Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door Dar-Bert » za 27 jun 2015, 20:01

Goed om te weten! Dan combineer ik volgend voorjaar hoppa twee volken voor de voorjaarsdracht. Daarna meteen weer splitsen waarschijnlijk.

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door pflipp » za 27 jun 2015, 20:59

Hans van der Post. schreef:Het komt de laatste jaren meer voor. Moeren die veel leggen daarvan heb je o.a de buckfast die is eerder "uitgelegd".
Ook de laatste carnica selecties van de afgelopen 10 jaar komt de stille wissel meer voor.
In de eerste 10 jaar van mijn imkerschap had ik de huis-tuin-keukenbij daar kon de moer wel vier jaar mee.
De volken waren kleiner zaten op een broed-honingkamer. Om toch een groot leger van haalbijen te hebben werd de kunstzwerm eind maart verenigd met het hoofdvolk.
Ok! Vertel je ons nu dat de Spaarkast oorspronkelijk misschien zelfs helemaal niet is ontworpen als dubbele broedbak? Dan is er echt veel veranderd inderdaad.

Ik stelde mijn vraag mede omdat ik onlangs langs dit artikel over falende moeren kwam. Na wat meer zoeken bleek dat het waarschijnlijk stamt uit 2006, op de piek van de 'verdwijnziekte', maar het commentaar van Hans lijkt ook voor vandaag de in het artikel omschreven trend verder te bevestigen, alsook dat het vroeger toch wel degelijk anders was.

Mal ook juist met die raskoninginnen, krijg je eigenlijk ook niet echt waar voor je geld!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door Hans van der Post. » za 27 jun 2015, 23:41

pflipp De spaarkast is oorspronkelijk ontworpen met een vaste bodem. Uiteraard kon je ook een tweede broedbak er opzetten dit deed je bij het verenigen. Zoek eens in de oude jaargangen (de groentjes) 1950 -'54
Het art. wat je aanhaalde (link) gaat wel over imkeren in een ander werelddeel. Vind dat je voorzichtig moet zijn conclusies te trekken naar onze omstandigheid.
- Ras kippen zijn ook eerder uitgelegd. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door semar » zo 28 jun 2015, 11:43

oude versus nieuwe straatbij, gedachten bij de kast.

pfilip, de bij waarme we vroeger werkten leek in veel dingen niet echt op de huisdige straatbij,

kleine volken, zoals hans al zegt, ik vond ze uiters onrustig hollen over de raten,(soms zo onrustig dat de plukken bijen van de raten vielen).
vrij groot, donkere moeren die meesters waren in het verstopen ieder kluitje bijen moest je even uit elkaar halen (de moeren verstopten zich graag ónder de werksters), niet echt slecht gehumeurd, maar wel snel panikerig, en de steming kon zo maar halverwege de behandeling omslaan
van poeslief naar stekende feeksen (of was ik zo onhandig in het beging :lol: ).
het leek wel of het oude engelse gezegde over de hollandse bij waar was,
(stop 2 hollandse bijen in een luciferdoosje, en 1 van de twee zal proberen te zwermen).

ze leefden wel langer, (inderdaad moeren die wel 3-5 jaar meegingen in een producktievolk, het een en ander is logies,
de moeren werden niet zo zwaar belast omdat de volken kleiner waren, dus minder werksters die onder ínvloed'gehouden moesten worden.
je kon er aardige oogsten mee halen maar ik vond ze beter voor de laate drachten. de voorjaars ontwikkeling was trager dan nu, waardoor de aalster methode als standaard werdt toegepast.
ze waren gevoeliger voor nosema en roer dan mijn huidige volken, en doordat de bijen per bij langer leefden had je toch redelijke oogsten van relatief kleine volken, maar hun grootste nadeel vond ik de onvoorspelbaarheid.

Ik ben 17 jaar terug op buckfast overgestapt, die beter uitkomt bij MIJN drachtverhoudingen,
en voor mij makkelijker is om mee te werken, maar die heb ik in een andere bedrijfsmethode en andere kast.
Ik ben wel blij dat ik het op deze bij heb geleerd, ik raad begingers dan ook aan met de straatbij te begingen,
en pas later (als de imker de bijen en drachtverhoudingen in ZIJN geval beter begrijpt) evt van ras te veranderen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. andere tijd, anderebij, ander klimaat

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door pflipp » ma 29 jun 2015, 11:14

Semar, Hans,

Ik zal deze thread van Karin niet verder hijacken, maar ik vind jullie info zeer interessant en had er nog niet eerder zo naar gekeken. Begreep wel dat de zwarte bij andere eigenschappen had / heeft, en ook dat dit implicaties heeft voor de bedrijfsmethode, maar had me niet beseft dat dit implicaties heeft gehad op de 'standaard' bedrijfsmethode in NL, omdat de 'standaard' Nederlandse bij immers zo veel veranderd is. Bedankt voor dit perspectief!

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is hier een stille moerwissel aan de gang?

Bericht door Karin » ma 29 jun 2015, 12:38

Gisteren het volk weer gecontroleerd, en de gesloten cel was weg, of weer open (??!!?). En inmiddels weer nieuwe wisselcellen aangemaakt.
Ook nog steeds een klein beetje open broed, de moer legt nog wel, maar heel weinig.

Dus ik ga haar maar naar de andere wereld helpen, en volgende week een nieuwe moer invoeren (met dank aan Hennie).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten