Wanneer aflegger maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ChrisD
Berichten:2
Lid geworden op:zo 10 mei 2015, 16:55
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Wanneer aflegger maken?

Bericht door ChrisD » zo 10 mei 2015, 17:02

Vorig jaar heb ik de cursus bijenhouden gevolgd en ben ik trotste bezitter van mijn eerste volk. Ze zijn prima de winter doorgekomen, in dec nog behandeld tegen mijten.

Twee weken geleden heb ik de tweede broeckaert erop gezet. Vandaag opnieuw gekeken en darrenbroed verwijderd dat de bijen tussen de raampjes van de twee broedkamers gemaakt hadden. Ik twijfelde of ik speeldopjes of darrenbroed op een aantal raampjes zag, en heb deze uit voorzorg ook weggehaald. Het kunstraat (10 raampjes) in de tweede bak is al bijna geheel uitgebouwd, het was een drukte van jewelste, en dat op t midden van de dag :-).
Vandaag ook de honingkamer geplaatst met moerrooster.
Vermoedelijk had ik dit alles wat eerder moeten doen, echter hopelijk 'komt het nog goed' omdat ik op kleigrond woon en er meer dan genoeg dracht lijkt te zijn (voor zover ik dit kan beoordelen).

Wat is nu wijsheid betreft afleggers maken? Ruimte is er nu nog genoeg...

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten:43
Lid geworden op:za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds:2014
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Wanneer aflegger maken?

Bericht door debijenboer » zo 10 mei 2015, 18:13

Chris,
waarschijnlijk hebben de dames nog wel genoeg te bouwen en te verzamelen. Dan zal de zwermneiging niet heel groot zijn. Ik houd nu goed in de gaten over er speeldopen worden genaakt. Daarnaast moet de kast natuurlijk wel aardig vol zitten voordat ze gaan zwermen. Maar ze gaan een keer zwermen en dat willen we natuurlijk voor zijn.

Ik weet niet of ze de honingkamer nog vol en verzegeld gaan krijgen voordat je een aflegger gaat/moet maken. Heb je nog blokken gebruikt zodat ze niet alle 10 de raampjes tegelijk hoeven uit te bouwen? (ik ga er even van uit dat het een 10 raams kast is).

Ik denk dat het anders ook mogelijk is om deze week nog een aflegger te maken. Het oude volk een nieuwe koningin te laten maken. Het nieuwe volk snel te laten groeien. Dan voor de lindebloei de HK's er weer op en daarna lindehoning te oogsten.

Groeten,
Geert
Geert (debijenboer)

ChrisD
Berichten:2
Lid geworden op:zo 10 mei 2015, 16:55
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Wanneer aflegger maken?

Bericht door ChrisD » zo 10 mei 2015, 18:44

Hoi Geert,
Dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad geen sluitramen gebruikt (en het is idd een tienramer).
Is het wijs om dan ramen met bijen, brias en moer en honing/stuifmeel over te hangen in een zesramer en op de 'oude kast' de honingkamer te laten staan?

Groetjes
Chris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten