Oude kast vervangen door nieuwe

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Oude kast vervangen door nieuwe

Bericht door Marcje » wo 08 apr 2015, 21:33

Hoi Imkervrienden ,

Ik heb twee oude bijenkasten die ik graag zou vervangen door nieuwe, alsook de ramen zou ik graag vernieuwen omdat deze onderling verschillend zijn van afmetingen ( de vorige eigenaar nam het niet zo nauw met de afmetingen

De oude kasten zijn zelfgemaakte kasten, en zou willen overstappen naar simplex kasten ( de afmetingen zijn bijna dezelfde )

Deze bestaan uit een broedkamer KAST A met daar bovenop een haf hoogsel KAST B die ik er na de winter heb opgezet omdat er te weinig voer aanwezig was ...
Naamloos.jpg
Hoe ga ik het beste te werk om naar twee nieuwe kamers over te schakelen met zoveel mogelijk nieuwe ramen in

Optie 1

Alle oude ramen naar de nieuwe kasten overplaatsen, met afwisselend nieuwe niet opgewerkte ramen tussen
Ik blijf dan wel met het halve hoogsels over waar eventueel broed kan inzitten ?? ( dit voorlopig volledig bovenaan laten staan op een koninginnenrooster )


Optie 2

Een nieuwe broedkamer met nieuwe niet opgewerkte ramen bovenop de oude kast plaatsen , en dit zo laten tot de bijen deze hebben opgewerkt
Daarna de onderste bakken A en B vervangen door nieuwe....

Of hoe zouden jullie dit aanpakken

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Oude kast vervangen door nieuwe

Bericht door JackC » wo 08 apr 2015, 23:35

Ik zou altijd voor optie b gaan, nieuwe bak er op en wachten tot de bijen die in gebruik nemen, bak b zou ik al wegnemen. tenzij daar inderdaad het broed zit. Maar je geeft aan dat het volk onder zit dus dan is het onwaarschijnlijk dat al in beide bakken broed zit.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Oude kast vervangen door nieuwe

Bericht door Marcje » do 09 apr 2015, 21:50

Hoi Jack,

De tweede optie had ook mijn voorkeur en als beginner kon ik daarmee ook het minste verkeerd doen dacht ik

Bedankt hé, en bij deze heb ik dit ook uitgevoerd

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten