6-ramers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Primus » za 04 apr 2015, 18:12

A.A. Staals schreef:
Tim123 schreef:Beste allemaal,

In hoe verre is het mogelijk om te imkeren met 6-ramers. Ik zou graag zoveel mogelijk imkeren met 6-ramers, maar is het mogelijk om alleen te imkeren met 6-ramers?
Alle meningen en reacties zijn welkom! Leuke foto's zijn natuurlijk ook welkom.
IMG_4486.JPG
Dit op 2 juni, wat nu?

ad staals
Ha,ha, zet de zwermkiepsen maar klaar :dance:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door A.A. Staals » za 04 apr 2015, 18:48

Primus schreef:
A.A. Staals schreef:
Tim123 schreef:Beste allemaal,

In hoe verre is het mogelijk om te imkeren met 6-ramers. Ik zou graag zoveel mogelijk imkeren met 6-ramers, maar is het mogelijk om alleen te imkeren met 6-ramers?
Alle meningen en reacties zijn welkom! Leuke foto's zijn natuurlijk ook welkom.
IMG_4486.JPG
Dit op 2 juni, wat nu?

ad staals
Ha,ha, zet de zwermkiepsen maar klaar :dance:
Denk van niet. :naughty:
ad staals

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » za 04 apr 2015, 20:02

Bedankt voor alle reacties tot dusver. Uiteraard geloof ik jullie, maar hoe doen deze imkers dat? http://georgiabees.blogspot.nl/2010/04/ ... oaded.html

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door imker Marinus » za 04 apr 2015, 20:27

Tim123 schreef:Bedankt voor alle reacties tot dusver. Uiteraard geloof ik jullie, maar hoe doen deze imkers dat? http://georgiabees.blogspot.nl/2010/04/ ... oaded.html

Ik zou zeggen: 'Google eens op de term "nucs", dan begrijp je het misschien wel'. Hoe oud ben je Tim? Je mag ook zelf proberen een antwoord te zoeken op je vragen. Daar leer je meer van dan alle vragen bij een ander neerleggen. Maar goed, ook dat moet je leren :) .

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door ndj » zo 05 apr 2015, 00:10

Tim, wat jij doet is in al je enthousiasme energie verspillen. Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar ik denk, dat je meer opschiet door een bijenvader te zoeken. ( mentor)
Loop daar ze veel mogelijk mee. Je leert dan eerst de bijen kennen en hun gewoontes.

Als je na twee jaar alles nog leuk vind, ben je al aardig leerling imker. Ondertussen kan je sparen voor een kast.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Samuel Murray » zo 05 apr 2015, 10:11

imker Marinus schreef:
Tim123 schreef:Hoe doen deze imkers dat? http://georgiabees.blogspot.nl/2010/04/ ... oaded.html
Ik zou zeggen: 'Google eens op de term "nucs", dan begrijp je het misschien wel'.
Een "nuc" is een nucleus hive, i.e. een kernvolk in het Nederlands. Het is 'n een volkje dat nog moet groeien en dan in een groter kast moet overgeplaatst worden. De nucs op de foto zijn kernvolken die aan andere imkers verkopen worden, wien de ramen dan een week of een maand later in een groter kast overhangen.
Hans van der Post. schreef:Een open bodem = de varroa plank er uit.
Mee eens.
Tim123 schreef:Het was een bericht van Bart van Coo:
http://www.imkerforum.nl/phpBB/viewtopi ... f03689b30f.
Klopt, hij schreef: Ooit stond er een artikel in het toenmalige blad Bijen van een Amerikaanse imker die zijn kasten open bodems gaf en eronder een bak met olie plaatste. ... Zelf imker ik de laatste twee jaar met veel genoegen met open bodems. Ik heb nooit de schuifladen erin...

Dus, er is wel varroagaas, maar onder de varroagaas is het gewoon oop. Er is geen schuifladen/plank (de schuifladen is eruit) onder de gaas.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op zo 05 apr 2015, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Samuel Murray » zo 05 apr 2015, 11:05

Tim123 schreef:Beste allemaal,
Is het mogelijk om alleen te imkeren met 6-ramers? Hoeveel honing/broedkamers, is het beste om op elkaar te zetten?
Er zijn verschillende methoden om te bepalen hoe groot de ideale broedkamer moet zijn, maar één methode is om het te berekenen aan de hand van de aantal cellen die een moer kunt leggen:

Een goede moer legt 2000 eitjes per dag (het wisselt volgens ras -- gele wat meer, zwarte bij wat minder). Een werksterbij zit 21 dagen in een cel. Dus, voordat er ruimte vrij komt, moet de moer ruimte van 2000 x 21 = 42 000 cellen hebben om in te kunnen leggen. Zij *hoeft* niet 2000 eitjes per dag te leggen... als er geen ruimte vrij is, legt ze gewoon niets meer op dat dag. Maar als er te weinig ruimte is, begint de volk het te overwegen om te ga zwermen, dus, geef de mevrouw liefs niet te weinig ruimte. Maar, de moer belegt gemiddeld niet 100% van de raam maar 50-60% ervan (in de rest van de cellen komt pollen en nectar). Een ideale broedbak of broedbakcombinatie heeft dus ca. 60 000-75 000 cellen.

Één simplex broedraam geef je 5000 cellen. Je heb dus minimaal 12 nodig voor een broednest.
Heb je ook nog kasten nodig met meer ramen?
Het is beter dat al je kastdelen hetzelfde grootte zijn (qua aantal ramen in de bak).
Dan nog een vraag. Wat zijn goede alternatieven voor varroagaas? Waarvan gebruiken jullie het gaas?
Ik neem aan dat je dit vraag vraagt omdat varroagaas prijsig is en je het bijna alleen bij een imkershop kunt kopen. Hoor es, de gaas is een goede investering opdat je dan op de bodemplank kunt zien hoe het met je volk gaat.

Nou, je hoef geen gaas te gebruiken als je niet wilt. Je kunt een soliede bodem gebruiken, of je kunt de kast gewoon op de tafel neerzetten (zonder bodem). Alleen als je de kast naar een andere plaats verplaatsen (met auto), moet je een gaasbodem gebruiken, anders word de kast te warm (want de vlieggat is dicht) en ga de bijen dood of ze verlaten de kast massaal bij aankomst.
Ik las ook dat er mensen zijn die imkeren met een open bodem en soms er dan een bak olie onderzetten, zodat de varroa die er uit valt dat dood gaat.
Als er een bak olie onder in de kast staat, kan je zeker weten dat er wel een varroagaas tussen de bijen en die olie zit, anders komen de bijen erin terecht. Als de bak geen olie maar suikerwater bevat, dan is er géén varroabodem tussen de bijen en de bak, want de bijen kunnen anders niet bij de suiker uitkomen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door semar » zo 05 apr 2015, 11:57

Tim ga nooit uit van buitenlandse situaties,
vaak gaat de vlieger niet op in een ander micro-klimaat binnen nederland al,
laat staan onder een geheel ander klimaat.

de website verwijst naar amerika waar men een landklimaat heeft, wij hier een kustklimaat wij hebben koelere zomers en mildere winters.
in de us hangt het er ook vanaf waar je je bijen hebt , men had vroeger in de noordelijke staaten de methode om de volken eind van het seizoen te doden.
In in het voorjaar ging men kale volken uit het zuiden "importeren' dat was goedkoper dan ze overwinteren.

Voor dit soort dingen is het gewoon handig een bijenvader (bienefater) te hebben, die je kan uitleggen dat het niet/wel opgaat en waarom dan wel/niet.
Ik ben ook als een 15 jarig knuletje begongen,
als je jonge beginger was, was je overal bij colega's welkom.
leerde je veel bij de verenigings reizen etc.
Ik denk dat dat niet is verandert!

wat je zo over een prakties inzicht leert is moeilijk ergens anders te halen.

sukses en vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » zo 05 apr 2015, 20:18

Bedankt voor alle reacties. Ik ben inderdaad nog jong (16). Eten bijen het materiaal Styrodur op? Het is harder dan tempex.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door FerryB » zo 05 apr 2015, 21:06

Tim123 schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik ben inderdaad nog jong (16). Eten bijen het materiaal Styrodur op? Het is harder dan tempex.
Als je het schildert niet maar mag dan geen waterdragende verf zijn anders gaan ze er nog aan knagen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten