Kast ventilatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Kast ventilatie

Bericht door Stephan » do 05 mar 2015, 15:07

KAST VENTILATIE

In mijn ogen een zeer interessant onderwerp, en er is niet bijzonder veel over te vinden.
Ik ben dit topic gestart omdat ik duidelijk verschil in meningen zag over het wel of niet inwinteren met varroa lade.
En denk dat dit in verschillende omstandigheden ventilatie of tocht kan geven.
Wil hier dan ook geen welles nietes topic van maken, maar denk dat dit onder ventilatie valt.
En hoop dan ook dat er hier fatsoenlijk en rustig over gediscussieerd kan worden zodat we iedereen in hun waarden kunnen laten.

ventilatie <wikipedia
Ventilatie of luchtverversing is het vervangen van de lucht in een ruimte, die om wat voor reden dan ook vervuild of verontreinigd is, door zuivere lucht.

tocht <wikipedia
Tocht (of trek) is de benaming voor koude of frisse windstromen binnenshuis.

Ventilatie willen we hebben...maar geen tocht.
Willen we ventileren betekent het dus wel dat er een luchtstroom moet zijn...de lucht moet immers vervangen worden.

Onderaan zal ik een kleine tekening posten van 2 kasten. (<zoals ik erover denk)
Gooi me niet dood omdat het maar simpel met paint is gemaakt. En of helemaal niet klopt.
Het gaat zich om een voorbeeld en of het inderdaad te bewerkstelligen is.

Kast A
In mijn ogen komt er koude lucht binnen die door de gehele kast omhoog slaat.
De warmte en damp van de tros slaan tegen de dekplaat of plastick en lopen via de buitenkant van de kast terug naar beneden.
De vochtige lucht circuleert hierdoor onnodig lang in de kast en slaat neer op de kastranden en loopt naar beneden.
Met kans dat er teveel vocht condenseert en op de ramen of erger op de tros valt.
Met open bodem kan het vocht eruit lopen wanneer dit er is.
Dit betekent niet meteen dat er schimmel ontstaat, maar de kans is er wel.
De luchtstroom loopt wel direct door de tros.

Kast B
Aangepaste kast met ventilatie in de top. en een rij met gaten in de varroa plank (alleen de buiten zijde)
Of dit nu door een aangepaste afdekplaat of dak word gedaan maakt in deze niet uit.
Het gaat zich erom dat de vochtige lucht direct word afgevoerd.
De luchtstroom die binnenkomt loopt niet door de tros maar langs de kanten van de kast omhoog en nemen de dauw mee naar buiten.
Voordelen zijn dat de luchtstroom niet direct door de tros loopt en het vocht in de kast niet teveel circuleert.
Een veel betere situatie in mijn ogen.

Nogmaals..ik wil geen tocht hebben...maar ventilatie...dus de openingen boven kunnen niet te groot zijn.
luchtstroom moet er zijn om lucht te verversen...kijk maar naar de wikipedia uitleg.
Vergelijken met een volk in een holle boom is niet mogelijk...daar heerst een heel ander klimaat en omstandigheden.
Het vocht word daar namelijk opgenomen door de boom en vind zijn weg naar buiten.

Denk ook niet dat er door top ventilatie extreem veel warmte wegloopt..aangezien de infrarood afbeeldingen duidelijk laten zien dat niet de gehele kast word verwarmd maar alleen het broed en de tros.
De temperaturen van buiten de kast komen dus ook voor binnen in de kast.
Misschien is het wel helemaal niet mogelijk wat ik wil en hoe ik op dit moment weergeef.
Vandaar dit topic.
Misschien kunnen we er fatsoenlijk over redeneren.
Heel veel is er namelijk niet over te vinden.

Alvast bedankt.
Vriendelijke groet
Stephan
Bijlagen
ventilatie.JPG

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door semar » do 05 mar 2015, 15:24

de groote van de opening is inrelevant voor ventilatie dat is waar.
wel keijken hoe groot het volk is niet meer raten geven dan nodig is.
goed te zien in mijn vitrine kast

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
IMG_1382 (Kopie).JPG
miden februari volk hangt rustig
IMG_1092 (Kopie).JPG
kijk naar de groote van de ventilatieopening in de bodem

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Egbert » do 05 mar 2015, 18:36

Tocht wordt ervaren wanneer koudelucht door een warme ruimte zich verplaatst. Wanneer je de ramen bij koud weer tegen elkaar openzet kan je gewoon de luchtstroom voelen.
Je zou een proefje kunnen doen door 2 ramen tegen elkaar open te zetten wanneer het warm is in de ruimte en dan kijken of het voelt tochten op verschillende plekken in de ruimte.

Als ik naar afbeelding B kijk denk ik dat de bijen toch tocht ervaren.

In afbeelding A is er geen gerichte koude luchtstroom door de ruimte. De lucht in deze kast zal stabiel worden. Om lucht uit te wisselen is er vaak een lokaal drukverschil nodig zoals wanneer het waait. Het probleem mbt de ventilatie is dat je de waterdamp boven in de kast wil afvoeren. Misschien een vlieggat bovenin de kast ipv onderin? :o :o

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door frank27 » do 05 mar 2015, 21:39

Stephan,
Ik heb niet het idee dat de bijen veel extra ventilatie nodig hebben. Bij warm weer heb ik de varroalade eronderuit, verder het hele jaar eronder. Je ziet wel eens bijen ventileren, maar dat is zijn er altijd hoogstens een handje vol. In mijn Segenberger kasten heb ik practisch nooit last van schimmel. De bijen zijn uitstekend in staat zelf de temperatuur en de vochtigheid te reguleren. In jouw kast B verlies je in ieder geval meer warmte dan met een normaal dicht deksel. Dat kost de bijen energie. Zou dat opwegen tegen het vermeende voordeel van extra ventilatie?
Groet, Frank.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » do 05 mar 2015, 22:09

hallo Egbert en Frank,

Het gaat me niet alleen om "extra ventilatie" maar ook om een drogere en misschien gezondere leef omgeving te verkrijgen.
De kast in voorbeeld A zie ik namelijk als een persoon die buiten staat met een regenjas aan.
Ongeacht deze persoon zich inspant, toch zal hij na een tijd klam worden.
Simpel omdat zijn lichaam ademt en hij door de regenjas de vocht vasthoud.
Doet deze zijn regenjas boven open zodat de warme en vochtige lucht weg kan...zal het klam worden minder worden.

Vocht in de kast is een aanzet tot schimmel ongedierte en ziektes.
Na vele dagen zoeken op internet bleek het moeilijk om een duidelijke afbeelding van de airflow binnen in de kast te vinden.
Wel vind ik veel aangepaste daken/innercovers met extra ventilatie kanalen.....Het speelt dus wel.

Kwam net dit onderzoek tegen, wat testen doet met ventilatiegaten in het daksysteem.
Dit liet zien dat er niet steeds wind uit kwam maar ook door naar binnen ging.
Ook werd er opgemerkt dat er zelfs met windstil een airflow in de kast aanwezig is.
Ook de vliegspleet blijkt van grote invloed op de airflow.

bron: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /9220/8723

Het blijkt een ingewikkelder proces te zijn, als ik heb doen denken met voorbeeld kast A en kast B.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie!!

**edit: vervolg van de test.
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /9234/8737

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » do 05 mar 2015, 23:18

Meer informatie gevonden.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=26533

Vriendelijke groet
Stephan

Hans Baank
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 22:10
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Hans Baank » vr 06 mar 2015, 13:45

Beste mensen,

als ik op youtube rondkijk en zie op wat voor plaatsen imkers bijennesten weghalen.......

Ze halen ze weg uit de meest gekke en ondenkbare plaatsen waar absoluut geen enkele ventilatie mogelijk is of dat er enige sprake is van wat voor vorm van ventilatie dan ook. En als je dan ziet hoe ontzettend groot deze nesten zijn en als je dan weet dat ze er al jaren zitten en fantastisch gedijen..... Waar maken wij ons dan eigenlijk druk om. Maken wij het ons zelf niet veel te moeilijk over dit soort dingen? Als bijen zelf de kans krijgen kitten ze alles dicht, maar dan ook echt potdicht. Behalve het vlieggaatje :be9:

Groetjes

Hans

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Primus » vr 06 mar 2015, 14:22

Hans Baank schreef:Beste mensen,

als ik op youtube rondkijk en zie op wat voor plaatsen imkers bijennesten weghalen.......

Ze halen ze weg uit de meest gekke en ondenkbare plaatsen waar absoluut geen enkele ventilatie mogelijk is of dat er enige sprake is van wat voor vorm van ventilatie dan ook. En als je dan ziet hoe ontzettend groot deze nesten zijn en als je dan weet dat ze er al jaren zitten en fantastisch gedijen..... Waar maken wij ons dan eigenlijk druk om. Maken wij het ons zelf niet veel te moeilijk over dit soort dingen? Als bijen zelf de kans krijgen kitten ze alles dicht, maar dan ook echt potdicht. Behalve het vlieggaatje :be9:

Groetjes

Hans
Als je eens een korf goed bekijkt dan weet je dat bijen die ventilatie zelf regelen, een korf wordt van binnen volledig met propolis bewerkt en aan de onderrand plakken ze hem in de winter vast aan de plank, het vlieggat wordt soms in de winter nog dichter gemaakt zodat maar één bij tegelijk er door kan.
Conclusie van mij is dan ook dat bijen echt geen extra verluchting of dergelijke nodig hebben.
Ook in holle bomen hebben ze zeker geen verluchting en kunnen ze goed gedijen als ze maar eten en geen varao hebben.

MVG CP

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » vr 06 mar 2015, 19:32

Beste Hans en primus,

Ieder recht op zijn eigen denkwijze en mening!

Toen iedereen met een korf werkte..en de eerste een vierkante kast bouwde..waren er ook die zeiden...dat het onzin was en de bijen al jaren goed deden in de korven.
Toen de eerste het Varroa rooster installeerde, waren er gegarandeerd mensen die zeiden dat het overbodig was.
Toen de hard schuimen ESP hives op de markt kwamen zeiden er absoluut..."wat een onzin"

Omdat er al jaren op een manier ge imkert word..betekent dit niet automatisch dat er nergens iets veranderd of verbeterd kan worden.
Ik ben het met jullie eens dat bijen de temp en ventilatie zelf kunnen regelen......maar het blijft een feit dat waaiende bijen op de vliegplank en waarschijnlijk binnen in de kast op het moment van waaien geen stuifmeel of nectar kunnen halen...en hun, hun werkzaamheden dus moeten aanpassen om te waaien.
Is dit niet juist een punt waar wij (degene die de kast voor hun bepalen) het verschil kunnen maken tussen waaien of vliegen voor nectar of pollen??

Nogmaals ik zeg niet dat het toevoegen van extra ventilatie kanalen de oplossing is...ik probeer info te krijgen en na te denken of er iets te veranderen valt voordat ik 6 nieuwe kasten in elkaar zet.

Je holle boom voorbeeld dat het ook geen extra ventilatie had en het toch goed deed...KOMOP zeg...de holle boom kreeg ook geen varroa behandeling...en deed het zo goed...Betekent die holle boom nu ook dat we geen varroa behandeling nodig hebben???
Je holle boom neemt aan alle kanten vocht op (dus geen klamme bijen in een dauwe ruimte) en jij wil dat vergelijken met een houten vierkante kast die van buiten geverfd is...en boven afgesloten met een mooie plexiglazen plaat? dat is appels met peren vergelijken :roll:

Maar jullie punt is duidelijk...geen extra ventilatie nodig.
Bedankt voor jullie reactie

Vriendelijke groet
Stephan

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Egbert » vr 06 mar 2015, 20:15

Wat zou de reden zijn om ventilatie in de kast aan te brengen?
Ik denk dat dit voornamelijk is om vocht af te voeren uit de kast.
In de natuur wordt dit geregeld door opname van vocht in het hout.
Wanneer materialen gebruikt worden die geen vocht opnemen maar juist condens produceren kán dit een probleem worden voor het volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten