Beginvragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:
Beginvragen

Bericht door Tim123 » di 10 mar 2015, 16:29

Beste meneer/mevrouw,

Ik wil graag 1 volk bijen houden. Welke materialen heb ik hiervoor nodig en wat gaat het kosten. Hoeveel onderhoud heb je er aan. Welke bijenkast is aan te raden? Welke onderdelen van een bijenkast heb ik nodig voor 1 volk. Als iemand tweedehands spullen weg doet/verkoopt, hoor ik het graag.

Graag jullie reactie.

Groet, Tim. :hive:

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door jjmvaningen » di 10 mar 2015, 16:33

Dag Tim,
Wellicht wel handig als je erbij verteld waar je woont, zodat je kan worden doorverwezen/aangekoppeld aan een imker/imkervereniging bij je in de buurt.
Je kan in je profiel aangeven waar je woont.
Zelf ben ik van mening/oordeel dat het volgen van een beginnerscursus zeer wel handig is.
Tenslotte werk je met levend materiaal.
Groet, Jacques

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door Tim123 » di 10 mar 2015, 16:37

Beste Jacques,

Ik woon in zuid-limburg. Een beginnerscursus lijkt me ook goed, maar mij vragen, weet u daar antwoorden op?

Met hartelijke groet,
Tim.

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door Tim123 » di 10 mar 2015, 16:44

Beste,

Ik wil graag niet te duur beginnen. Wat denken jullie van zoiets: http://www.dadant.com/catalog/product_i ... cts_id=942 en wat heb ik nog extra nodig?

Met hartelijke groet,
Tim. :hive:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door johan » di 10 mar 2015, 16:58

Om te beginnen heb je een bijenvolk nodig. Dat krijg je meestal wel als je een cursus volgt. Tijdens het volgen van de cursus zal je ook uitgelegd worden wat je allemaal nodig hebt aan materiaal. heb je iemand die je een privécursus wil geven, des te beter. Maar bij gebrek daaraan zou ik je toch aanraden een echte cursus te volgen en je enkele boeken aan te schaffen. op dit forum kom je ook een heleboel te weten. maar zomaar beginnen met bijen loopt meestal slecht af. Om die reden is het dan ook moeilijk om zo maar eventjes voor de vuist weg te zeggen wat voor materiaal je nodig hebt. Er is namelijk heel veel imkermateriaal en er is heel veel specifiek materiaal. En als je honing wil gaan oogsten kan je best (zeker in het begin) een slinger lenen dan wel kopen. vaak kan dat bij je plaatselijke imkervereniging , als je er lid van bent..

Qua kasttype maakt het de bijen allemaal zoveel niet uit. Het is de imker die de keuze bepaalt. de meest gebruikte in NL is de spaarkast. een tweedehandskast kan je wellicht voor 50-100 euro kopen. Nieuw gaat dat naar 150-200 euro. waaruit bestaat die kast dan?
een bodem, broedbak (1 of 2). honingzolder(s), koninginnerooster, dekplank, raampjes en een deksel. De raampjes moeten best bedraad zijn en er moeten waswafels in gesmolten worden.
naast een kast heb je nog een hoop andere dingen in meer of mindere mate nodig: een kapruin, beroker, ramenheffer,.. veel hangt af van je handigheid en wat je er aan wil geven.

Ik wil je niet ontmoedigen want het is een prachtige hobby. Maar ze is pas echt prachtig als je weet waar je mee bezig bent.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door maartenkleijne » di 10 mar 2015, 16:59

Tim, je vraag is eigenlijk: wie vertelt me even alles want ik weet nog niks?
Daarom krijg je denk ik, niet veel antwoord.
Je moet in elke geval hebben:
- een kast met minstens een broedkamer en 1 of 2 honigkamers, en raten plus bedrading plus kunstraat
- een kastbeitel en raatveger
- een bijenpak of -kap
- handschoenen
- etc.....
gr,
m

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door maartenkleijne » di 10 mar 2015, 17:00

Ah Johan was me al voor en uitgebreider :D
gr,
m

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door willem » di 10 mar 2015, 17:05

Tim123 schreef:Ik wil graag niet te duur beginnen. Wat denken jullie van zoiets: http://www.dadant.com/catalog/product_i ... cts_id=942 en wat heb ik nog extra nodig?
Als je daar besteld komt er nog vervoerskosten, invoerrechten en inklaringskosten bij.
Kijk eerst eens bij http://www.bijenhuis.nl/webwinkel/#G:0
Overigens is 1 volk niet aan te bevelen, begin met 2 als er dan 1 niet door de winter komt heb je er nog 1 over.
Groeten, Willem :violin:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 10 mar 2015, 17:25

Andere winkels: honingmagazijn, de werkbij, bijdaan en er zijn er nog meer. Er is geen reden om het uit het buitenland te halen, al kan Duitsland voor jou interessant zijn. Zoals al gezegd: begin met 2 volken. Dan kan je de volken vergelijken en mocht er met een wat mis gaan heb je meer mogelijkheden.

De kosten zijn in het begin vrij hoog. Eem complete kast (vurenhout) met raampjes en kunstraat kost al gauw tussen de 200 en 225 euro. Reken op vrij hoge startkosten, daarna wordt het wel minder. Hopelijk laat je je hier niet door tegenhouden, het is een geweldige hobby!

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Beginvragen

Bericht door Tim123 » di 10 mar 2015, 17:46


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten