Raat in top bar hive, hergebruiken of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Raat in top bar hive, hergebruiken of niet

Bericht door ndj » za 14 mar 2015, 18:10

Hans van der Post. schreef:
ronalddewaal schreef:Mijn argumentatie om de oude raat te laten zitten, maar dit is puur theoretisch want ik heb geen ervaring, is dat ze direct gebruik kunnen maken van die oude raat. Het scheelt tijd en energie voor het nieuwe volk.
Je kunt de "oude" raat voor een nieuwe zwerm gewoon gebruiken.
Als er een stuk raat in de ogen van de bijen onbruikbaar is zullen ze dit wegknagen en er nieuw bouwen.
Natuurlijk kun je "oude raat" gebruiken.
Vroeger waren raten het kapitaal van de imker.

Ik zou graag antwoord van Anja willen hebben, daar die denkt dat oude raat niet bruikbaar zou zijn.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Raat in top bar hive, hergebruiken of niet

Bericht door Samuel Murray » za 14 mar 2015, 18:38

ndj schreef:Ik zou graag antwoord van Anja willen hebben, daar die denkt dat oude raat niet bruikbaar zou zijn.
Anja zei het al, volgens mij: "elk volk bouwt zijn eigen raat, dit is onderdeel van het volk,de imme". Anja is, als ik goed begrijp, een BD imker, vandaar de "imme"-uitspraak.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Raat in top bar hive, hergebruiken of niet

Bericht door maartenkleijne » za 14 mar 2015, 19:31

Een zwerm heeft een voorkeur voor een kast met oude raat, niet voor niks lokkast genoemd, liefst met de wasmotten er nog in.
Ze beginnen dan al razenden alles op te ruimen schoon te maken en nieuw te bouwen. Dat is nog eens natuurlijk gedrag.
Bij mij achter kantoor staat al 10 jaar nog een oude kast uit de tijd dat ik daar bijen hield; als er een zwerm in vliegt zie je een week later alleen nog mooie nieuwe raat, terwijl het een week eerder allemaal 'wasmottentroep' was. Zo'n zwerm blijft tot heden maximaal vijf jaar onbehandeld en onverzorgd in leven, en dan het voorjaar erop vliegt er geheid een nieuwe zwerm in.
Het verhaal gaat dat er een paar straten verderop een oude imker woont met zes kasten waar hij niet meer goed voor zorgt, vandaar dat er elk voorjaar verdwaalde zwermen rondvliegen. Of t klopt weet ik niet, geen verenigingslid lid zover ik weet.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten