Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door insektenjack » vr 01 mei 2015, 17:07

Ik heb een volkje waar ik niet heel tevreden ben met de Koningin. Zij is wel aan de leg maar niet zo goed als ik het gewent ben van een 'normaal' volkje - maar omdat ik geen vergelijks-volkje heb en nog niet met de imkers in mijn regio in contact sta laat ik jullie even oordelen.

Heb ze begin april in een zesramer gekregen die vrij vol zat met bijen (alle ramen bedekt) en vier ramen gesloten broed + twee voerramen. Deze heb ik dan vrij snel overgeplaatst in een Segeberger met 11 ramen. En omdat ze nu alles behalve het darrenraampje hebben uitgebouwd, heb ik al een tweede BK eronder geplaatst. Ik weet dat dit nog vrij vroeg is, als ze nog kunnen bouwen in de eerste BK, maar als die eronder staat, kan eigenlijk niet veel fout gaan - alleen dat ik kromme raat krijg.

Dus hebben zij nu in de eerste BK 5 ramen broed met BRIAS, 2 voerramen, een darrenraampje, en drieramen die straks waarschijnlijk ook gebruikt worden voor broed.

Nu vraag ik mij wel af of het volkje goed in de groei zit en waneer en of ik het best de oude moer kan verwijderen en het volk een nieuwe moer kan laten opvoeden.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door insektenjack » za 02 mei 2015, 20:58

Of anders gevraagd zijn er rond de 23.05 al darren die een succesvolle bruidsvlucht mogelijk kunnen maken?

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door Femke1 » za 02 mei 2015, 21:35

Er zijn nu al volop darren, er zijn ook al zwermen. Je hoeft niet bang te zijn dat je moer niet wordt bevrucht.

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door Femke1 » za 02 mei 2015, 21:37

Het klinkt trouwens als een prima gezond volk. Waarom zou je de moer verwijderen? Het volk verwijderd zelf zijn moer als de bijen er ontevreden over zijn.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door gijs.v » zo 03 mei 2015, 10:23

Gisteren bij de inspectie constateerde ik dat mijn overgebleven volk van de twee zeer klein is geworden. Ik kon geen broed vinden, dus ik dacht dat de moer dood was. Nadat ik nog wat beter gekeken had vond ik haar toch. Wat is hier aan de hand? Waarom legt de moer niet? De bijen halen veel stuifmeel en vliegen af en aan (met zo weinig als ze zijn).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door insektenjack » zo 03 mei 2015, 13:35

@ Femke1

Bedankt voor de antwoord. Als het wel goed in de groei zit zal ik niets doen en hun gewoon nog tijd geven.

@ Gijs.V

Ik ben wel nog een Jong-imker maar er zijn vele reden voor een klein volk/niet legende Koningin.

Heb je de koningin gemerkt of zal het kunnen zijn dat je een zwerm had zonder het te merken?
Als het de oude koning is, kunnen er veel redenen zijn:
Hoelang is ze al niet meer aan de leg, of welke soort broed zie je wel, welke niet? Hoe is de verdeling van plaats, voer, stuifmeel etc. Heeft de Koningin wel de mogelijkheid om te leggen? Hoe oud is de Koningin, hoeveel heeft ze de laatste jaren gelegd. Zijn er verschijnsel van zieken (Varroa etc). Zijn bereiden de bijen zich voor op zwermen? Hoe is de voedselaanbod bij jouw in de buurt?

Misschien help dit jouw al een beetje hoewel het alleen maar vragen zijn.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vanaf waneer oude Koningin eruit?

Bericht door gijs.v » zo 03 mei 2015, 23:08

Bedankt voor je reactie, ik heb ze wat kleiner behuisd en afwachten dan maar. Laten we hopen dat hare majesteit aan de leg raakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten