beginner: koningin gekregen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tom82
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 10:49
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Contacteer:

beginner: koningin gekregen

Bericht door tom82 » wo 29 apr 2015, 10:54

Goededag allemaal,

ik heb een ontzettende beginnersvraag, maar ik lijk het antwoord niet te vinden...

Ik volg momenteel een beginnerscursus, en bij het slagen voor het examen krijg ik een koningin (begin juli). Dus geen volk op raampjes, enkel een koningin.
Maar, kan ik hiermee mijn volk starten? Ik veronderstel dat het een bevruchtte koningin is...

Alvast bedankt voor juli hulp!

Tom

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Hein5689 » wo 29 apr 2015, 11:07

Alleen een koningin gaat niet voldoende zijn, je moet er echt een paar ramen werksters bij hebben anders gaat het geheid mis. Maar ik neem aan dat ze je op de cursus wel voldoende zullen begeleiden, een kast heb je uiteindelijk toch ook wel nodig.

Heel veel plezier en succes met je cursus!!

tom82
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 10:49
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door tom82 » wo 29 apr 2015, 11:09

we krijgen er dus echt geen bijen bij... Door de massale verliezen kon dit niet. Een kast moeten we gewoon zelf kopen...

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Primus » wo 29 apr 2015, 11:14

tom82 schreef:we krijgen er dus echt geen bijen bij... Door de massale verliezen kon dit niet. Een kast moeten we gewoon zelf kopen...
Waarom vraag je niet aan een imker uit je buurt om een paar raampjes bijen te krijgen, dan heb je een starter. Dan kun je uw koningin best gebruiken. maar.... haal pas je bijen als je de koningin hebt en best vraag je wat hulp van een ervaren imker.

MVG CP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Samuel Murray » wo 29 apr 2015, 12:32

tom82 schreef:Ik volg momenteel een beginnerscursus, en bij het slagen voor het examen krijg ik een koningin (begin juli). Dus geen volk op raampjes, enkel een koningin. Maar, kan ik hiermee mijn volk starten? Ik veronderstel dat het een bevruchtte koningin is... we krijgen er dus echt geen bijen bij... Door de massale verliezen kon dit niet. Een kast moeten we gewoon zelf kopen...
Dan moet het echt een goede moer zijn om de prijs waard te zijn.

Ik zou zeggen: Koop nu met een tweetal ander cursisten een kleine 9-raams volk en laat ie gewoon groeien. In de cursus zullen jullie leren hoe om een broedaflegger te maken. Wanneer jullie je moeren hebben, splits de volk in drie "afleggers" (of vier, met de ouwe moer in de vierde) die jullie 2 á 3 km verderop zetten. Wacht een dag of drie dat de bijen erachterkomen dat ze moerloos zijn (en breek doppen indien nodig), en introduceer dan de prijsmoeren met een moerkluisje met fondant. Klopt dat?

Bij wie is jullie cursus?

Samuel

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Jelle Van den Berghe » wo 29 apr 2015, 16:15

Tom,

Je volgt toevallig de cursus in Zutendaal?
Waar woon je?
Als je in de buurt woont dan krijg je van mij wel een paar raampjes met werksters.
Daar kan je de nieuwe koningin dan gewoon bijzetten.

Ik vind het trouwens degoutant dat heel wat imkers tegenwoordig zo moeilijk doen over het weggeven van wat bijen aan beginners.
Er wordt steeds steen en been geklaagd in de verenigingen dat er te weinig jonge imkers zijn maar tegelijk durven ze wel 150 euro of meer voor een volk te vragen.
Als jonge imker moet je al rekenen op een investeringskost van minstens 300 euro aan materiaal. Daarbij zit dan nog geen slingermateriaal of wassmelter ed.

Ik ben zelf een kleine, jonge imker en ik geef met veel plezier een aantal ramen bijen weg aan collega beginners. Ik was zelf ook enorm blij met een gratis volkje (6-ramer) dat ik kreeg toen ik begon.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 apr 2015, 16:37

Perfect Jelle dit aanbod zo hoort het. :clap: :clap: :clap:
!Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 29 apr 2015, 20:15

Beste Jelle,

op een ander moment zou ik blij zijn dat jij een andere imker een paar ramen bijen aanbiedt. Op dit moment moet je daar zelf erg terughoudend mee zijn. Jouw woonplaats valt immers nog net binnen de schutskring vanwege de AVB-uitbraak in Dilsen. Ook al staan jouw bijen vlak buiten de schutsgrens, zou ik toch even wachten met aan andere imkers bijen aan te bieden.
Ook al omdat er de afgelopen jaren al een paar maal eerder een uitbraak in deze omgeving was.

Als Tom de cursus volgt in op het bijenstation in Zutendaal kan dat de reden zijn waarom je alleen een koningin aangeboden krijgt, die kan immers ook elders gekweekt zijn. Ook Zutendaal ligt niet ver van het AVB gebied.

Met vriendelijke groet, Els

tom82
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 10:49
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door tom82 » wo 29 apr 2015, 20:40

Waaawww Jelle, wat een geweldig aanbod! Ik volg inderdaad de cursus in Zutendaal en woon in Bilzen. Mag ik je eventueel een bericht sturen?

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: beginner: koningin gekregen

Bericht door Karin » wo 29 apr 2015, 20:49

Jelle Van den Berghe schreef: Ik vind het trouwens degoutant dat heel wat imkers tegenwoordig zo moeilijk doen over het weggeven van wat bijen aan beginners.
Er wordt steeds steen en been geklaagd in de verenigingen dat er te weinig jonge imkers zijn maar tegelijk durven ze wel 150 euro of meer voor een volk te vragen.
Als jonge imker moet je al rekenen op een investeringskost van minstens 300 euro aan materiaal. Daarbij zit dan nog geen slingermateriaal of wassmelter ed.
Ik heb zelf gisteren een kleine 600 euro :? achtergelaten bij de imkerwinkel en een beetje bij de Karwei ;) , en dan heb ik dus nog geen enkele bij. Wel krijg ik een broedaflegger (Buckfast) bij de cursus die ik volg. En ik wil zelf graag een extra Buckfastvolk, die ik spoedig huisvesten kan.

Tof aanbod van Jelle. Hopelijk kan ik in de toekomst ook wat mensen helpen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten