6-ramers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » di 07 apr 2015, 16:42

De imkers in de buurt hebben bijna allemaal net als veel imkers spaarkasten. Ik wil mijn kasten ook spaarkastformaat maken, aangezien me dat het makkelijkste lijkt. Nu zal ik niet snel iets uitwisselen, maar het kan altijd wel eens van pas komen zoals bij het aanschaffen van een volk.

Het imkeren is inderdaad hetzelfde, maar voor het ademen zijn het natuurlijk fijne kasten.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door ndj » di 07 apr 2015, 18:02

Tim, hoe is je timmervaardigheid? Het maken van een kast komt nogal precies.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » di 07 apr 2015, 18:09

Dan lukt wel. Timmeren kan ik wel precies.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door San Peter » di 07 apr 2015, 19:08

buzzer schreef:
San Peter schreef:
Ervaring met Riet heb ik niet. Ik heb me ooit eens opgegeven voor een cursus Riet dekken, maar die ging niet door..... Ik dwaal af.....

gr

Peter
Riet had hoofdpijn??? :whistle: :roll:
Ja, ze was ziek... :neutral:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door buzzer » di 07 apr 2015, 19:27

:naughty: :naughty: :naughty: :naughty: Dan moet je Riet inderdaad met rust laten..... :lol:
Alle begin is (bij) zonder honing.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door San Peter » di 07 apr 2015, 19:52

Ik kwam Riet pas geleden nog tegen. Ze zei dat ze de cursus niet meer geeft omdat er te veel cursisten waren........

Gelijk heeft ze.....

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door petro » wo 08 apr 2015, 08:17

Nou,nou,nou... :D :D :lol:
Petro
buzzer schreef:
San Peter schreef:
Ervaring met Riet heb ik niet. Ik heb me ooit eens opgegeven voor een cursus Riet dekken, maar die ging niet door..... Ik dwaal af.....

gr

Peter
Riet had hoofdpijn??? :whistle: :roll:

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Samuel Murray » wo 08 apr 2015, 12:15

Tim123 schreef:Dan lukt wel. Timmeren kan ik wel precies.
Nou, dan heb je hier drie spaarkast-tekeningen:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _Spaarkast
De binnenmaten zijn het belangrijkst.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » vr 10 apr 2015, 06:50

Bedankt voor de tekeningen. Die had ik inderdaad ook gevonden op het internet. Zal goed op de binnenmaten letten. Bedankt ook voor uw berekening met het aantal bijen en de daarbijbehorende broedruimte. Zo kan ik zelf ook makkelijk verder rekenen.

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door jochenb » ma 13 apr 2015, 13:25

Amai een uitgebreidde topic hier.

Ik ben zelf ook nog maar een jaar bezig en inderdaad ik worstelde ook met dergelijke vragen.
Varroa bestrijden, al dan niet vocht in de kast en het naar buiten brengen, verluchting contra warmtehuishouding.
En iedereen zit met andere kasten, sommige vinden dit goed, andere dat.
Al dan niet dubbelwandige kasten enzo, wat is het, waarvoor, ... .

Ik heb rekening gehouden met warmte en naar al de rest nog niet gekeken, dus een dubbelwandige kast.
Wat stelt dit voor, je bouwt 4 rechthoekige kaders van bvb 48mm breed houten planken op 24 dikte.
Die kaders schiet je dan aan elkaar zodat je een soort bak krijgt maarja, er zitten dan nog gaten in.
Dan binnen en buitenkant een triplex plaatje aan van 3 mm en het was gemaakt met overal van de rand 0.7mm weg te blijven
omdat de bijtjes het anders toebouwen. Nu dit was ik natuurlijk.

Mijn tip hierin is, blijf basic.
Ga eens naar een imkersbond in de buurt en kijk eens waarmee zij werken, vaak werk je best met iets gelijkaardig
iedereen heeft wel een of andere aanpassing, maar dat is puur uit eigen ondervinding.
Als je met hen eens bespreekt ben je er vaak uit, ik werk met simplex maten, maar andere moeten ook niet onderdoen..



En kan je werken met 6ramers.
Als je kennis hebt mag ik zeggen, ja dit gaat. Is het enkel voor bijen en geen honing zal dit wel lukken.
Maar waarom de kennis, wel voor het feit dat bijen zwermen, de buren vinden het dan vast zo fijn niet om een hele
zwerm te zien passeren, je zal vaak overige of het teveel aan bijen uit uw kast moeten halen, je kan rap heel veel kasten
hebben op die manier. Maar als je dan weer de winter wil doorkomen zullen ze niet zo groot overwinteren, en misschien te
koud hebben waardoor je na de winter geen bij meer overhebt. En een gestorven volk doet heel veel pijn als je al die dode
bijen ziet liggen op de plank, of zelfs als er helemaal geen bijen meer in zitten.

Je kan 6ramers wel op elkaar zetten dan heb je toch een 22 ramen nodig dus dit zijn zeker 4 broedbakken op elkaar + 1 tot 3
honingbakken, dan kom je aan 7 bakken met een hoogte van 26 cm +-, dan kom je aan een onstabiele constructie van 2 meter
hoogte waar je dan voor maandelijkse controle voor doppen tegen het zwermen toch een 4-tal bakken zou moeten controleren,
waar de warmtehuishouding niet echt goed kan verlopen, waar bijen 2 meter hoog moeten klimmen.
Kortom voor je bijtjes geen al te grote moeite en miserie aan te doen is een zelfbouw 10 ramertje ook al goed, 2 bakjes op elkaar
en 1tje als honingzolder. 6ramers zijn goed om volken wat te laten groeien in het begin.


Varroa gaas: ja zoiezo, de varroa mijt is een van de grote boosdoeners, hem behandeleen is nodig zoiezo, olie daaronder, klinkt
goed maar zelf doe ik het niet. er vallen heus niet zoveel varroas zomaar van de bijen jammer genoeg. Ze hangen er goed aan of zitten
gezellig in het broed. Varroa's wegvangen met darrenraam is een betere optie dan olie voor de varroa's die nog zouden leven op de plank.
LET OP: dit is niet genoeg, op het einde van het seizoen moet er zoiezo nog eens behandeld worden en in de winter best ook.

Het staat misschien allemaal beetje door elkaar in mijn commentaar, maar dit is zowat beetje mijn denkwijze.
Bijenhouden is een beetje een investering die je later van tijd op een 0 operatie brengt van eurootjes als je je volken
door de winter krijgt keer op keer.

Hopelijk had je hier wat aan, lees wat rond over de basis van bijen houden, hoe ze werken, wat je moet controleren,
hoe je efficient kan tewerk gaan. Een bijenkast kan heel veel wegen, dus beetje praktisch te werk gaan
is wel heel handig hoor ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten