Kast ventilatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Re: Kast ventilatie

Bericht door Samuel Murray » vr 27 mar 2015, 20:40

Stephan schreef:Dank voor jullie reactie!!
Ik meen ergens een oude dek plank te hebben gezien (foto van Jaap van Poperingen). De dek plank was volledig gevlochten... Ik denk dat deze absoluut lucht door laat, en dus een ventilatie van de kast toelaat.
Ik heb ergens geleest dat condens vormt vanwege temperatuurverschillen met de dekplank of folie, en dat je condensvorming kan voorkomen door ervoor te zorgen dat de dak of dekplank goed geïsoleerd is. De dak-isolatie in het winter is dus niet om de kast warm te houden (zal niet lukken), maar om de temperatuur van de dak/dekplank te bestendigen. Weet iemand hier meer erover?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Hans van der Post. » vr 27 mar 2015, 23:37

Ik heb al jaren dakisolatie mijn dekplanken zijn na de winter altijd droog.
Condens ontstaat altijd op koude plekken.
Als je er voor zorgt dat in de bovenhelft van de kast geen "koude plekken" heeft heb je geen condensatie.
Wel de vliegspleet op de volle breedte open houden!!
!Hans.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door ndj » za 28 mar 2015, 08:17

Hans van der Post. schreef:Ik heb al jaren dakisolatie mijn dekplanken zijn na de winter altijd droog.
Condens ontstaat altijd op koude plekken.
Als je er voor zorgt dat in de bovenhelft van de kast geen "koude plekken" heeft heb je geen condensatie.
Wel de vliegspleet op de volle breedte open houden!!
Ik heb veel meegemaakt met mijn bijen, maar beschimmelde ramen heb ik nog nooit gehad.( Tot nu toe. Ik heb nog niet in de kast gekeken)

Bekend is, dat imkers zich graag zorgen maken over de ventilatie- en het vochtprobleem. Zo is er in een grijs verleden ook nog de "warme bouw" geweest. Kasten werden volledig ingepakt en isoleert met stro. ( De dubbelwandige kasten is hier een voorbeeld van)

Ik denk, dat je voorwaarden moet scheppen, om de bijen te helpen met de vochthuishouding.

-Warme vochtige lucht gaat naar boven. Ventileer je boven, dan verdwijnt die relatief vochtige lucht en maakt plaats voor koude lucht. De bijen moeten dit compenseren en zullen meer voer gebruiken. Er zal tocht ontstaan.
Daar schieten bijen en imkers niet mee op.

-Wanneer ontstaan die beschimmelde ramen? Ik denk in de periode, dat HM weer gaat leggen. ("voel maar eens op het dekkleedje" zei Minne Bonnema) Dat is dan ook de tijd om isolatie onder het dak aan te brengen. Er is meer luchtstroming in de kast. Ik spreek niet van tocht.

- Het volk zo compact mogelijk in winteren. Kantramen zoveel mogelijk vervangen door sluitplanken. ( aangeraden door een forum imker. Ik weet niet meer wie). Ik gebruik een dekplaat cq kleedje wat vocht kan opnemen. De bijen doen de rest.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door A.A. Staals » za 28 mar 2015, 09:22

Je er niet zo druk overmaken helpt waarschijnlijk ook. Vocht ontstaat als er broed is aangezet. Het verdwijnt weer vanzelf wat later in het voorjaar als de volken weer groter worden. Ik heb in het voorjaar altijd wel wat vocht boven de oortjes tegen de dekplank. Ik heb er nog nooit enig nadeel van ondervonden en zelden een beschimmelt raam.
Doe ook niet aan kantramen uithalen en/of vulblokken inhangen. Wel gebruik ik achtraams kasten (op twee bakken) waardoor alles eerder bezet is/blijft.

ad staals

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Willem de Jong » zo 29 mar 2015, 13:39

Bijen ventileren om de temperatuur in het volk op een voor hun gewenste temperatuur te houden.Dat doen zij door aan de vliegopening te stertselen. Aan vocht huishouding doen zij niets omdat zij dat nooit geleerd hebben. Van nature leefden de bijen in een uitgeholde boomstam, eeuwen lang. In die boomstam van vermolmd hout werd het aanwezige vocht opgevangen. Dus vochthuishouding was niet nodig. Later werden door de mens korven in gebruik genomen. Ook hier werd het overtollige vocht door de korf opgenomen. Pas toen we houten kasten gingen gebruiken kwam het vochtprobleem om de hoek kijken. En het zal nog generaties duren eer de bij zich hieraan heeft aangepast. Tot dan nemen ze het voor lief. Ze moeten wel, want ze kunnen niet anders. In feite te zijn de houten kasten ondingen voor de bijen, zeker voor wat betreft vocht.
Nu over ventilatie openingen in de bijenkast. Zijn die nodig? Laat de bijen zelf het antwoord geven. Als zij uitzwermen en de tros gevormd is, zullen ongeveer 2 a 300 bijen de omgeving gaan verkennen om een nieuwe woonplek te vinden. Zij zoeken een nestplaats die hoog is gelegen om ongewenst bezoek van dieren te voorkomen. De opening die zo groot is dat die goed is te verdedigen tegen indringers.En gunstig ligt ten opzichte van de windrichting. De ruimte moet voldoende zijn om de zwerm te kunnen huisvesten met wat extra ruimte voor expansie. Nooit met een open bodem.Bijen met informatie komen terug in de zwerm en geven door middel van de bijendans door wat hun bevindingen waren. Nu komt de 100% democratie om de hoek kijken. Alle maar dan ook alle speurbijen zullen de meest gewenste plek bezoeken en hun goedkeuring hieraan moeten geven om als zwerm naar de nieuwe woonplek te af te vliegen.
Van nature dus zonder open bodem.
Toen ik 25-30 jaar geleden met spaarkasten werkte bestonden er nog geen varroa bodems met schuiflade. Achter onder de boden waren twee gaten van ongeveer 7 cm gezaagd afgedekt met gaas. In de kortste keren waren die met gaas bedekte gaten dichtgekit met propolis. Ook hier lieten de bijen duidelijk merken, wij willen geen open gaten in de bodem. Nu ik werk met de door mij ontworpen Golz kasten kitten de bijen eveneens de drie in de broedkamer en de drie in de honingkamer aangebrachte ventilatie gaten dicht met propolis.
Natuurkundig gezien stijgt warme lucht niet op naar boven maar valt koude lucht naar beneden. Is die lucht vochtig dan zal het vocht neerslaan op de grenslaag tussen warm en koud. Deze grenslaag ligt in de bijenkast op de houten binnenwand van de kast. Drie jaar geleden heb ik de proef genomen door de kasten rondom en bovenop te isoleren met Isover. Hierdoor kwam de grenslaag buiten de kast te liggen. Het resultaat was, dat er op de wanden van de kast geen water werd gevonden. Wel op de bodem die niet was geisoleerd. Ik ga nog een proef doen door aan de binnenkant van de zijwanden van de kasten een soort van rietmat te bevestigen in de wintermaanden. kijken wat dat gaat opleveren.
Mijn conclusie over ventilatie is: Laat dit aan de bijen over,zij hebben eeuwen ervaring en laat de bodems dicht.
Willem de Jong
www.bijendans.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten