6-ramers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

6-ramers

Bericht door Tim123 » za 04 apr 2015, 14:47

Beste allemaal,

In hoe verre is het mogelijk om te imkeren met 6-ramers. Ik zou graag zoveel mogelijk imkeren met 6-ramers, maar is het mogelijk om alleen te imkeren met 6-ramers? Hoeveel honing/broedkamers, is het beste om op elkaar te zetten? Heb je ook nog kasten nodig met meer ramen?

Dan nog een vraag. Wat zijn goede alternatieven voor varroagaas? Waarvan gebruiken jullie het gaas? Ik las ook dat er mensen zijn die imkeren met een open bodem en soms er dan een bak olie onderzetten, zodat de varroa die er uit valt dat dood gaat. Wat doen jullie?

Alle meningen en reacties zijn welkom! Leuke foto's zijn natuurlijk ook welkom.

Met hartelijke groet, Tim.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Hans van der Post. » za 04 apr 2015, 15:01

Tim heb je al bijen? :D

Een open bodem = de varroa plank er uit.
Er zit wel degelijk gaas in de bodem!
Een bak olie ???? dan vallen/waaien er regelmatig bijen in. :?

Je kunt in elke holle ruimte bijenhouden dus ook in zesramers.

Probeer het uit! Jij moet bijenhouden niet het forumlid die een antwoordt op jou vraag geeft en niet jou omstandigheden kent. :be9:
!Hans.

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » za 04 apr 2015, 15:07

Beste Hans van der Post,

Ik heb nog geen bijen, dat idee van de open bodem leek me ook raar, maar las op dit forum hierover. Het was een bericht van Bart van Coo. Zie het voorlaatste bericht op de eerste pagina: http://www.imkerforum.nl/phpBB/viewtopi ... f03689b30f.

Ik begrijp dat je in veel kunt bijenhouden, maar het gaat me er ook om of het handig is in een 6-ramer ook voor het volk.

Bedankt voor uw reactie.

Met hartekijke groet, Tim.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door San Peter » za 04 apr 2015, 15:19

Beste Tim,

Ik heb het idee dat je niet weet wat je wilt gezien je vele onderwerpen op dit forum. Of je weet heel goed wat je wilt, maar mag het niets kosten. Misschien moet je eens een knoop gaan doorhakken. Of je gaat bijenhouden en doet het gelijk goed, of je gaat de natuur in op zoek naar wilde bijen.

Volgens mij ben je vreselijk enthousiast, maar op deze manier schiet het geen meter op.

gr

Peter

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Tim123 » za 04 apr 2015, 15:27

Beste Peter,

Ik ben inderdaad erg enthousiast. Het klopt dat ik knopen moet gaan doorhakken, zodat ik eindelijk opschiet. Ik ben nog even benieuwd, wat ik op dit onderwerp als reactie krijg en dan wil ik eigenlijk beginnen met bouwen.

Als u nog antwoorden heeft op de vragen, dan hoor ik het graag.

Groet, Tim.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door San Peter » za 04 apr 2015, 15:41

Hallo,

Een 6-ramer is leuk, maar je moet er rekening mee houden dat als het volk gaat groeien, en dat kan best snel gaan, de 6-ramer al snel te klein is. Het beste advies wat ik je kan geven is een opknapper op marktplaatsje zoeken. Of zelf een kast te maken. En een cursus te gaan volgen. Is alles te kostbaar voor je, dan moet je gewoon een imker bij jouw in de buurt opzoeken en vragen of je een seizoen mee mag kijken.

gr

Peter

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Imkerij Witharen » za 04 apr 2015, 15:55

Beste Tim,

Zoals door velen al is aangegeven, bijenhouden kan in vele modellen kasten of korven etc.
Als je begint, is een zesramer prima.
Stel je begint in mei/juni met 2 zesramers.
Deze zitten dan bv bij op zes ramen.
Als het een beetje volk is, passen ze er over een mand écht niet meer in.
Er moeten dan extra bakken bij onder of er bij op.
Een groot volk groeit tot 20 á 30 broedramen en soms ook nog met meerdere honingkamers er op.
Dat zijn veel bijen (!) en gaan nooit in die zesramer passen.

