wat met koninginnen doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » do 21 mei 2015, 17:03

hallo,

momenteel heb ik een volkje die een vijf-tal koninginnendoppen heeft, deze komen volgens mijn berekeningen uit op dinsdag 26 mei. ik ben deze dag niet thuis kan ik morgen bijvoorbeeld drie doppen verwijderen en één dopje zo laten en één dopje inkooien? of gaat de niet ingekooide K dan toch nog zwermen? Ik kan er ten vroegste 30mei terug mee bezig zijn en wil geen zwerm verliezen. maar zou toch graag een derde volk verkrijgen. de oude K zit in een andere kast. wat als ik per ongelijk een dop vergeet? gaan ze dan sws toch gaan zwermen? kan ik eventueel een oude korf in mijn tuin zetten en hopen dat de eventuele zwerm hier in gaat?

vriendelijke groeten,
Felix

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door cefas » do 21 mei 2015, 18:46

Moerrooster onder de onderste bak of strip moerrooster voor het vlieggat. Wel snel weer weghalen, want ook hier op het forum lees je heel veel over verstopping door zwermneiging en darren.
Je kunt misschien een imker uit de buurt vragen. Dat scheelt kunstgrepen.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door cefas » do 21 mei 2015, 18:47

Bovendien moet je moertje er ooit uit om bevrucht te worden....

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » do 21 mei 2015, 18:50

ja natuurlijk ik zou ze 30 mei in een nieuwe kast zetten met een hele portie jonge bijen.. als ik gewoon een moerrooster ga plaatsen heb ik dan niet het risico dat de K elkaar gaan bevechten en zo ook één zou verliezen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 mei 2015, 19:52

Wanneer je een moerrooster plaatst en er wil een zwerm afkomen zullen zij zich met geweld door het rooster jagen , en misschien de koningin beschadigen .
Wanneer je op zeker wil spelen zal je al eerder in moeten grijpen . De kans bestaat namelijk dat ( ik neem aan dat je op woensdag 13 mei een kunstzwerm gemaakt hebt )
op de 11 of 12 de dag al een koningin uitkomt en dat het volk de andere doppen afvreet . Ik zou voor de zekerheid Zaterdag een dop met wat bijen ( broedaflegger ) in een kastje doen om een koningin op reserve te hebben , en het volk op één dop zetten .
Let wel ..Er zit overal een risico aan . er is een kans dat er bij een dop de koningin niet uitkomt .

Jaap v P

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » do 21 mei 2015, 19:54

Ik heb een kunstzwerm gemaakt op 10mei, mijn opa vertelde me altijd dat een K na 16 dagen uitkwam dus normaal 26 mei? klopt dit niet? hoe komt het dat een K vroeger kan uitkomen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 mei 2015, 20:02

Reken even mee . Een koningin duurt inderdaad 16 dagen . Wanneer je een kunstzwerm maakt nemen zij ( meestal ) een larfje van een dag oud dus gaan daar drie dagen af . Dan is morgen de dertiende dag en doppen breken noodzakelijk met de kans dat zij een larfje van twee dagen genomen hebben en zij de resterende doppen afgevreten hebben .

PS ik bedoel natuurlijk Zaterdag .

Jaap v P

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » vr 22 mei 2015, 21:58

je had gelijk! gisteren waren er nog minstens 3 doppen aanwezig, deze middag wou ik alle doppen verwijderen en eventueel één dop apart zetten om een aflegger mee te maken. de bijen waren me voor geweest! heb drie aangevreten doppen gevonden en één dop was zelfs al volledig weg. heb ook een maagdelijke K rond zien lopen op de raten. hopelijk was dit de enigste in de kast. nu afwachten tot ze begint te leggen.. weet iemand hoeveel dagen het ongeveer kan duren eer ik weer broed zal hebben in de kast?

vriendelijke groeten
Felix

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door woutDR » vr 22 mei 2015, 22:30

felix schreef:je had gelijk! gisteren waren er nog minstens 3 doppen aanwezig, deze middag wou ik alle doppen verwijderen en eventueel één dop apart zetten om een aflegger mee te maken. de bijen waren me voor geweest! heb drie aangevreten doppen gevonden en één dop was zelfs al volledig weg. heb ook een maagdelijke K rond zien lopen op de raten. hopelijk was dit de enigste in de kast. nu afwachten tot ze begint te leggen.. weet iemand hoeveel dagen het ongeveer kan duren eer ik weer broed zal hebben in de kast?

vriendelijke groeten
Felix

+/- 10 a 16 dagen eitjes
+/- 17 a 23 dagen gesloten broed

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: wat met koninginnen doppen

Bericht door felix » vr 22 mei 2015, 23:32

ja indd ik heb altijd gehoord K = 16 dagen en werkster = 21 dagen. Hoe komt het nu dat er soms zo'n grote speling op kan zijn? komt dit door de temperatuur?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten