Problemen met mijn bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » vr 05 jun 2015, 20:20

Dag,
Mijn bijen hebben de winter just overleefd. Ze waren niet talrijk.
Ik had het niet echt door om eerlijk te zijn. Mijn mentor is na de winter komen kijken en zag dat er iets niet klopte.
De bijen vlogen naast de kast en wouden niet naar binnen. Dit probleem is dan verholpen door te kuisen van de bodem.
Na dit opgelost te hebben had ik ook nog eens last van kalkbroed. Mijn bijenkast staat gericht richting ochtendzon. (hierbij foto ingevoegd van de de kast en standplaats)
Afbeelding
Afbeelding
Mijn mentor zegt dat mijn volk moeilijkheden heeft doordat er te weinig direct zon is mijn kast krijgt de volledige ochtendzon en dit tot de zon hoog staat. Achter mijn kast heb je een groot bos met acacia kastanje,... en dan voor de kast heb je mij tuin en andere tuintjes en dus de bewoonde wereld. Met hier en daar een akker.

Nu vorig jaar is de kast bij Pasen hier gekomen en heeft hij de winter dus overleefd ( wel moeilijkheden gehad). Komt dit echt doordat er te weinig direct zon op schijnt? Ik laat mijn kast zwermen zodat ik elk jaar een nieuwe koningin heb. Ik heb dadantblad met 1 broedkamer en 1 honingzolder.
Dus ik zet geen extra honingzolders of broedkamers (mijn mentor ook niet en imkert al vele jaren).

Mijn bijen lijken ook wat kleiner te zijn dan vorig jaar. Of dit verbeeld ik me dan. Nu zijn we 5 juni heb in mei niet geoogst en heb de honingzolder pas begin mei geplaatst want volk was te klein. Nu is mijn volk redelijk. Maar toen ik gisteren keek waren ze nog geen honing in de honingzolder aan het maken zijn is dit normaal? Zouden ze niet beginnen?

Groetjes Pieter

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door dineke » za 06 jun 2015, 19:11

Hoi Pieter,

Mijn bijen krijgen ook vooral de ochtendzon, ze staan op het zuidoosten. Achter de kasten staat een ruim 2 meter hoge taxushaag en boven de kasten een walnotenboom, dus als de zon hoger komt te staan, hebben ze schaduw. Vóór de kasten een 2 meter hoog hek met schaduwgaas en dan het grasveldje waar ik zelf graag in de zon zit.
Ik werk met F1 carnica's.
Vorig jaar had ik een prima honingoogst, wel veel varroa, daar heb ik ze dan ook tegen behandeld. Alle 3 de volken zijn de winter door gekomen, één volk (met giga veel varroa in de nazomer) was wat aan de zwakke kant.
Dit jaar, ondanks het nogal kille voorjaar, ook flink veel honing: 2 gevulde honingkamers per kast. Eén volk heb ik zelfs een derde honingkamer gegeven, maar dat was meer om ze wat extra ruimte te geven.

Jouw problemen lijken mij niet door te weinig zon te komen. Zijn er wel voldoende verschillende drachtplanten in jouw omgeving?
Ik ben stadsimker in een deel van de stad met veel tuinen en laanbomen langs de wegen, dracht is hier geen probleem.

Succes met de zoektocht naar de oorzaak van je bijenprobleem!

Dineke.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door dineke » za 06 jun 2015, 19:21

Hoi Pieter,

Nog even dit:
Het is nu drachtpauze. De belangrijkste drachtplanten zijn uitgebloeid. Als jouw volken eerder in het voorjaar te klein waren om een honingzolder te vullen, is het niet vreemd dat ze dat nu niet doen. Op dit moment eten ze alles op wat ze halen. Straks in juli gaat de linde bloeien, als het dan goed weer is kunnen ze weer flink halen.

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door FrancA » za 06 jun 2015, 19:44

Pieter

Staat de bijenkast op een te vochtige plek, misschien te dicht bij de grond, waardoor koude en vocht te gemakkelijk de bijenkast in optrekt en is de binnenkant van de kast 'te vies' geworden, heeft zich nu te veel schimmel (w.o. kalkbroed) en/of rot e.d. in het hout van de bijenkast ontwikkeld?
Of mist de moer of mankeert ze wat?

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » za 06 jun 2015, 19:58

Bedankt voor de antwoorden. Dus het maakt niet uit of de bij namiddag geen zon meer krijgt (dus als de zon hoog staat)
de drachtplanten in de buurt zijn acacia, kastanje en andere loofbomen en dan nog veel gewone tuintjes. Hoe kan ik zien of er genoeg drachtplanten zijn? Ik beschik niet over de kennis om te weten welke plant wat is en op welke ze graag zitten :cry: ik heb nog veel te leren :)

nu heb ik nog een vraagje wanneer mag je de bijenkast verven?

groetjes

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » za 06 jun 2015, 20:13

FrancA, mijn kast staat juist aan de rand van een bos met voor mijn kast een lage haag. In het bos kan het wel vrij vochtig zijn. De kast staat zelf op een hoogte van 40 cm. toen de kast na de winter is gezet geweest ging alles goed maar nu na de winter was de kast binnen in de raten wat geschimmeld en was er vocht in de kast. Is dat de oorzaak? niet genoeg ventilatie misschien?

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door renske » za 06 jun 2015, 22:24

Mijn kasten staan ook behoorlijk in de schaduw, dus dat kan het probleem niet zijn. Vocht misschien wel, onder de kast tegels leggen kan helpen, dan staan ze niet boven de vochtige grond. Als het volk niet sterk is en zich niet goed ontwikkeld, zou ik helemaal geen honingkamer erop zetten en ook geen honing afhalen. Dat kan pas bij een groot, sterk volk.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Pieterblt
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun 2015, 19:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door Pieterblt » zo 07 jun 2015, 10:45

@renske ja ze staan op een houten plank 40 cm boven de grond. Dus door die houten plank kan toch geen vocht?
Hoe weet ik of er genoeg dracht is?

De honing ga ik zowiezo laten zitten.
Laatst gewijzigd door Pieterblt op zo 07 jun 2015, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door A.A. Staals » zo 07 jun 2015, 13:00

Pieterblt schreef: De honing ga ik soieso laten zitten.
Dat is zo wie zo niet altijd slim.

ad staals

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Problemen met mijn bijen

Bericht door FrancA » zo 07 jun 2015, 15:06

Pieter,

Een goede ventilatie is inderdaad een erg belangrijke factor op vochtige plaatsen zoals bijv. bij bosranden.
Blijft er wellicht regelmatig regenwater op de houten planken liggen?

Door kieren in de planken kan ook vocht optrekken.
De planken zijn groen uitgeslagen, wat op een hoge vochtigheid duidt.
Je kunt houten blokken onder de hoekpunten van de bijenkast plaatsen om de ventilatie te verbeteren.

Het is sowieso een goed idee om de eigen honing in een bijenvolk te laten tot het een sterk volk is geworden.
Daarna pas een honingkamer er op bij voldoende dracht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten