Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Bericht door Marcje » zo 31 mei 2015, 14:00

Hoi iedereeen,

Ik heb al verschillende methoden van mierenzuur toedienen zien voorbijkomen, maar vind nergens de hoeveelheid en zeker de frequentie gedurende 24uur

Velen werken via verdamping, maar ik zou werken via een doseerpomp zodat ik zelf de hoeveelheid kan regelen....

Is het beter om de eerste uren een hogere concentratie te voorzien om daarna geleidelijk af te bouwen , of gedurende 24uur exact dezelfde heoveelheid aan te houden ?

Bestaat daar een soort grafiek of tabel voor ?

Om de dosering nog iets nauwkeuriger te kunnen afstellen vraag ik mij ook af als het mierenzuur kan aangelengd worden en met wat zodat dit geen invloed heeft op de verdamping ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Bericht door Egbert » ma 01 jun 2015, 10:34

Naar mijn weten is verdampen DE manier om mierenzuur toe te dienen.
Het aanbrengen van een oppervlakte een manier om mierenzuur te laten verdampen. De temperatuur heeft invloed hoe snel het verdampt.
Het voordeel van de doseerpomp zou naar mijns inziens kunnen zijn dat je externe factoren zoals temperatuur en luchtvochtigheid kan nihileren.

Een mierenzuur behandeling werkt wanneer er voldoende hoge concentratie van de mierenzuurdamp voldoende lang in de kast aanwezig is.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Bericht door Marcje » ma 01 jun 2015, 22:25

Egbert schreef: Het voordeel van de doseerpomp zou naar mijns inziens kunnen zijn dat je externe factoren zoals temperatuur en luchtvochtigheid kan nihileren.
Hoi Egbert, bedankt voor de reactie en dit bedoel ik :D

Verdampen sowieso, maar vanwege de verdamping sterk afhankelijk is van temperatuur en vochtigheid is dit toch wat onbetrouwbaar vind ik ..... en kan veel beter

Dus de exacte hoeveelheid gecontroleerd druppelen op een zeer goed verdampingskaartje

Is er dan niemand die dit toepast ?

Groetjes,

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

Re: Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Bericht door jonker » di 02 jun 2015, 22:36

Hallo Marcje,
Er zijn legio verdampers voor mierenzuur, dat geeft wel aan, dat er waarschijnlijk geen enkele echt goed voldoet. Zoals je al zegt: de verdampers zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en de activiteit van het volk. In Duitsland geven ze voor imkers een dagelijkse weerbericht, waarin ze over gunstige of ongunstige omstandigheden voor de mierenzuur berichten.
Vorig jaar heb ik een doseerinrichting gemaakt van een injectiespuit aangedreven door een 24 uur timer. Met een klein luchtpompje van een aqarium blies ik de mierenzuur boven in de kast, broedkamer afgedekt met kaasdoek, zodat de mierenzuur lucht zich kon verspreiden.
De mierenzuur verdampte direct in de lucht. Ik doseerde per broedkamer 10 ml mierenzuur van 80%. Dat is een hoeveelheid die ik in dit forum vaak tegenkom.
Ik heb in een officieel rapport (Wageningen) gelezen, dat de concentratie mierenzuur in de kast 200 ppm moet bedragen en dat gedurende meerdere dagen b.v. 5.
Dat is niet is niet te regelen, want je weet de ventilatie van de bijen niet.
Maar ik had goede resultaten, geen dood broed, geen koningin van de leg en toch flink wat dode mijten. Dit jaar hoop ik het wat meer te kwantificeren. Ik hoop dat er meer mee aan de gang gaan en daar over berichten.
Succes Werry Jonker

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoeveelheid mierenzuur via een doseerpomp in 24 uur ?

Bericht door Marcje » wo 03 jun 2015, 22:56

Hoi Werry,

Bedankt hé, hier heb ik wat aan

Prima idee om via een injectiespuit te werken , alsook de kaasdoek vind ik goed gevonden :D

Ik was van plan om niet direct te vernevelen zoals u dit gedaan hebt, maar via druppelen op een doekje

Hebt u eventueel een foto of schets van uw opstelling, want het vernevelen via luchtpompje begrijp ik niet goed

Was wat in de war ivm de tijdsduur van een behandeling ,omdat ik onlangs een lezing bijwoonde waar sprake was van een 24 uur behandeling met 33ml ...... ( bierkaartjes methode )

Momenteel kan ik me eigenlijk wel vinden in 5 dagen aan 10ml / 24uur om mee te beginnen

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten