Apidea leeg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Apidea leeg

Bericht door Peter_ » zo 28 jun 2015, 22:14

Dag wijzen.

Ik heb wat larven gekregen van iemand om moeren mee te kweken. Ik had er vrij veel dus wat over. Een bevriende imker kon nog wel gebruiken dus 3 apideas gevuld met bijen uit de HK, vliegbijen af laten vliegen en in de apideas gedaan (eerst nog beetje hiveclean erover gedaan). Dop ingehangen en uiteraard genoeg apifonda. Nu 48 uur later zijn de kastjes helemaal leeg (op de dop na natuurlijk ). Ik had ze gewoon open gezet omdat er toch alleen jonge bijen in zaten en om evt darren of Vliegbijen terug te laten vliegen. Wat is er mis gegaan en waar zijn de bijen nu? Toch terug naar de oude kast? Het lijkt niet op roof want het voer zit er nog in.

Ik heb gezocht op oude berichten maar het niet gevonden.

Mvg
Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Apidea leeg

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 jun 2015, 23:44

Peter ik heb vandaag apidea's gevuld met "moerloze" bijen uit honingkamer (niets af laten vliegen) en een net uitgelopen moer.
Staan in de schuur nu volkjes te worden. Over drie dagen mogen ze vliegen maar wel ergens anders 1 km van het volk waarvan de bijen uit komen.
Zet liever een moer in het volkje dan een dop die dan daaruit loopt.
"Losse" bijen met een dop gaat alleen als je dit ook drie dagen donker en koel wegzet.
Ja ook jonge bijen kunnen vliegen en terug naar de kast.
!Hans.

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Apidea leeg

Bericht door Peter_ » ma 29 jun 2015, 07:52

Dag Hans,

Bedankt, zal ik de volgende keer doen.
Mvg
Peter

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Apidea leeg

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 29 jun 2015, 08:44

Ik had dit met een van mijn zesramers. 's Middags schudzwermen gemaakt, 's avonds (toen ze zich al moerloos voelden) de moertjes in gevoerd en 2 nachten laten harmoniseren. De 2 Kielers hebben bijen en 1 zesramer ook, maar de andere zesramer was helemaal leeg. Volgende keer laat ik ze langer harmoniseren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten