Vraagje materiaal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:
Vraagje materiaal

Bericht door Tim123 » zo 15 mar 2015, 14:42

Beste,

Aanvankelijk wilde ik beginnen met het imkeren in korven, puur voor de lol en niet voor de honing. Deze wilde ik er eigenlijk gewoon in laten zitten. Nu kreeg ik hierop veel reacties dat dit niet goed was om mee te beginnen.

Nu wil ik dan toch met een kast beginnen. Ook in dit geval wil ik de honing laten zitten, ik wil ze namelijk gebruiken ter observatie. Ik wil dan ook zo weinig mogelijk materialen kopen. Welke materialen heb ik nodig buiten een beroker en een imkerpak. Welke kastonderdelen heb ik nodig (het liefst zo weinig mogelijk).

Wat heb ik nog nodig van raden en dergelijke?

Met hartelijke groet,
Tim.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door A.A. Staals » zo 15 mar 2015, 14:58

Tim
001.JPG
Tim
Misschien is deze manier van bijen houden iets voor je.

ad staals

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door Tim123 » zo 15 mar 2015, 14:59

Bijenhotels heb ik al veel. Maar ik wil nu graag honingbijen houden.

De Honingin
Berichten:9
Lid geworden op:za 21 feb 2015, 23:16
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door De Honingin » zo 15 mar 2015, 17:31

Dag Tim,

Ik ben zelf vorig jaar begonnen na de cursus met 1 volk en had er aan het einde dus al 2 doordat er van het eerste volk nog een kunstzwerm gemaakt moest worden. Beide volken zijn de winter goed doorgekomen. In mei dus al 4 kasten nodig en later dit seizoen komen er nog 2 kasten bij.
Als je start met imkeren kost het de eerste tijd veel geld. Als je dat niet wilt of kunt, zou ik er niet aan beginnen. Je doet het voor de bijen goed of anders niet. Kun je niet bij een imker in de buurt gaan observeren?

groet,
De Honingin

dammie.ar@tiscali.nl
Berichten:10
Lid geworden op:za 06 jul 2013, 08:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):millifera
Locatie:Ede
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door dammie.ar@tiscali.nl » zo 15 mar 2015, 17:31

Begin gewoon een beginnerscursus bij je in de buurt
je kunt misschien nu nog snel instappen
Alle vragen kun je kwijt en vaak heb je dit jaar een volkje en materiaal .

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door Samuel Murray » zo 15 mar 2015, 20:51

Tim123 schreef:Nu wil ik dan toch met een kast beginnen. ... Ik wil dan ook zo weinig mogelijk materialen kopen. Welke materialen heb ik nodig buiten een beroker en een imkerpak. Welke kastonderdelen heb ik nodig (het liefst zo weinig mogelijk).
Oke, suggestie 1 is dat je de piepschuim 6-ramer kopen, plus voerbak en twee honingbakken. EUR 77 plus postgeld. Het voordeel van een 6-ramer (geld ook voor de meeste houte 6-ramers, trouwens) is dat de vloer en dak bij de prijs is ingesloten. Schilder de buitenkanten (niet de binnenkanten, en ook niet de vliegplankje, anders kan je het niet open en dicht doen). Koop dan ook 10 broedramen en 20 honingramen, plus kunstraat, en zet de kunstraat in de ramen. Hiervoor kan je een mede-imker gebruiken die al de juiste spullen hebben om het te doen. Hou de honingbakken in reserve -- niet meteen op de kast doen, alleen zodra je volkje erom vraagt. Koop dan een broedaflegger bij een imker -- de broedaflegger bestaat uit 3 á 4 ramen met broed, nectar en pollen, plus bijen, maar geen moer. De bijen maken dan hun eigen moer. Je hoef geen moer te kopen (het kan, maar het is ingewikkelder om successvol te doen).

Optie 2 is hetzelfde als optie 1, maar je maak je eigen bijenkast van hout. Het is vrij simpel om te doen -- de plannen lijken ingewikkeld maar de belangrijke maten zijn de binnenmaten, zodat de ramen erin kan passen. Je kunt steigerhout gebruiken of vloerdelenhout of planken van pallets. Er moet 7-10 mm aan weerskanten van de ramen zijn en er moet 10 mm tussen de ramen van die ene bak en de bak er boven op zijn. Je moet dan wel metalen afstandsstrips kopen (35 mm, niet 38). Ik vind dat het maken van een bodem wel moeilijk is, maar je kunt gewoon in de onderste broedbak drie 2 cm gaten boren en en soliede bodem maken. Solied is niet het beste maar als het je eerste jaar is dan kan het gewoon. Anders moet je bijengaas kopen, en het zijn vrij duur, en je moet de preciese grootte maas kopen. Voor de dak kan je gewoon een planke erop leggen, met een steen. Kieren kan je dichten met duct tape. De breedte van de bak maakt niet echt uit, maar als je het beter wil doen, gebruik de formule "(35 mm x aantal ramen, bijv 8) + 10 mm" voor de binnenmaat.

Je moet dan ook heel veel over bijen en imkeren lezen. Zoals hier:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina
http://www.konvib.be/hoe-imkeren/hoe-im ... ennis.html
en je zal ten minste één imkerboek moet kopen (zoals deze).
http://www.bijenhouders.nl/promotie/zel ... aan-houden (PDF downloaden)
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op zo 15 mar 2015, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door Samuel Murray » zo 15 mar 2015, 21:11

dammie.ar@tiscali.nl schreef:Begin gewoon een beginnerscursus bij je in de buurt. Je kunt misschien nu nog snel instappen.
Geen plaats meer in Zuid-Limburg. Er is maar één optie over: de cursus in Deurne, voor EUR 150. Je heb al 6 van de 8 theorielessen gemist, maar er zijn ook 8 praktijklessen. En de theorielessen zijn vaak gewoon powerpoint die je mischien ook kunnen downloaden en lezen. Je hoef de cursus niet te beginnen met bijen (de meeste van je medecursisten zullen geen bijen hebben).

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door semar » ma 16 mar 2015, 09:34

tim de antwoorden veranderen niet als je dezelfde vraag in een andere rubriek stuurt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door Matts Vos » ma 16 mar 2015, 09:39

Wil je een mooie observatiekast kijk dan op imkershop.nl naar de warre kast deluxe, de kijkraampjes zijn prachtig en je kan zo de bijen bezig zien met raat bouwen honing verzegelen broed verzorgen alles, zonder het volk te storen wat betreft warmteverlies en minimaal risico op agressieve bewakers die je willen prikken, dus een pak is niet nodig als de kast dicht blijft :). Het zijn andere maten als een spaarkast dus samenwerken met een andere imker is lastig maar als je eenmaal 2 kasten hebt kun je het zelf prima af.

Je kan met deze kast ook met raampjes werken dan moet je Chiel (de eigenaar) even mailen, het duurt dan wat langer voir je bestelling binnen is en je moet wat verzinnen voor de overtollige ruimte (passen 9 ramen in die worden aangeleverd, misschien de brede zijkant een stukje afzagen zodat er 10 passen en de bijenruimte klopt)

Jammer dat je zo ver weg woont, ik imker slechts 2 jaar maar had je graag geholpen met alle hoe en wat en waarom en waneer dingetjes :)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vraagje materiaal

Bericht door semar » ma 16 mar 2015, 14:43

of je maak/koop er zo entje.
Bijlagen
IMG_0372 (Kopie).JPG
er zijn kasten te koop met een glazen wand

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten