6-ramers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » zo 05 apr 2015, 21:26

Is het niet slecht om het van de binnenzijde te verven?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Samuel Murray » zo 05 apr 2015, 22:06

Tim123 schreef:Is het niet slecht om het van de binnenzijde te verven?
Er zijn een aantal zaken waarover imkers het niet met elkaar eens zijn en eindeloos kunnen discussiëren. Of het slecht zijn om de binnenkanten te beschilderen of niet, is één.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » ma 06 apr 2015, 12:20

Beste Allemaal,

Doordat vele mensen andere meningen hebben, is het lastig om daadwerkelijk knopen door te hakken, omdat er steeds weer andere dingen je worden aangeraden.

Ik kan voor een mentor zorgen. Dat is dus niet het probleem.

Met name zit ik nog te denken over de kasten. Aangezien ik deze graag zelf wil bouwen, ben ik me aan het verdiepen in de materialen (welke kunnen tegen het weer, welke zijn goed voor de bijen, krijg ik hiermee vochtproblemen, eten de bijen het niet op, enz.).

Ik lees op het forum regelmatig mensen die hun eigen kasten hebben gemaakt. Zouden deze mensen een foto willen plaatsen, hun mening over de kast en het gebruikte materiaal willen plaatsen? Heeft er iemand van jullie ervaring met riet?

Met hartelijke groet,
Tim.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door San Peter » ma 06 apr 2015, 12:39

Zelf de kasten bouwen is leuk. Ik gebruik daarvoor 18 mm multiplex en dat zet ik dan in de verf. Je moet het wel goed blijven onderhouden. Ik heb meer kastdelen dan volken. Dus verwissel ik jaarlijks onderdelen voor onderhoud.

Ervaring met Riet heb ik niet. Ik heb me ooit eens opgegeven voor een cursus Riet dekken, maar die ging niet door..... Ik dwaal af.....

gr

Peter

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Samuel Murray » ma 06 apr 2015, 13:59

Tim123 schreef:Doordat vele mensen andere meningen hebben, is het lastig om daadwerkelijk knopen door te hakken, omdat er steeds weer andere dingen je worden aangeraden.
Op dit moment weten wij dat jij wil imkeren (niet voor de honing maar voor de lol) en dat je het goedkoop wil. Zo ja, dan raad ik de Japanse warré-type kast aan, want simpler en goedkoper kan het bijna niet.
Heeft er iemand van jullie ervaring met riet?
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... et#p172869
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... hilit=riet
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... hilit=riet
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... q5ZTtNfonM

Maar riet is duur, en met riet werken is maatwerk.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Teake de Jong » ma 06 apr 2015, 14:17

Hoi Tim,

Ik heb mijn kasten gemaakt van Red Cedar, een houtsoort met een laag soortelijk gewicht die goed bestand is tegen weersinvloeden, maar let op...., niet goedkoop!
De zelfgemaakte Red Cedar kasten heb ik geheel dubbelwandig gemaakt, maar dat maakt de kasten natuurlijk weer iets zwaarder en iets duurder.
Iemand heeft 't al eerder genoemd; probeer het met Douglas Pine, dit is ook een redelijk lichtgewicht houtsoort die wat kleur wel iets weg heeft van Red Cedar, is in mooie brede planken te koop en niet al te duur.
Deze houtsoort wel behandelen aan de buitenkant (schilderen of regelmatig in de gekookte lijnolie zetten als je de houtkleur mooi vindt)
Inderdaad 100 imkers......., minstens 50 verschillende meningen, maar dat maakt het net zo mooi en het klinkt gek, maar daar kan je vaak het meeste van leren.
Luister maar goed naar jouw mentor en dan komt er vanzelf een tijd dat hij van jou kan leren :idea: .
Succes met al je te maken keuze's en met de bouw, nu gewoon beginnen want de mooie tijd voor de bijen is al begonnen!

Teake (die pas sinds vorig jaar imker is)
Bijlagen
2015-01-29 10.10.56.jpg
Geloof niet alles wat je denkt.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » ma 06 apr 2015, 17:38

Bedankt voor de foto's en filmpjes en links. Allemaal heel erg interessant.

Riet zal inderdaad duur zijn, maar toevallig heb ik zelf veel riet en kan ik er makkelijk aan komen. Maatwerk is ook niet het probleem. Ik had ook gezocht op filmpjes voor het maken van bijenkasten, maar waarschijnlijk het verkeerde engelse woord gebruikt.

De Japanse Warre Hive ziet er ook erg mooi en ook erg simpel uit. Het klopt dat ik voor de lol wil imkeren en niet als voornaamste doel het oogsten van honing heb. Als ik 1 potje honing kan oogsten, voor het proeven, ben ik al blij. Ik ga me in deze kast eens verdiepen.

Van de vele meningen zal je inderdaad veel kunnen leren, al maakt het het op het begin niet makkelijker. Bedankt voor de houtsoorten tips. De kast ziet er mooi uit. Ik denk dat ik mijn kasten zal behandelen met gekookte lijnolie, aangezien ik de houtskleur inderdaad mooi vind.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door buzzer » ma 06 apr 2015, 18:29

San Peter schreef:
Ervaring met Riet heb ik niet. Ik heb me ooit eens opgegeven voor een cursus Riet dekken, maar die ging niet door..... Ik dwaal af.....

gr

Peter
Riet had hoofdpijn??? :whistle: :roll:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » di 07 apr 2015, 07:00

Heeft iemand ervaring met onderstaande kasten?
Afbeelding

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Stephan » di 07 apr 2015, 10:17

Dit is waarschijnlijk gewoon een spaarkast, maar dan met riet ingevlochten zijwanden.
Het imkeren ermee is denk ik hetzelfde als een regulieren kast.

Wel zal deze kast beter "ademen" als een volledig houten kast.

Maar wil je de kosten drukken...dan kan je beter gewoon een spaarkast zelf maken.
TIP* Omdat je aangaf dat een mentor vinden geen probleem was**
Zou ik persoonlijk eerst een rondkijken..waarmee de Imkers in de omgeving imkeren.
Zodat je dadelijk bij de aanschaf van een volk niet staat te kijken, met verschillende raam types.

vriendelijke groet
Stephan
Bijlagen
romp.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten