Bijen herinneren lichaamsgeur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door gijs.v » ma 29 jun 2015, 20:24

Een tijdje terug ben ik 's avond in mijn volk geweest. Dat vonden ze niet zo leuk. Maar goed ik denk dat is dan even jammer, het is zo weer over.

Toen ik de volgende dag op ons bankje achter de bijenkasten mijn avondeten zat te eten werd ik aangevallen en twee keer gestoken. Mijn vrouw lieten ze met rust. Die zat naast me.

Zouden de bijen me herkend hebben door mijn geur? "Hee, daar heb je die eikel van gisteren weer. " En hoelang onthouden ze dat?

We hebben de bijen in de tuin staan. Altijd zonder problemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door Hans van der Post. » ma 29 jun 2015, 22:14

Ja Gijs vrouwen laten elkaar met rust :?
In de zomer met wat drukkend weer kunnen sommige volken hun territorium wat verder uitbreiden dan hun kast.
Ook een mogelijkheid is dat de nieuwe moer op de bruidsvlucht een wat in afstamming minder vriendelijke dar is tegen gekomen.
Nu beginnen bijen van de nieuwe moer de kast bevolken.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door joselito » di 30 jun 2015, 06:34

Ik heb wel eens meegemaakt in Ierland dat als de eigenares van de bijen haar kasten nagekeken had, de bijen 2 dagen rond haar huis bleven toeren en ze niet meer buiten kon komen zonder gestoken te worden.
Gelukkig zijn die toestanden hier verleden tijd sinds de meeste imkers aan koninginnenteelt doen. Misschien moet je ook eens in die richting denken.
ik herinner me vroegen dat als ik steken kreeg er altijd een uitleg gezocht werd zoals bijen houden niet van felle kleuren, houden niet van wol, houden niet van aftershave, alcoholgeur, onweer etc.
Het feit was dat het gewoon agressieve bastaarden waren en nu weet ik dat het ook anders kan :think:

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 30 jun 2015, 09:05

Volgens mij houden bijen juist niet van zwart. Onweer klopt wel, al eerder meegemaakt dat een rustig volk op een mooie dag heel vervelend was. Een paar uur later was het noodweer met veel onweer...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door FrancA » di 30 jun 2015, 09:41

Axe? ;)

Daarom gebruik ik altijd rook als ik een inspectie doe.
De associatie met rook lijkt sterker dan de associatie met mijn lichaamsgeur is mijn ervaring.
Als ik van kleding gewisseld ben en de bijenspullen weggelegd heb komt er geen bij meer bij me in de buurt :)

Heb elk jaar ook wel één of meerdere nieuwsgierige en opdringerige bijen, maar het zijn er altijd maar een paar en ze krijgen er meestal snel genoeg van.
Maar ik heb ook wel eens een bijtje moeten afvoeren ivm met haar agressieve en aanvallende steekgedrag.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door gijs.v » di 30 jun 2015, 19:44

Vandaag had ik weer zo'n gevalletje, gisteravond in het volk geweest. 'S avonds kon ik een poosje niet in de tuin zijn. Vandaag moesten ze mij weer hebben. Het is geen nieuwe moer, wel een groot volk op 2BK en 2HK.


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door gijs.v » di 30 jun 2015, 19:48

Ik hoorde van mijn vrouw dat de buurman 3keer gestoken is toen hij in de tuin aan het werk was. Vorig jaar was er ook zo'n dag dat de bijen heel nukkig waren.


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door FrancA » di 30 jun 2015, 20:02

Vandaag had ik ook zo'n hinderlijke zoem/volgbij na een inspectie.
Die vloog mij zelfs nog een tijdje na toen ik op de fiets wegreed :D

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door joselito » wo 01 jul 2015, 05:38

gijs.v schreef:Ik hoorde van mijn vrouw dat de buurman 3keer gestoken is toen hij in de tuin aan het werk was.
Ik zou zeggen, probeer zo snel mogelijk de koningin te vervangen, voordat je ruzie hebt me al je buren . Dat is de enigste oplossing.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijen herinneren lichaamsgeur

Bericht door Wim Joosten » wo 01 jul 2015, 09:21

gijs.v schreef:Zouden de bijen me herkend hebben door mijn geur? "Hee, daar heb je die eikel van gisteren weer. " En hoelang onthouden ze dat?
Als je door een bij gestoken wordt laat deze een bepaalde geur bij je achter en deze kenmerkt je als een bedreiging voor het volk. Andere bijen zullen je daarom ook aanvallen. Hoe lang deze geur bij je blijft is me niet bekend. Een dag lijkt me wat lang maar direct na de steek i.i.g. wel.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten