volkje overzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

volkje overzetten

Bericht door jonker » zo 10 mei 2015, 14:34

image.jpg
3 Golzkasten en 3 afleggerkasten om en om
image.jpg
3 Golzkasten en 3 afleggerkasten om en om
Beste imkers
Ik heb 3 Golzkasten gebouwd en in gebruik 2x23 ramen en 3 afleggerkasten 13 ramen in warmbouw. zie foto.
In een afleggerkast heb ik een volkje dat eerst niet op gang kwam maar nu helemaal vol zit met veel broed, dat wil ik overzetten op een grote Golzkast waarin een volkje zit wt nog klein is en die ik voorlopig wel in een afleggerkast wil zetten.
Kasten staan 1,5 meter van elkaar en ik kan niet veel schuiven.zie foto
Vraag is hoe doe ik dat zonder veel stres voor de bijen? en dat ze de vliegopening vinden op de nieuwe plek?

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: volkje overzetten

Bericht door J.R. » zo 10 mei 2015, 20:57

Hallo jonker,

Kun je ze niet samen in 1 kast zetten en als het kleine volk echt gaat groeien die weer overzetten.
Je moet wel een bijen dichte afscheiding tussen beide volken plaatsen.
Bij het kleine volk de honingkamer dicht laten.

Jan R

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: volkje overzetten

Bericht door insektenjack » ma 11 mei 2015, 08:57

Ik heb een stal op 500 meter afstand en toen ik mijn bijen heb verplaatst heb ik alles gecombineerd wat ik wist.

- wachten op slecht weer (voor de volgende dag)
- kast iets laten schudden bij het transport
- de vliegspleet veranderen (in mijn geval een stuk denne die ik op de vliegplank en deels in de spleet heb gelegt)

Resultaat bijna geen vervliegers. De bijen hebben het dennentakje snel uit de spleet verwijdert en hebben zich opnieuw ingevlogen. En het verplaatsen ging zonder problemen.

Als je dat doet en sommige bijen vervliegen van sterk naar zwak en andersom komt het denk ik wel goed.

Ik moet wel nog erop wijzen dat ik deze methode een keer heb gebruikt en nog vrij nieuw in de imkerswereld ben - een jaar werken bij en met een oud-imker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 68 gasten