Goed advies:
Ga eens bij enkele imkers in de buurt vragen/kijken.
Je kunt verschillende modellen kast kopen/maken (zelf maak ik ze meestal zelf)
Jij bepaald dan ook de prijs. Ken ook imkers die van sloophout kasten maken. Die ze al meer dan 30jaar gebruiken.
Het kan dus duur en minder duur..

Succes, ik zou gewoon beginnen! (met een mentor of beginnerscursus)

Jannes

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Els Kleijnendorst » za 04 apr 2015, 16:24

Beste Tim,

geweldig dat je enthousiast bent om bijen te gaan houden. Kan het je aanraden, het is een geweldige hobby.
Alhoewel . . . . . imkeren is ook een vak. Er komt veel meer bij kijken dan een bijenvolk in een of ander onderkomen te stoppen. Dat kan iedereen, maar daarna zal je al heel snel merken dat er veel meer bij komt kijken: je bijen zullen gaan zwermen, of in een drachtloze periode misschien extra voer nodig hebben, je hebt niet veel gereedschap nodig maar toch wel wat, je kan je bijen zelf raten laten bouwen of ze helpen door kunstraat aan te bieden maar hoe zet je dat in een raam, en dan moet je nog op de hoogte zijn van de dracht, allerlei andere externe omstandigheden die voor je bijen van belang zijn, enz. enz. En bij dit alles horen ook nog eens de nodige woorden die imkers gebruiken. Kortom; heel veel waar je tegenaan loopt in je eerste imkerjaren. (en nog vele jaren daarna)

Mijn advies is: ga een cursus volgen of zoek een mentor!!!! Koop ook een goed imkerboek, daarin wordt ook het bijenhouden uitgelegd. Het forum is een geweldige plek om informatie over bijen te weten te komen en/of te delen met andere imkers. Maar een cursus is echt het allerbeste. Nu ben je als een "ongeleid projectiel" bezig (sorry hoor, maar zo komt het op mij over), je vraagt het nodige, overigens vaak dingen die je heel eenvoudig met even zoeken op het forum kunt vinden, maar heb het idee dat je vaak zelf geen enkel idee hebt je het over hebt als je een vraag steld.

Overigens hoeft een kast bijna geen geld te kosten, zelf heb ik ooit een 6-ramer van pallethout gemaakt, gewoon met spijkers in elkaar getimmerd, een varroabodem was toen nog niet nodig, het dak was beschermd met een vuilniszak (ieder jaar even een nieuwe erop aanbrengen), 't ding was niet kapot te krijgen (was ook loodzwaar) en is nu, na 30 jaar nog in gebruik, welliswaar niet als bijenkast maar half ingegraven als winterverblijf voor stekelvarkentjes. (6-ramers zijn overigens ondingen, veel te klein).

Dus Tim, koop een goed imkerboek en probeer een mentor of cursus te vinden. En natuurlijk willen wij je hier op het forum ook helpen.

Met vriendelijke groet,
Els

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door Stephan » za 04 apr 2015, 17:02

Hoi Tim,

Zoals vele hierboven al aangaven, zou ik ook niet beginnen met een 6raams kastje.
Dit kastje zit zo vol....en een te volle kast kan een volk doen zwermen.
Niet iets waar je als beginnend imker of hobbist op zit te wachten.

*Die bak olie eronder waar je het over had word in amerika wel gebruikt onder het varroagaas om de Varroa en de small hive beetle op te vangen*
Denk dat we dit in de Benelux nog niet nodig hebben.

Ik zie dat je uit Z-Limburg komt dus misschien is deze advertentie iets voor jou.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Ik denk dat het een 10raams of misschien 8raams kast is met dubbele romp....Panningen Limburg en het Tel. nummer staat er ook bij.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Vriendelijke groet
Stephan

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 6-ramers

Bericht door A.A. Staals » za 04 apr 2015, 17:45

Tim123 schreef:Beste allemaal,

In hoe verre is het mogelijk om te imkeren met 6-ramers. Ik zou graag zoveel mogelijk imkeren met 6-ramers, maar is het mogelijk om alleen te imkeren met 6-ramers?
Alle meningen en reacties zijn welkom! Leuke foto's zijn natuurlijk ook welkom.
IMG_4486.JPG
Dit op 2 juni, wat nu?

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten