Bijen herinneren lichaamsgeur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door Wim Joosten » wo 01 jul 2015, 09:27

Santtu Pikkarainen schreef:Volgens mij houden bijen juist niet van zwart.
Ik heb dat een keer gezien in een film, die Albertus Wieringa een keer presenteerde over het imkeren in Zuid-Amerika. Zijn zoon is daar beroepsimker en Albertus was een film aan het maken toen ze met de bijen bezig waren. Nu is het wel zo dat ze daar een bijenras hebben waar je absoluut niet zonder bescherming bij kunt komen. Albertus had toen een zwart tasje voor zijn video- of fotocamera om zijn middel. Deze werd aangevallen door de bijen. Er zaten wel honderd bijen op het tasje. Misschien zien ze dit als de neus van een beer?
Met vriendelijke groet,
Wim

't Bieboerke
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 19:29
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door 't Bieboerke » wo 01 jul 2015, 09:35

Zou het kunnen dat je op dat moment flink gezweet had/deo of een andere sterke geur. Daar houden ze ook niet zo van.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door FrancA » wo 01 jul 2015, 10:09

Mijn eerste bijensteek ooit kreeg ik toen ik bij een oudere broer aanging toen ik een jaar of 18 was.
Flink bezweet kwam ik daar na een fietstocht van 70 km aan.
Mijn broer liet mij zijn 10-tal volkjes en een paar raampjes met bijen zien en prompt werd ik in mijn oksel gestoken door een bij.

Gisteren was ik een beetje bezweet door - alweer - fietsen en dan nog in de warme zon :)
Vandaag gaan mijn bijenkleren weer in de was om de alarmstoffen er af te wassen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door joselito » wo 01 jul 2015, 11:52

Wim Joosten schreef:Als je door een bij gestoken wordt laat deze een bepaalde geur bij je achter en deze kenmerkt je als een bedreiging voor het volk.
Op de gifblaas van de bij zit een klier die alarmferomoon afgeeft als de bij gestoken heeft. En hoe meer bijen je steken zoveel te meer feromoon, dus nog meer steken. Het brengt een kettingreactie op gang.
Maar hoe de andere bijen op die eerste steek reageren hangt van de zachtaardigheid van het volk af. Bij de geafrikaniseerde bij in zuid Amerika kan je dan beter rennen voor je leven.
Bij zachtaardige bijen wordt daar niet of nauwelijks op gereageerd. ik heb deze voormiddag 23 kasten nagekeken, stond te zweten als een rund in de hete zon zonder enige vorm van bescherming. Toch heeft er maar één bij gestoken en dat nog op mijn vinger bij het uitnemen van een raam.
Ze zat aan de achterkant en ik had haar niet gezien.

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door phina » wo 01 jul 2015, 22:25

Zo'n groot volk heeft veel wachters...

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door semar » di 07 jul 2015, 11:24

joselito schreef:
Wim Joosten schreef:Als je door een bij gestoken wordt laat deze een bepaalde geur bij je achter en deze kenmerkt je als een bedreiging voor het volk.
Op de gifblaas van de bij zit een klier die alarmferomoon afgeeft als de bij gestoken heeft. En hoe meer bijen je steken zoveel te meer feromoon, dus nog meer steken. Het brengt een kettingreactie op gang.
Maar hoe de andere bijen op die eerste steek reageren hangt van de zachtaardigheid van het volk af. Bij de geafrikaniseerde bij in zuid Amerika kan je dan beter rennen voor je leven.
.
je kunt het ook ruiken, als je gestioken wordt ruik je een vage bananelucht dat id het alarm feromoon.
je kunt de geur hiervan maskeren,
ik gebruik hiervoor een blaadje munt (groeit altijd bij mijn bijenstand.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door FerryB » di 07 jul 2015, 18:36

Ik heb hele zachtaardige bijen maar wat mij elk jaar weer opvalt is dat ze begin juli toch wat minder tolerant zijn ik zeg niet stekerig maar wel anders dan in het voor en najaar. helemaal als er ook nog een vracht Nectar/honing in de kasten zit. Laat ik het zo zeggen ze verdedigen de zaak/huis wat feller.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten