkast gaf de volgende informatie door,
namelijk dat ik een koningin zag, maar ze niet meer herkende.
ze is dus vervangen deze winter met alle gevolgen vandien.
Niet bevrucht, ik zag ook al larven, maar dit waren er hier en daar in werkster raat maar wel werden de cellen uitgetrokken tot darrencellen.

Ik ga mijn volken verenigen, ik heb nu 1 kast op 1 romp redelijk vol en mooi werksterbroed. Daar zou ik dit volk bovenop plaatsen.

Nog enkele vraagjes:

1. kan ik dit volk verenigen met krantenpapier tussen beide rompen en de oude (alleja nieuwe slechte) queen eruit te halen?

2. is er mogelijkheid dat ik dit grote volk nog klaar krijg voor koolzaadoogst?
Ook al is het niet zoveel koolzaad dat ik heb, maar voor eigen gebruik zou wel leuk zijn. Ben er zelf verzot op.

3. als ik het volk er bovenop plaats, is dit geen probleem voor het broed en doe je dit best met waswafels of half gevulde voerramen, want ik heb geen volledig lege voerramen meer zitten.
Ik heb wel precies nog niet de indruk dat de bijen echt al aan het bouwen zijn, vermoedelijk omdat het nog oudere zijn?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mar 2015, 10:42

Jammer dat de moer van de winter is gewisseld. Dit kom je eens in de paar jaar tegen.
Ja je kunt - nadat je de darrenbroedige moer er uit hebt gehaald - het volkje met het grote volk zonodig met een krant verenigen.

Koolzaad. Als het weer meewerkt dan zal je volk groot genoeg zijn om de koolzaadhoning voor de baas binnen te halen :be2:
Het duurt nog 5 weken voor dat het koolzaad bloeit. De eitjes die nu gelegd worden zijn de haalbijen voor het koolzaad.

Als je er rekening mee houd dat in de reserve ramen ook voer zit en die niet slingert is het geen probleem om de ramen met voer te gebruiken.
!Hans.

BartosB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 10:55
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Voorjaarsinspectie & te ondernemen stappen

Bericht door BartosB » do 26 mar 2015, 11:39

Even nog over de aanwezigheid van darren.
Ook ik heb op 7 maart een controle uitgevoerd, de volken naar 1 BK teruggezet en 1 volk waarschijnlijk geen Kon aanwezig.
Om zeker te weten of er in dat ene volk echt geen Kon zit nog week gewacht. Op 17 maart heb ik weer gekeken en geconstateerd dat er geen is.
Derhalve afgewogen verenigen met ander volk, of alvast 'nieuw' volk opstarten.
Ik heb een raam eitjes uit een andere kast (zonder Kon uiteraard) overgehangen om te zien wat gebeurd.
Op 24 maart heb ik gezien dat er een dop ter grootte van de helft van een duim in is aangetrokken.

Nu is het de vraag kan deze nieuwe Kon bevrucht worden...? Zijn de nieuwe darren vanaf ongeveer 4 april geslachtsrijp, immers dan zal de nieuwe Kon op bruidsvlucht willen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 39 gasten